Feed on
Posts
Comments

Kontaktledningstango

Som sagt, 9,5 timmar efter mitt mastodontpass på 15 timmar som beskrevs i förra inlägget kastade jag mig glatt ut i trafiken igen. På linje 4 mot Mölndal. Jag fick en trevlig M31:a och rullade på enligt tidtabell. Man märkte att det var fredag på att det var mycket folk i farten redan tidigt på eftermiddagen…

I Mölndal vände jag och tog sikte på Angered. Och i Angered vände jag igen och blen en 8:a mot Förlunda torg. På något märkligt vis lyckades jag rulla in på Korsvägen nästan 1 minut före tidtabellen, trots fredagstrafiken. Har aldrig hänt mig förut. Korsvägen är en reglerhållplats så därifrån SKALL vagnen avgå enligt tidtbell, dvs. i ala fall inte mer än 30 sekunde före…

När iTiden visade +0.15 tänkte jag. Äsch, nu kör jag. Det kommer behövas lite extra tid vid Chalmers, så jag körde. Hade jag inte gjort det så hade jag troligen blivit stående vid Korsvägen i ganska precis 2,5 timmar till. Men nu rullade jag iväg och passerade sektionsavskiljaren i kontaktledningen 15 sek före tidtabell. Ungefär precis då ser jag hur kontaktledningen plötsligt börjar gunga kraftigt fram och tillbaka och gå som i vågor.

Jag släppte direkt på fartpådraget och rullade långsamt en liten bit frammåt innan jag stannade. Först trodde jag att ledningen skulle falla ner helt, men det gjorde den inte så när gungandet lugnat ner sig lite gick jag ut för att se om det var min vagn som ställt till det. Men min strömbygel såg ut precis som den skulle. Nere vid Korsvägen kunde jag se en M32:a vid hållplatsen. ”Det var nog den” tänkte jag, gick in i vagnen igen och konstaterade att jag hade ström så jag satte av in i Chalmerstunneln samtidigt som jag ropade upp TLI.

Jag berättade för TLI att jag sett luftledningen röra på sig rejält, och de svarade med att de just fått höra att det var strömlöst vid Korsvägen. TLI blev också ganska förvånad över att jag hade ström. Men det hade jag ju så jag rullade upp genom tunneln och mötte en vagn på väg ner mot Korsvägen precis när jag kom upp till Chalmers. Sedan gick TLI ut med meddelandet om att luftledningen rasat vid Korsvägen.

Resten av passet blev ganska ”stökigt” . Påväg tillbaka från Angered fick jag köra via Avenyn och Centralstationen istället för Korsvägen och Skånegatan. Det gjorde att jag blev sådär 8 minuter sen upp till Angered. Men jag fick köra om 9:an framför i Angered och kunde avgå därifrån bara några minuter efter tidtabell.

Nu stod det ”4 Mölndal” på mina destinationsskyltar. Det går inte att ta sig till Mölndal utan att passera Korsvägen, men jag hoppades att de skulle hinna få igång trafiken igen innan jag kommit till Valand. De hade de inte så jag fick hänvisa passagerarna till Mölndalsbussarna vid Heden istället och svängde själv höger. Vid hållplatsen skyltade jag om till ”4 Marklandsgatan via Annedal” istället.

Vid Olivedalsgatan kom jag ikapp 4:an framför mig, så vi körde i kolonn till Marklandsgatan där vi vände. Enligt körkortet i min vagn skulle jag nu köra linje 4 mot Ullevi Norra via Skånegatan och sedan in i hallen. Istället för att förvirra passagerarna ännu mer så skyltade jag ”X Ullevi Norra via Annedal”. Det senare ändrade jag till ”via Kungsportsplatsen” vid Olivedalsgatan.

Precis när jag lämnade Olivedalsgatan gick TLI ut med meddelandet att trafiken nu var igång igen vid Korsvägen, så jag passade på att informera en av mina passagerare som skulle till Mölndal att trafiken nu rullade igen. 3 minuter senare gick TLI ut med ett nytt meddelande som löd ”säg den glädje som varar…” för då hade en vagn drabbats av någon form av säkringsbrott utåt Mölndalshållet och kom inte ur fläcken. Tror det var stopp någon timma till ut mot Mölndal.

Min Mölndalsresenär gick efter beskedet om det nya stoppet av vid Vasaplatsen. Tror hon tänkte ta stombussen ut till Mölndal istället. Hoppas hon kom fram tillslut

Själv rullade jag in i hallen tre minuter efter utsatt tid på körkortet och hann till och med att åka med rätt 60-buss ner till Centralen där min rast sålunda började helt i tid. Fantastiskt!
  Efter rasten passerade jag Korsvägen ett flertal gånger utan problem med linje 5 och 6…

Rörliga bilder från Korsvägen finns ett år framöver på SVT-play: http://svtplay.se/v/2256894/kaos_i_goteborgs_kollektivtrafik
…och även GP skrev en liten notis om saken: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.503891-sparvagnarna-igang-igen

Förövrigt har jag drabbats av ännu mer tjänstesökningsångest sedan mitt förra inlägg om det. Det visade sig nämligen att jag hade fått ett alldedes för lågt turordningsnummer. Nästan 100 platser fel. Nu är jag bland de 30 sista istället vilket ju gör det här till rena lotteriet. Måste sätta upp mig som intresserad av allt, givetvis i en viss ordning men ändå… Vi får se hur det går!

4 Responses to “Kontaktledningstango”

  1. daniel skriver:

    Lite annorlunda fråga kanske, vad är den mest annorlunda körväg du har fått ta med en vagn?

    • Ola S skriver:

      Oj, har ju inte varit med om några jätteomläggningar ännu, så att köra 4:an till Marklandsgatan hör nog till de mer annorlunda körningarna. Under göteborgsvarvet i våras körde jag förståss 3:an till Kålltorp via Hisingen, en tämligen annorlunda väg dit :-) (Se inlägg här: http://jobblogg1.olasand.se/#post43 )

      Den kanske mest annorlunda väg jag kört är nog ändå med 1:an. En M32:a (tror jag) rev ner kontaktledningen vid Redbergsplatsen någon gång i våras vilket gjorde att jag som körde linje 1 fick köra till Östra Sjukhuset via Skånegatan, Korsvägen (vänstersväng), St: Sigfrids Plan, Torp (rakt fram), Härlanda (backvändning i slingan) och sedan till Östra. Givetvis samma procedur tillbaka igen. Ganska tidskrävande, blev sådär 45 min sen… Men kul var det, särskillt som jag körde pedalvagnar vilket gör backandet lite omständligare!

  2. Ola S skriver:

    Oj, har ju inte varit med om några jätteomläggningar ännu, så att köra 4:an till Marklandsgatan hör nog till de mer annorlunda körningarna. Under göteborgsvarvet i våras körde jag förståss 3:an till Kålltorp via Hisingen, en tämligen annorlunda väg dit :-) (Se inlägg här: http://jobblogg1.olasand.se/#post43 )

    Den kanske mest annorlunda väg jag kört är nog ändå med 1:an. En M32:a (tror jag) rev ner kontaktledningen vid Redbergsplatsen någon gång i våras vilket gjorde att jag som körde linje 1 fick köra till Östra Sjukhuset via Skånegatan, Korsvägen (vänstersväng), St: Sigfrids Plan, Torp (rakt fram), Härlanda (backvändning i slingan) och sedan till Östra. Givetvis samma procedur tillbaka igen. Ganska tidskrävande, blev sådär 45 min sen… Men kul var det, särskillt som jag körde pedalvagnar vilket gör backandet lite omständligare!

  3. daniel skriver:

    Den 1an hade man gärna suttit på! (Om man inte har bråttom någonstans vs)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.