Feed on
Posts
Comments

Idag har jag varit reserv igen, denna gång mellan klockan 14 och 24.00. Ungefär hälften av tiden har jag kört, andra hälften har jag suttit och snackat med kollegor, eller som nu, suttit och läst Aftonbladet på RTX. Hur hamnade jag då här?

Jo, efter min första körning, en timma på linje 6, så frågade en av arbetsledarna om jag kunde tänka mig att jobba lite övertid. Var lite tveksam först, men sedan fick jag höra att det gällde rillvagnskörning, så då tackade jag ja.

På vardagsnätterna är det ju några timmars uppehåll i trafiken och på dessa timmar hinner spåren snöa igen och kontaktledningen få ett rejält lager rimfrost när det är kallt som nu. Därför sätter man ut några tåg som får rulla runt i natten och hålla spåren farbara. Dessa tåg kallas rillvagnar. Tanken att köra spårvagn i 4 timmar utan att ta upp passagerare och dessutom få dubbellt betalt lockade :-)

En timma senare kom arbetsledaren tillbaka med en stor och en liten lapp. På den stora lappen fanns mitt rillvagnsschema. Jag skall köra fram och tillbaka mellan Centralstationen och Angered hela natten. På den lilla lappen fanns ett reservuppdrag. Köra en 4-9:a! Dvs. upp till Angered två gånger! Något säger mig att jag kommer hinna bli lite trött på Angeredsbanan innan natten är över…

Andra gången jag kom upp till Angered kom en kille framspringande till min vagn precis när jag hunnit släppa av folket på avstigningshållplatsen. Jag öppnade ena framdörren för att höra vad han ville. Det visade sig att han var ledsagare för en man i rullstol, och att de hade tänkt åka med den 4:a som lämnade hållplatsen precis när jag kom. De hade varit och handlat på Netto och ledsagaren hade blivit tvungen att först bära ombord matkassarna för att sedan baxa ombord rullstolen, eftersom alla rullstolsramper för närvarande är tagna ur bruk pga. mjukvarufel. Problemet var nu att vagnen hade åkt iväg med matkassarna och lämnat kvar ledsagare och matkassarnas ägare på hållplatsen. Något snopet!

Mannen undrade om jag kunde få tag på vagnens förare och be honom att bara ställa av kassarna på första bästa hållplats. Jag hade tyvärr inte sett vilket nummer vagnen hade så jag kunde inte ringa den direkt, men jag testade med att ringa till TLI. TLI lyckades lokalisera vagnen ganska snabbt och kom överens med föraren att ställa av kassarna i Hjälbo.

Under tiden hade jag också börjat rulla, nu med både ledsagare och den rullstolsburna mannen ombord. Innan TLI kopplade ner fick jag veta att föraren i vagnen framför hade hittat en person på hållplatsen som tagit på sig att vakta påsarna tills vi kom ikapp. Mycket riktigt stod en herre med två gula Nettokassar längst fram på hållplatsen.

Han frågade mig vem som skulle ha kassarna och bar dem sedan hela vägen till rullstolsplatsen i mitten. Där utbröt en stunds tackande och hanskakande. En liten solkenshistoria från Angeredsbanan!

Resten av passet förflöt utan att något nämnvärt inträffade och nu har jag alltså kört in min 4-9:a i hallen och fått tillstånd att sitta av resten av min reservtid här istället för att åka ner till Göta källare och sedan åka tillbaka hit igen för att hämta rillvagnståget.

För en stund sedan var jag borta på macken och provianterade lite (macka och tidning) och nu är det en timma kvar tills rillkörningen skall börja. Återkommer…

Några dagar senare:
Klockan 01.05 började mitt rillvagnspass med att jag försökte hitta någon som kunde tala om för mig vilka vagnar jag skulle ha. Efter en liten stund dök tjänstgörande LC upp och sade att jag skulle ha de tre främsta pedalvagnarna på spår 18. De två främsta satt ihop men den tredje var kopplad med den 4:e så jag fick själv rangera ihop mitt trevagnarståg.

Jag började med att installera mig i den främsta vagnen och starta upp den. Sedan drog jag igång även andra vagnen. Därefter gick jag och gjorde likadant med de två vagnarna bakom. I fjärde vagnen tryckte jag sedan på koppelknappen och separerade vagn tre från vagn fyra. Därefter kunde jag köra fram vagn tre en bit för att förbereda för ihopkoppling med vagn två. Och nu blev det lite problem. Jag har aldrig kopplat ihop vagnar själv förut. Det har alltid stått någon på utsidan som visat med händerna hur långt det är kvar till vagnen framför.

Nu fanns dock ingen sådan person att tillgå så jag fick göra mitt bästa själv. Först gick jag ut och kollade så att kopplen var centrerade i förhållande till varandra och att skyddskåporna var rörliga. Sedan gick jag in igen och tog fart med vagnen ståendes på tå för att hjälpligt se kopplen. Ka-Dunk! Den bästa ihopkoppling jag någonsin har gjort! Synd att ingen var där och säg mig :-)

Efter ett antal turer fram och tillbaka mellan vagnarna för att kontrollera att allt var i sin ordning så rullade jag ut med mitt trevagnarståg från hallen. Häftigt att köra trevagnarståg! Har jag bara gjort en gång tidigare och det var under utbildningen när jag fick köra från RTX till eketrägatan med tre M28:or när vi skulle öva halkkörning och kastbyte…

Hur som helst. Åter till rillvagnskörningen, som visade sig vara en rimfrostkörning. Rillvagn kör man tydligen för att hålla spåren rena från snö, rimfrostvagn kör man för att hålla kontaktledningen fri från rimfrost. När jag rullade ut från hallen var det -2 grade ute och ett lätt snöfall som ganska snabbt upphörde. Någon rimfrost såg jag inte skymten av heller så det hela kändes lite onödigt. Men jag rullade glatt fram ändå.

Mitt uppdrag var alltså att köra fram och tillbaka mellan Centralstationen och Angered. Två gånger via Rebergsplatsen, annars via snabbspåret. Enligt anvisningarna jag fått skulle jag köra med låg hastighet och fartpådrag så länge som möjligt. Eftersom pedalvagnarna inte får rulla fortare än 40 km/h på Angeredsbanan (de kan börja brinna annars!) så höll jag mig mellan 30 och 40 km/h. Dock var det lite svårt att ha fartpådrag i nedförsbacken från Angered ner till Göfab. Där fick det bli en jämn broms istället…

Mitt trevagnarståg i Hjälbo. Tror det är vagn 824, 751 och 804, med betoning på TROR när det gäller det bakre två!

Körningen gick i alla fall fint. Klockan 04.03 lämnade jag Centralstationen för ett sista varv upp mot Angered, några minuter innan första morgonvagnen. Precis när jag körde från Angered kom första morgonvagnen ikapp mig, men sedan hann jag smita i förväg igen eftersom den skulle stå uppe i Angered ett tag. Dock stod det lite folk på hållplatserna som trodde att de skulle få åka med mig… Men det var bara att plinga och köra förbi.

Kom in i hallen strax före 05 och parkerade mina vagnar på spår 18 igen…Hemma var jag en halvtimma senare. Då hade jag ungefär 9,5 timmar på mig att sova och äta innan jag skulle infinna mig på jobbet igen…

3 Responses to “Reserv och rillvagnskörning”

  1. alex87 skriver:

    Lite märkligt detta med rillvagn, finns ju två olika rillvagnar, den ena med att ta bort frost från ledningar och den andra för att bara köra runt och lägga växlar. Tror den du fick måste varit få bort frost från ledningar på a-banan, för just när man gör det kör man oftast 3 vagnståg. Fast jag mötte en förare häromdagen som bara hade haft en m29, märkligt nog…

    Har inte kört nåt av det än, men nån gång ska de bli!

    Tack för trevlig sällskap på lunchen idag ;)

  2. alex87 skriver:

    Precis det ordet jag försökte komma på :)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.