Feed on
Posts
Comments

Åter i trafik

Semestern är slut och jag har hunnit arbeta två dagar på mitt nya schema. Äntligen slipper jag att vara dagkommenderad (vilket innebär att man får veta hur och  när man skall arbeta kl. 14.00 dagen innan) och har nu ett riktigt schema där jag kan se vilka arbetstider jag har fram till mitten av december. Helt underbart!

Förut satt jag på grupp M49 (grupp = en klunga förare som går på samma rullande schema) där M:et står för Majorna, dvs. Vagnhallen Majorna var min hemmahall och fasta punkt i livet (nåja). M49 innebär att man är dagkommenderad på B-tjänster (sena pass) samtliga arbetsdagar och att man jobbar 4 dagar följt av två fridagar. Var 6:e vecka får man tre fridagar på raken. Ett hyfsat schema som dock gjorde det svårt att planera sin fritid eftersom man aldrig visste på förhand när man skulle börja och sluta. 

Nu jobbar jag istället på R35 där R:et står för Rantorget. Jag har med andra ord bytt vagnhall. Även R35 är en B-grupp så jag har ungefär samma tider som förut. Den stora skillnaden mot M49, förutom att jag slipper dagkommenderingen, är att jag nu jobbar 3 dagar följt av två fridagar. Undantaget var 8:e vecka ungefär då jag plötsligt får jobba 4 dagar följt av 1 fridag och därefter tre arbetsdagar till. Det får man väl stå ut med…

I onsdags var jag alltså tillbaka i trafiken och fick redan första dagen plocka ut en vagn från nya vagnhall. Vi som jobbar sent brukar ju mest ägna oss åt att köra in vagnar i hallen. Trots allt tror jag nog att jag kört ut betydligt fler vagnar från Rantorget än från Majorna eftersom utbildningen håller till vid Rantorget.

Jag fick vagn 368 av reserven som dessutom hade plockat ihop tidtabeller åt mig och skrivit upp vilket spår vagnen stod på. Bra service! När jag kommit in i vagnen kunde jag raskt konstatera en nymodighet. Vagnen hade fått ny belysning över främsta dörrparet. Istället för lysrör satt där nu 3 spotlights. Tror det är en bra idé att byta ut lysrören här eftersom belysningen över främsta dörrparet tänds och släcks när man öppnar dörren. Lysrören klarar inte riktigt av att tändas och släckas hela tiden utan började gärna blinka med tiden.

Nya spotlights över främsta dörrparet på M31 368

Efter att ha gjort säkerhetsgenomgången och ställt in förarstolen var det bara att glida iväg. Jag skulle köra en kort sväng på linje 6 till Varmfrontsgatan och tillbaka till Nordstan där jag skulle vänta 25 minuter på en annan 6:a som jag saedan skulle köra 1 varv. Jag var trots allt lite nervös eftersom jag inte kört vagn på flera veckor men allt gick bra. Kom ihåg både linjesträckningen och att trycka på växelväljarknapparna vid rätt tillfälle.

Min andra 6:a för dagen bestod av M31 371. Den gick kanonbra tills den med ett litet ”puff” havererade vid SKF i riktning upp mot Kortedala. ”Puffet” inträffade precis när jag startade från SKF. Jag kom 5 centimeter innan strömmen till motorerna och belysningen försvann. I displayen stod något i stil med ”Fel manöverströms…någonting” -tyvärr går det inte att se vad som står på M31:ornas displayer när det är soligt ute. (Dessa håller på att bytas ut i samband me den större elrevison på vagnarna).

Jag testade att helt enkelt trycka på ”Till” knappen. Inget hände. Tryckte ”Från” istället med reslutatet att även displayen slocknade. Testade att dra i och ur környckeln några gånger och tryckte på ”Till” igen men ingenting hände.

Som tur var så fungerade högtalarna så jag informerade passagerarna om att jag hade ett fel på vagnen (det hade de nog redan räknat ut) och att jag skulle kontakta trafikledningen för att få hjälp. Därefter ringde jag upp TLI med ett Il-anrop (som går före i anropskön) eftersom jag blockerade tre spårvagnslinjer och tre busslinjer där jag stod.

Jag förklarade läget för TLI som direkt larmade servicebilen och gick ut med ett gruppanrop till alla förare där det meddelades om ett stopp vid SKF. Därefter informerade jag passagerarna igen och talade om att service var påväg samt att jag skulle komma bakåt genomn vagnen och nödöppna dörrarna ifall det var någon som ville komma ut i friska luften. Dörrarna gick alltså inte heller att öppna från förarplats. Det enda som fungerade där var varningsblinkers, radion och högtalarna.

Passagerarna tog det hela förvånansvärt bra och tyckte att det var ganska kul när jag beklagade mig över min första arbetsdag efter semestern. Ganska snart kom servicebilen farande med blåljus och siren. Efter lite hummande och rotande i några elskåp så fick de igång vagnen igen. De fick dock göra vad de gjorde två gånger innan vagnen var helt med på noterna.

Eftersom jag var 18 minuter sen när jag kom igång igen fick jag vända vid Bellevue (hållplatsen efter SKF) och stå där i 10 minuter och invänta avgångstiden åt andra hållet.

M31 371 i slingan, Bellevue, i väntan på avgångstid efter ompyssling av servicepersonal.

Jag satte av mot Varmfrontsgatan och kom dit utan att något mer inträffade. Precis när jag stannat vagnen i främsta läget på Varmfrontsgatan var det någon som tryckte på stopp-knappen. Detta förvånade mig något eftrersom jag kollat i backspegeln utan att se någon i vagnen innan jag lämnade avstigningshållplatsen.

Det visade sig att det var en av instruktörerna från förarutbildningen som satt bak i vagnen. Han hade åkt med mig från Korsvägen (en så där 40 minuter) för att kolla hur jag körde och betedde mig mot passagerarna bl.a. En. så kallad uppföljning görs med varje förare en gång om året, men oftare med oss nyanställda för att kolla att vi håller måttet. Detta var min halvårskontroll. Som tur var vart instruktören nöjd med det mesta men han tyckte att jag skulle sanda lite mer när jag bromsade in till hållplats i nerförsbake.

I övrigt tyckte han att det var bra att jag önskade trevlig fortsättning på dagen vid ändhållplatsen och hade takbelysningen i autoläge så att den inte stod på i onödan. (Tur att jag gjorde det just denna dag :-)

Sammanfattningsvis vart det en innehållsrik första-dagen-på-jobbet-efter-semestern-dag. Skönt att vara tillbaka i trafik!

4 Responses to “Åter i trafik”

  1. Alex skriver:

    342 var den vagn som fick ny belysning först i dörrparet 1 o 2 :)

  2. Ola S skriver:

    Aha! Vet du om det är något man bara testar än så länge eller om det kommer till andra vagnar också så småningom?

  3. Alex skriver:

    Lamporna på 342 är inte samma som 368 men de fyller samma funktion. Skulle tro det beror lite på att det drar mindre energi och det lyser upp lite bättre. Eller vad tror du?

  4. Ola S skriver:

    Att de sätter in nya lampor där tror jag beror på att man vill slippa problemet med blinkande lysrör som stör föraren…

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.