Feed on
Posts
Comments

Äntligen pedaler!

I förra veckan fick jag till slut köra pedalvagnar igen. Och inte vilka pedalvagnar som helst utan vagn M28 747 med M29 811 som andra vagn. Vanligtvis går M29:orna först med en M28:a som andra vagn eftersom M29:orna har biljettautomat. M28:ornas elförsörjning räcker inte till för att driva en biljettautomat så därför har de föpassats till andravagnar.

Dock finns ett antal M28:or med ombyggt elsystem, så kallade PLC-vagnar, som preicis som M29:orna har fått bladdörrar (bussdörrar) istället för knuffdörrar och biljettautomat. Vagn 747 är en sådan. Det ovanliga med dagens tåg var alltså inte att få köra en M28:a först utan att det satt en M29:a bakom.

Kollegan som lämnade över vagnarna sade att ”de gick bra”. Som vanligt då tänkte jag. (Begreppet ”De går bra” används för att beskriva de flesta av GS-fordon och kanske mest skall tolkas som ”Inga fel att rapportera och vagnen rullar på som vanligt”). Men det visade sig att dessa vagnar gick fullkomligt, fantstiskt, overkligt, hänsynslöst bra!

M28 och M29 är två olika helt olika spårvagnsmodeller som ser väldigt lika ut. De har inte ens samma tillverkare men går ändå att köra kopplade med varandra. Dock brukar de ”gruffa” lite sinsemellan. Oftast blir det ett ryck vid start innan vagnarna kommit upp i fart och ibland även vid broms. Min (än så länge korta) erfarenhet är att två M29:or kopplade tillsammans ger en jämn och mjuk körning, men också ganska långsam då de är lite tröttare än M28:orna.

Två kopplade orginal-M28:or har jag inte kört sedan utbildningen och det var så länge sedan att jag inte riktigt kommer ihåg hur det gick ;-) PLC-28 med vanlig 28 bak är däremot ganska vanligt men även det kan bli ganska ryckigt ibland.

Men åter till vagn 747 och 811. Dessa gick som strykjärn! Inte ett ryck vid start (kändes helt overkligt), snabb acceleration även uppför backarna till Guldheden (kittlande känsla) och mjuk broms som gjorde precis som jag ville utan ett ryck (makalöst).

Att lämna ifrån sig dessa vagnar på hallgården i Majorna var hårt…

Vagn 747 i Guldheden (med 811 som släp).

 I går fick jag se 747 och 811 igen. De gick fortfarande sammankopplade och kollegan som körde såg helt salig ut. Leendet gick från örsnibb till örsnibb. Förstår henne precis :-)

5 Responses to “Äntligen pedaler!”

  1. Alex skriver:

    Glöm inte att 766 som inte är en PLC även den har biljettautomat ombord, men där har det ändrat något på elektroniken på vagnen..
    Anledningen till gruffet (vad jag har hört) är att M28 släpper bromsarna senare än M29, de ska ha någon form av hållbroms på m28, sen kan de ju bero på att de är typ halvdöa vagnar också som man sätter som släp :)

  2. Ola S skriver:

    Jo, även vagn 715 har ju biljettautomat, så även där är det något som är ombyggt. PLC utan bussdörrar?

  3. Anders skriver:

    Det är väl allmänt känt att vagn 747 är den bästa på bygget? Om inte annat för att den heter som en av världens bästa låtar

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.