Feed on
Posts
Comments

För precis en vecka sedan dök två tjocka A4-pärmar upp på Göta Källare. Hela veckan har de bollats fram och tillbaka mellan kollegorna och man har sött förare ivrigt bläddra i dem, medan andra kastat ett öga och sagt; ”-Det blir nog det vanliga”.

I pärmarna finns även listan med turordningen och jag hamnade lustigt nog på plats 362 av ca 475. Det var sådär 100 platser högre upp än vad jag hade förväntat mig. Jag tolkar detta som att jag trots allt har fått tillgodoräkna mig mina vikariat och visstidsanställningar från buss-sidan. Deet har varit väldigt svårt att få ett konkret svar på frågan om hur denna arbetstid skulle räknas…

Fram till precis nu har jag suttit i nästan 4 timmar och gått igenom 18 grupper som jag kan tänka mig att söka till och ett antal jag inte kan tänka mig att söka till… Gemensamt för mina 18 är att det är B-tjänster (och några A-B), förutom en ren A-grupp som jag söker bara för det fina fridagssystemet, men den kan jag nog glömma.

De 18 grupper jag hunnit gå igenom hitills innehåller 210 platser så jag kan inte vara helt säker på att få någon av dem. Men eftersom det finns fler A-grupper (och förare!) än B-grupper så skulle jag ju bli förvånad om jag inte hamnade på någon av dem. Men för säkerhets skull skall jag gå igenom några grupper till (sena A) så att jag inte blir tvångsplacerad på någon grupp jag absolut inte vill ha…Fast just nu snurrar bara massa tider och fridagssystem i huvudet så jag får fortsätta någon annan dag…

Vi skall i alla fall få en preliminär placering senast 13 december och börjar jobba efter våra nya scheman den 3:e januari. Skall bli spännande!

Men redan den 12:e december får vi nya tjänster, fast på våra gamla grupper. 12 december börjar nämligen den nya tidtabellen gälla vilket gör att de flesta tjänster blir förändrade. Dessutom kommer vi köra efter blå tjänster de flesta söndagarna fram till jul eftersom man förstärker trafiken med tanke på julhandeln.

Med anledningen av detta inser jag nu att jag bara har ett tillfälle kvar att köra min favorittjänst, vardagstjänst nummer 04. Det fina med den är att jag börjar på RTX med att hämta ut en 6:a som jag kör via Centralstationen ut på Hisingen och sedan tillbaks till Nordstan där jag går av. Sedan är jag reserv 28 minuter vid Nordstan. Och eftersom 28 minuter är för kort tid att få något annat uppdrag på så kan jag passa på att uträtta lite ärenden eller gå upp och ta en fika på Göta Källare.

Därefter tar jag hand om en ny 6:a som jag kör ett varv innan jag går av igen och tar 1 timmes rast. Efter rasten kör jag en 9:a knappt 2 varv och rullar sedan in med den i MX. Där skall jag sedan sitta i 24 minuter enligt schemat och vänta på en trea mot Ullevi Norra. Därifrån har jag sedan betalt för att gå till RTX. Men det fina med denna tjänst är att jag hinner med vagnen innan den som är utsatt på schemat och hoppar av den långt innan Ullevi Norra. Kommer hem ungefär en halvtimma innan arbetstiden är slut :-) Men detta är det snart slut med som sagt. Det var väl lite för bra för mig och lite för kostsamt för arbetsgivaren :-)

Den gågna veckan har jag fått köra pedalvagnar 2 dagar i rad!!! Det slumpade sig så att mina två vardagstjänster med pedalvagn kom efter varandra för en gångs skull. Båda dagarna fick jag två mycket trevliga ekipage som gick förträffligt. Särskillt de vagnar jag hade andra dagen eftersom det var två M29:or. Skömt att köra två vagnar som tänker likadant för en gångs skull. Inga ryck, -och ingen hastighet heller för den delen! Enda gången jag lyckades komma upp i 60 km/h (vår maxhastighet) var i en av nedförsbackarna från Länsmansgården. Annars höll de sig runt 50.

Mitt tåg på linje 1 hade sällskap av en öveningsvagn på stickspåret vid Östra Sjukhuset

Snö har vi också haft hela veckan. Hitills har den inte hindrat spårvagnstrafiken, snarare tvärt om. Tycker folk är ovanligt snabba med att komma in. Antar att värmen lockar…

Nu skall jag strax iväg ut i kylan för att köra ett riktigt nattpass till o4.30. Och jag anar att jag kommer att börja ”dagen” med ett pedalvagnståg på linje 10. Hoppas!

3 Responses to “Tjänster, tjänstesökning och tjänsteångest!”

  1. alex87 skriver:

    Till skillnad från dig då Ola så har jag turnummer 329, och jag har bara sökt a-/dagtjänster :)
    Du har inte funderat på gå över på dagen och köra då? Eller är du helt fast nu vid att köra sent`?

  2. Ola S skriver:

    Njä… Jag jobbade ju A-tjänster när jag körde buss, ibland riktigt tidiga A-tjänster. Gick ofta upp klockan 03.00 och det är ju ingenting jag direkt längtar efter igen…
    Jag trivs faktiskt aldedes utmärkt som jag har det nu när jag ofta har 6-7 vakna timmar innan jobbet då man ka få gjort en hel del, eller bara slappa om man är på det humöret…
    Enda nackdelen med att ofta jobba på kvällen när alla andra är lediga är ju att det sociala livet tar stryk (igår missade jag ett biobesök tydligen…) Fast det gjorde det ju när jag jobbade tidiga A-tjänster också, eftersom jag var tvungen att gå och lägga mig när bollibompa var slut!
    De A-tjänster jag nu faktiskt ändå kommer att söka börjar tidigast 06:00 och man slutar senast 19.30 men nackdelen med dem är ju att man är hemifrån väldigt mycket är man jobbar…
    Vi får se vad det blir, men det blir nog trots allt sena B för mig även i fortsättningen!

  3. alex87 skriver:

    Jag lider med dig ;)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.