Feed on
Posts
Comments

Julkörning

Hoppsan! Har inte hunnit blogga på ett tag, drabbades i vanlig ordning av ”julstress”. Fast sådär stressad var jag väl inte egentligen, men det var en hel del att hinna med. Därför var det riktigt skönt att avbryta för att gå till jobbet då och då. Så fort man sätter sig i förarhytten förvandlas man från stressad galning till lugn och sansad iaktagare av detta märkliga skådespel som pågår runt om en… Folk rusar runt mellan butikerna i centrum överlastade med kassar och kartonger varvat med sjungande julgranar och gröna kaniner med tomteluvor.

Att passera genom detta kaos med 40 ton spårvagn är ibland en utmaning. Värst var det den 22:a december. Verkade som att de flesta gjorde sina sista inköp inför julen då. Otroligt mycket folk som skulle in till stan för att handla och sedan hem igen. Själv var jag reserv denna dag och körde i värsta rusningen 11:an. Jag hade en otrolig tur och kom igenom Brunnsparken och Centralen precis innan det blev stopp på Södra Hamngatan i min riktning. Just som jag svängde ut på snabbspåret gick TLI ut med ett gruppanrop och ledde om all trafik via Norra Hamngatan istället. När alla vagnar skall samsas om samma spår i Brunnsparken och på Drottningtorget brukar det bli köbildning tämligen på direkten. Särskillt om det är i rusningstrafiken två dagar innan jul!

Men jag lyckades alltså precis missa detta och kunde istället glida upp till Bergsjön och ta ett kort på den just nu snyggaste M28:an i stan som jag hade äran att rulla runt i:

M28 729 "Karin Boye" på ändållplatsen i Bergsjön, Komettorget, den 22:a december 2010.

Även på julafton jobbade jag. Då var det väldigt lugnt på stan, en skön kontrast till dagarna innan jul. Jag började köra klockan 14.57, just som resten av landet samlar sig framför TV:n i väntan på Kalle Anka. Man fick verkligen kämpa för att inte hamna före tidtabellen. Inga passagerare och ingen trafik, förutom all annan kollektivtrafik, har den effekten. Fast jag lyckades förstås bli 12 minuter försenad med min 9:a från Angered till Kungssten!

Det var inte mitt fel, och det berodde inte på en anstormning av tidningsköpande fäder heller. Tidigare under dagen hade en M31:a havererat vid Storås, sista hållplatsen innan Angered. Den hade man sedan ställt upp på ett av sidospåren i vändslingan i Angered. Precis när jag kom upp med min 8:a (som sedan blev en 9:a) till Angered ser jag hur ett tåg med två sammankopplade M31:or lämnar sidospåret och kör in framför mig. Så jag släppte av mina passagerare på reservhållplatsen och ställde mig sedan snällt i kö bakom de sammankopplade 31:orna, som i sin tur stod bakom en annan vagn på påstigningshållplatsen.

Tillslut drog vagnarna iväg samtidigt som TLI gick ut med meddelandet att en vagnsbärgning påbörjades från Angered i riktning mot stan och att man skulle vara observant på detta. Ett bärgningståg får inte köra fortare än 30 km/h på Angeredsbanan (vill jag minnas) så trots att jag stod kvar några minuter i Angered efter att bärgningståget åkt därifrån så hann jag precis se dem åka in i tunneln vid Storås innan jag kom dit. Det var bara att ställa sig vid den röda signalen och vänta, samtidigt som jag meddelade passagerarna att vi hade ett bärgningståg framför oss och att vi skulle bli lite försenade p.g.a. detta.

Efter ett tag fick jag grönt och kunde rulla ner till Hammarkullen där det blev ytterligare några minuters väntan innan jag kunde åka vidare ner mot Hjälbo. Strax före infartssignalen till Gamlestadstorget kom jag ikapp bärgningståget igen som hade stannat för rött i signalen, så jag stannade en vagnslängd bakom och satte på varningsblinkers för att uppmärksamma bakomliggande vagnar på att vi stod stilla på spåret.

Så småningom kom de iväg och jag körde fram till den röda signalen och väntade på min tur att rulla in på Gamlestadstorget. Precis när jag hade lämnat Gamlestadstorget och fått grönt för körning ut mot snabbspåret och centralen ropade TLI upp mig och undrade om jag var vagnen som låg närmast bakom bärgningståget. Det var jag ju. ”De har bett oss att be dig att hålla bättre avstånd” sade TLI. Just då låg bärgningståget ungefär en kilometer framför mig och var inte inom synhåll, så jag sade något i stil med att ”Öh… Det skall jag fixa…”. ”Tack och klart”, sade TLI.

Jag antog att de inte gillade att jag ställde mig så nära som en vagnslängd bakom dem vid den röda signalen in till gamlestadstorget, så när jag närmade mig nästa signalanläggning tog jag det väldigt försiktigt, dock var jag tvungen att köra så nära att jag påverkade första signalen innan jag kunde se vart bärgningståget var någonstanns. Tyvärr stod de och väntade på pil i tredje signalen vid Poholhemsplatsen, och eftersom två 31:or är ganska långa tillsammans så blockerade de halva korsningen.

Precis när min signal gick upp i ”S” rullade de iväg och jag fick gå ut och låsa upp signalen med nyckel. Sedan fick jag vänta både i första, andra och tredje signalen istället för att bara glida förbi alla tre som det brukar vara. Bärgningståget hann i alla fall köra in på spår 5 på Drottningtorget så jag hade fri väg in på spår 4 när jag kom så långt. Sedan var jag 12 minuter sen resten av turen, men hade som tur var 13 minuters regeleringstid i Kungssten så jag kom ikapp där.

Nästa gång jag kom till Centralen gick jag på rast och åt mitt medtagna julbord. Köttbullar, skinka, potatis och grönkål sköljdes ner med julmust och några klementiner. Dessutom bjöd företaget på julgodis och gratis riktigt (!) kaffe! (Kaffeautomaten var trasig :-). Det blev en trevlig rast och jag fick ”beröm” för min groteskt stora tomteluva som jag hade på mig. Hade slitit åt mig en i en butik dagen innan och inte riktigt tänkt på att den var en meter lång. ”Du skall då alltid vara värst!” -sade en kollega med mer normaldimmensionerad tomteluva.

Annars var det mest gamla tanter som reagerade på tomteluvan, de vinkade åt mig när jag körde in på hållplatserna. En lade nog dessutom märke till min nejlikaappelsin som jag hade hängt upp i förarhytten. Luktade väldigt gott och spred tillsammans med en av reklamkanalerna som bara spelade julmusik (och reklam) väldigt fin julstämning i förarhytten.

Fram på kvällen kom det ut lite mer folk, på väg hem från sitt julfirande får man anta, men det var fortfarande väldigt lugnt på stan. Jag kom in i en ganska lagom saktfärdig lung och höll tidtabellen bra resten av kvällen. Precis 23.32 plockade jag upp min syster på Vasaplatsen. Hon hade lovat att åka med sista biten in i hallen för att hålla mig sällskap på vägen hem.

Just precis när jag lämpat av de sista passagerarna på Drottningtorget och med den vackra texten ”Ej i trafik” på destinationsskyltarna rullat förbi Ullevi Norra plingade det till i radion och TLI meddelade att man nu väntade sig det årliga inkörningskaoset till vagnhallarna (på julafton kör i princip alla vagnarna in i hallarna samtidigt eftersom vi kör som en lördag utan nattrafik, dvs. strax efter midnatt börjar alla vagnar samtidigt dra sig mot sin hall!) och man bad att ingen förare skulle lämna sin vagn innan man fått in den på något av spåren längs hallens långsida i Rantorgets fall.

Jag svängde in mot hallen och kunde konstatera att det inte var någon vagn ivägen på sträckan fram till hallens kortsida. Efter att ha rundat hörnet kunde jag konstatera att det var lika tomt med vagnar på långsidan så jag körde in i hallen och även där var det tomt. Längst fram vid ”strecket” satt en hel hop med hallpersonal och väntade. Tydligen var jag först in av vagnarna. Snacka om flyt!

Väl hemma så kunde jag äntligen ta av mig tomteluvan. Eftersom den var så lång hade den begåvats med ett otroligt starkt resår för att den skulle sitta kvar på huvudet. När jag vaknade på juldagens morgon hade jag fortfarande ett streck i pannan…

Här är jag i tomteluva ombord på min julpyntade M32:a!

God Jul i efterskott, Gott Nytt År och God Fortsättning!
(Själv fortsätter jag om några timmar med linje 7 som blir min första linje 2011…)

En bonusbild på ett mycket ovanligt hittegods som jag fann i vagnen i början av december. I skick som ny...

3 Responses to “Julkörning”

  1. forthemoment skriver:

    Folk märkte din tomteluva iaf. Jag hade en på mig på 16 men det var bara en enda person som märkte min!!

  2. Ola S skriver:

    Du får väl köpa en jätteluva på Punduro du också då :-)

  3. […] känns riktigt gott, även om det faktiskt var ganska kul att köra på julafton förra året. (Läs om det här!) Det sista jag gjorde innan jag gick på julledigt igår var att köra ordentligt fel för första […]

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.