Feed on
Posts
Comments

Nattreserv

Just nu sitter jag på Göta källare och väntar på att klockan skall bli 03.00 så att jag kan åka hem…

Min arbetsdag började 17.00 igår med att jag stegade upp hit till Göta källare och sade hej till arbetsledarna. Några uppdrag fanns inte just då så jag gick in i matsalen och slog mig ner bland några kollegor.

Efter bara 10 minuter blev jag i en högtalare ombedd att komma bort till expeditionen. Där fick jag en liten lapp med uppdraget att köra en 11:a från Centralstationen till Saltholmen och tillbaka igen.

Till mitt förfogande för detta ärofulla uppdrag fick jag vagn 412 som enligt kollegan gick riktigt bra. Jag fick dock problem direkt. Bakersta dörrparet ville inte gå igen. Försökte tvångsstänga men det hjälpte inte. Bara att traska bakåt i vagnen för att se om det var något i vägen.

Något i vägen var det inte. Däremot hade någon ”kommit åt” nödöppnaren. Efter att ha petat tillbaka den i rätt läge gick dörren snällt igen och jag kunde börja rulla.

Nu vart jag lite sen, inte mycket, bara tre minuter till en början, men det var mycket folk vid varje hållplats inne i stan så jag lyckades inte komma ikapp heller. Istället hade förseningen växt till fem minuter när jag kommit till Kungssten så jag ropade upp TLI och meddelade att jag var sen till anslutningen med Styrsöbolagets båtar vid Saltholmen. TLI skulle meddela dem detta och be dem vänta in mig.

Jag kom fram till Saltholmen sex minuter sen så jag körde runt till påstigningen direkt och släppte av folket där eftersom det är närmare till färjeterminalen därifrån. Dessutom talade jag om att båtarna visste om att vi var sena och skulle vänta några minuter extra.

Sedan hann jag med en snabb genomgång av vagnen innan det var dags att rulla in till stan igen.
Tillbaka på Göta källare igen fick jag en ny lapp med nytt uppdrag. Nu var det en 6:a som behövde tas om hand en liten stund.

Jag fick köra Nordstan-Kortedala-Nordstan med en mycket sympatisk M31:a, vagn 376. Den hade ovanligt pigga motorer och gick som tåget, även uppför backarna till Kortedala.

På väg in mot stan igen kunde jag konstatera att det var extremt lite folk ute för att vara en lördagskväll. Det var först uppe vid Guldheden som det började dyka upp lite folk… Kanske vädret som gör att folk stannar hemma?

Tillbaka på Göta källare fick jag rast en timma. En rast som sedan aldrig tog slut eftersom jag fortfarande sitter här. Sista kollegan gick ut till sin vagn för snart en och en halv timma sedan. Fram till dess satt jag och snackade med rastande kollegor i matsalen. Därefter läste jag lite i ett Aftonblad som jag hittade i TV-rummet och nu sitter jag här och skriver.

Om inte TLI hör av sig inom 5 minuter är jag fri att gå hem…
God Natt!

2 Responses to “Nattreserv”

  1. martenpe skriver:

    Hej!
    Det verkar bra att du får reda på en tid när det går bra att lämna. Är det en fast tid, exempelvis en kvart innan avtid eller bestäms den av arbetsledarna gång för gång?

    Roligt att läsa om din natt. Är det samma arbetstidsregler för spårvagn som gäller för buss med tanke på rast, paus och dygnsvila?

    Med vänliga hälsningar
    Mårten

  2. Ola S skriver:

    Hejsan!

    På min tjänst stod det att jag skulle jobba till 03.30, men innan sista arbetsledaren gick för natten sade han åt mig att gå hem senast en halvtimma tidigare om inte TLI hört av sig…

    Förra gången jag var reserv sade arbetsledaren åt mig att själv ringa upp TLI och fråga om det var okej att gå så det varierar lite beroende på vem som tjänstgör för stunden. Men man brukar kunna knalla hem lite tidigare och det är ju inte ofta det händer i den här branschen!

    Vad gäller arbetstidsreglerna är det inte riktigt samma. En spårvagnsförare får köra max 5 timmar innan rast. Rasten måste vara minst 30 min. Därefter får man köra 5 timmar till. Och, om jag förstått rätt är det okej att ta ny rast därefter och sedan köra igen om man vill jobba övertid… Men det sista är jag osäker på.
    Dygnsvila tror jag är samma. Den kan kortas ner till 9 timmar två nätter i veckan annars är den på 13 timmar. Men även detta är jag faktiskt osäker på… Få kolla upp det!
    /Ola

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.