Feed on
Posts
Comments

Kappkörningsrekord

Till att börja med hade jag i veckan min favorittjänst (R35, vardagstjänst nummer 4) för sista gången. Den där trevliga med en 28 minuters reservrast och en massa restid mellan MX och RTX som jag inte behöver utnyttja eftersom jag bor på vägen mellan…

I morgon söndag börjar nya tidtabeller gälla och därmed får vi också nya tjänster. Dessa nya tjänster har vi dock bara till och med den 2:a januari. Från 3:e januari placeras alla förare på nya grupper och det blir både nya tjänster och scheman. Som det ser ut just nu, vi har fått ett preliminärt besked, så hamnar jag på mitt andrahandsval… Säkert besked kommer i början av nästa vecka.

I torsdags körde jag ett omlopp på linje 4 och 8 före rast. Allt gick bra, trots att vi har mer snö härnere än på länge. Eller hade då. Just nu håller den på att smälta bort. Sådär en halvtimma innan jag skulle på rast pep det dock till i radion och TLI gick ut och berättade att det var stopp vid chalmers i bägge riktningar eftersom en buss hade ”halkat lite galet”, tror jag de sade. Fick senare veta att det var en av Veolias dubbelledbussar som tappat fotfästet…

Med anledning av detta leddes trafiken om via bl.a. Annedal så att linje 6 fick köra via Valand och Annedal till Linnéplatsen och vända där för att sedan fortsätta ordinarie väg ner mot Järntorget. Även linje 7, 8 och 10 fick köra via Annedal, 10:an vände vid Marklandsgatan och de andra två fortsatte ut till sina ordinarie ändhållplatser.

”Tur att man klarade sig från det där” tänkte jag, eftersom jag ju strax innan kört 8:an men nu var påväg med min 4:a till Centralstationen för att bli avlöst och gå på rast.
  Medan jag satt på Göta Källare kom det allt eftersom in kollegor som berättade dels att det fortfarande var stopp vid Chalmers, dels att det nu också var stopp vid Pohlhemsplatsen, dvs. precis där snabbspåret från Angered och Bergsjön tar slut strax innan Centralstationen.

Det var ett strålande vinterväder i stan i torsdags...

Centralstationen ner mot Brunnsparken.

M31 337 i vändslingan vid Mölndals centrum

Ur mitt perspektiv. Solnedgång sedd från förarhytten vid påstigningshållplatsen i Angered.

Eftersom jag skulle ha en 6:a efter rasten så kom jag på den goda idén att kontrollera med en av arbetsledarna att min vagn var hyfsat i tid för att slippa stå ute och frysa i onödan. Det var tur. ”Omlopp 1149” sade arbetsledaren. ”Då skall vi se här… ojojoj. En timma och 12 minuter sen står det här. Du kan nog vänta med att gå ner på ett tag. Du kan väl titta in här igen om en liten stund”.

En liten stund senare, dvs. 5 minuter senare, tittade jag in igen. Då var min vagn vid Sahlgrenska på väg mot Länsmannsgården. Själv skulle jag enligt schemat ta över vagnen vid Nordstan i andra riktningen. Arbetsledaren kollade upp vilket vagnsnummer det var, 341, så jag fick helt enkellt order om att gå ner en stund senare (dvs. 10 minuter senare) och spana efter vagnen.

Jag gjorde så och placerade mig strategiskt i höjd med Höglunds gatukök på baksidan av hotell Eggers och spanade ner mot Brunnsparken. Jag räknade nämligen med att vagnen, när den väl kom, inte skulle fortsätta ut mot Hisingen utan vända runt Eggers för att komma ikapp tidtabellen.

Ganska snart kom två 6:or, dock inte vagn 341. Den första 6:an lade växeln för att runda Eggers, medan den andra tydligen skulle forttsätta mot Hisingen. Tyvärr kunde den första vagnen inte komma hela vägen runt eftersom det var en stillastående kö av bilar och bussar i båda filerna från Götatunneln och Götaälvbron mot Centralstationen. Troligtvis på grund av stoppet vid Pohlemsplatsen där en spårvagn och bil krockat med varandra. Så där stod 6:orna i sådär 4-5 minuter innan det lossnade.

När de kommit iväg dök ännu en 6:a som inte var min upp. Därefter ringde TLI och sade att min vagn var VÄLDIGT sen, men att den ”snart” skulle komma in på spår 1 eller 2 på Drottningtorget. Vagnen skulle alltså fortsätta från Centralstationen direkt till Ullevi Norra och därifrån rulla som vanligt mot Kortedala. TLI bad mig också kontrollera att jag låg i rätt ordning när jag väl kommit upp till Kortedala.

Således knallade jag bort till spår 1 och 2 och pratade lite med en kollega som stod där. Vi tittade på den strida ström av vagnar som kom från Angered / Bergsjön hållet där stoppet nu tydligen var undanröjt och ersatt med en rejäl spårvagnskö istället. Efter sådär 10-12 minuter dök vagnen upp på spår 2, ca 1,5 timma sen och från fel håll. Kollegan sade att vagnen gick bra och att han hade suttit fast vid Chalmers och tittat på Veolias buss i lite mer än en timma. Nu skulle han hem.

Själv rullade jag iväg mot Ullevi Norra och kunde när jag kom dit konstarera att jag gått från 1,5 timmars försening till 1 minut tidig på ca. tre minuter. Helt klart personligt kappkörningsrekord!

När jag kom upp till Aprillgatan i Kortedala stannade jag kvar på avstigningshållplatsen eftersom jag sett på realtidsskyltarna att det låg en annan 6:a 4 minuter bakom mig. Mycket riktigt skulle den avgå från Aprillgatan innan mig, så hon körde om mig på det andra spåret. (Enda vändslingan med två spår som inte har två linjer!)

 Efter att den sena vagnen bakom mig kört om var det fortfarande 12 minuter kvar tills jag skulle köra därifrån, så jag tyckte det var lika bra att stå kvar på avstigningen ett tag till. Efter ”en stund” kom ännu en vagn och körde om mig. Fast det visade sig att den inte var försenad utan var klar för dagen och skulle in till hallen fortast möjligt. Han var jätteglad över att jag stått kvar och väntat…

Sedan rullade jag också iväg och körde ett varv på 6:an utan nämnvärda problem. Fast när jag kom  förbi Brunnsparken så hade en ledbuss kört in i ett träd och blockerade hållplatsläget för linje 5 och 10 vilket gjorde att de fick ta samma väg som jag via Nordstan ut till Hisingen, det försenade mig några minuter.

Sammanfattningsvis en halkig dag för busstrafiken till hinder för spårvagnstrafiken…

M31 341 och 312 på varsitt spår i vändslingan vid Aprillgatan i Kortedala.

Slutligen två länkar till GP:s notiser om torsdagens trafikstrul:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.507830-buss-blockerade-vid-chalmers
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.507869-sparvagnskrock-vid-gp

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.