Spårvägssällskapet Ringliniens tjugofemårskalas
 - Den 6 maj 2006

 

Den 6 maj 2006 firades Spårvägssällskapet Ringlinien 25 år. Detta firades förståss med spårvagnar och bussar av äldre modell i ett magnifikt vårväder (eller snarare sommarväder).
 Firandet började redan på förmiddagen då ett antal veteranvagnar (och en buss) begav sig ut i staden för att hämta medlemmar till firandet. Själv gick jag på i Kortedala...

...där vagn nummer 61 hämtade upp mig.
   

Inredningen i vagn 61 var lätt att fotografera eftersom jag var den enda passageraren. 
   

Efter en riktig omväg från Kortedala via Annedal, Sahlgrenska och Korsvägen kom vi till Gårdahallen. 
Dit kom även vagn 302 efter ett tag, ful med folk som synes.
   

Firandet skulle inledas med ett tal, men innan dess fanns det gott om tid att skrota runt inne i gårdahallen
och titta på skro... hoppsan! Här en M25:a i Osloutförande. 
   

En annan M25:a som är i betydligt bättre skick än sin kollega från Oslo. Till höger, med strålkastaren tänd,
står "nya" vagn 92 som invigdes under dagen. Mannen på ställningen håller på att hänga upp diverse blå-
gula band...
   

Ännu en bild på vagn 92 som faktiskt följa av...
   

...ännu en!
   

Eftersom vädret var så fantastiskt som det var hölls det mesta av firandet utomhus. Här har det hela 
kommit i gång och M1 15 fick agera talarstol.
   

Efter talet (och innan med för den delen) fick alla som ville prova på att köra spårvagn! Det var det många
som ville, bl.a. jag. Vagnen som fick stå ut med en massa outbildade, dreglande (det var nära) entusiaster
var M25 621 (också känd som teatervagnen). 
   

Vagnen stod på det spår som går längs hallens långsida. Man fick först köra framåt (och testa bromsarna!)
sedan var det bara att vandra bakåt i vagnen och backa tillbaka igen. Väl tillbaks fick man göra om
proceduren en gång till! Det var kul! 
   

Insidan av vagn 621, notera att den har de nya biljettmaskinerna!
   

Förarplatsen i vagn 621.
   
Efter utförd körning fick man ett diplom som intygade det hela.

Nu var det dags att inviga vagn 92! Portarna öppnades och ut brummade 92:an.
   

Andra sidan...
   

Insidan, vagn 92 och en av förarplatserna.
   

En bit av taket i B-änden, (enligt A4-pappret som skymtar till höger). Vagnen är inte riktigt klar. Det 
återstod några veckors jobb innan den får komma ut i trafiken. Som att byta ut A4-pappret mot en mer 
passande skyllt t.ex.
   

Alla som ville fick åka med 92:an runt vagnhallen Rantorget, (granne med Gårdahallen). Under turen 
passerade vi bl.a. dessa båda M25:or som används som övningsvagnar av GS.
   

En sista inredningsbild på vagn 92.
   

Efter åkturen med 92:an var det dags att åka buss. Här buss 944 från Ulricehamn.
   

Här står buss 944 bredvid buss 58 (även skyltad linje 58 eftersom den gick längs gamla linje 58 för att 
transportera medlemmar till kalaset.)
   

Insidan av buss 58. Det märktes att det var samma tillverkare som gjort den här bussen och bla. vagnarna
 av typ M25! (Nej inte Volvo, Hägglunds!)
   

I buss 58 satt tidsenlig reklam. Numera kan man ta vagnen direkt till Scandinavium (linje 6, 8, 13 och 14), 
men man kan också precis som det står åka med 4:an eller 5:an till Korsvägen. Scandinavium är förövrigt
fortfarande orange men skall snart målas om... 
   

Så här ser förarplatsen ut i buss 58 ut, manuell växellåda till höger. (Observera att chauffören inte ingår i den
ursprungliga instrumenteringen).  
   

Då och då kom och gick det vagnar till/från Lisebergslinjen. Här vagn 133 med släpet 240 på väg till
 Liseberg.
   

Stundtals var det ganska trångt utanför hallen (två vagnar till stod utanför bild till vänster),
   

Vagn 15 på väg in i hallen.
   

Vagnarna 15 och 15 på varsitt spår utanför hallen...
       

Ännu en bild på vagn 133 och 240.
   

En sista bild på vagn 92 som fick köra 3 varv runt rantorgshallen för att alla som ville skulle få provåka.
   

Även vagn 100 var ute och rörde på sig. (2 varv runt hallen).
   

Insidan av vagn 100.
Det var sista bilden för den här gången!
Tack för att du tittade in.
   
Om Spårvägssällskapet Ringlinien och deras vagnar kan du läsa på deras hemsida! (Dit alla 
länkar ovan går!)
   
Till Startsidan
Sidan upplagd 2006-05-07 Till Bildstartsidan