Feed on
Posts
Comments

Gruppbyte

I förrgår gjorde jag min sista dag på min gamla grupp R35. Det blev två ganska långa pass, först med bara 2:an och efter rast med bara 4:an. Fick se en del av Korsvägen och Mölndalsvägen med andra ord.

Det var trevligt att köra just linje 2 på min sista R35-dag eftersom det är den enda linje som jag inte kommer att köra på min nya grupp M46. I alla fall inte på någon av de fasta tjänsterna, men det kan ju hända att jag får köra linje 2 någon gång när jag är reserv vilket jag kommer vara en gång var tredje vecka ungefär. Eller så kan jag ju få köra en 2:a när jag är dagkommenderad vilket jag kommer vara var 12:e lördag! Vi får väl se. Kommer nog sakna 2:an lite i alla fall. Trevlig om än ganska kort linje. Tur att jag kommer köra linje 13 en del i alla fall…

Min sista 2:a för i år? M32 422 vid Axel Dahlströms Torg.

Min sista dag på R35 gick förövrigt bra, inget speciellt inträffade, eller jo förresten. På mitt andra pass, när ag körde linje 4, fick jag vagn 369. Kolegan jag löste av sade att den gick bra men att det kunde höras något klonkande ljud fram i vagnen när man stannade ibland. Han hade kollat bulben, men den satt fast, så servicebilen skulle titta förbi. I övrigt skulle den gå bra.

Det gjorde den också. Den var väldigt pigg för att vara en M31:a. Men precis efter att jag startat från Angered, när jag körde under viadukten, så slocknade hela vagnen (dvs. strömmen gick och det blev i princip becksvart ombord). I displayen stod det ”LB från. Slå till” eller något sådant, dvs vagnens huvudsäkring hade löst ut. Men det var bara att trycka på ”Till”, hålla andan några sekunder och sedan vaknade vagnen till liv igen. Jag behövde aldrig stanna.

När jag körde under viadukten efter Gamlestadstorget hände precis samma sak en gång till. Fast här är det ju uppförsbacke efter viadukten så vagnen hann i princip stanna innan den kom igång igen. Den här gången hade jag inte heller haft något fartpådrag. Hög tid att kontakta TLI. De skulle skicka servicebilen sade de.

Innan servicebilen dök upp hann jag köra ett varv till. Och vagnen slocknade två gånger till på precis samma ställen som varvet innan. När jag kom ner till centralen så menade servicekillarna att det troligen var så att linjebrytaren på vagnen var ovanligt känslig men att jag kunde köra vidare. De passade också på att kolla om de kunde hitta källan till det klonkande ljudet, som jag också hade hört vid ett par tillfällen.

De kontrollerade vagnens koppel (som fin gömt inanför bulben i frpnten) men det satt fast som det skulle, så jag rullade vidare mot Mölndal. På väg in mot stan igen kom jag på vad det klonkande ljudet kom ifrån. Det var växelspettet som inte satt fast som det skulle utan kom i gungning ibland och klonkade mot väggen…

Min första linje på min nya grupp blev en 9:a med vagn 361. ”Den… går… bra… tror jag” sade kollegan som lämnade över vagnen. Vad skönt sade jag och hoppade in. Men när jag förde fram joysticken för att komma iväg från hållplatsen så hände ingenting. Först. Sedan, efter en liten stund kom vagnen igång, tvekande och mycket försiktigt. Det var först efter Järntorget som jag fick tillfälle att testa att dra på riktigt ordentligt med den och kunde konstatera att den var otroligt slö. Från Masthuggstorget lyckades jag komma upp i ungefär 45 km/h innan backen upp mot Stigbergstorget började. Som tur var behövde jag inte stanna vid signalen på krönet. Undrar om jag hade kommit igång därifrån.

Precis när jag startade från Stigbergstorget slängde en helt vanlig kille mellan 25- och 30-års åldern en stor isig snöboll rakt in i vindrutan så att jag höll på att hoppa upp i taket just som jag hade tänkt ringa TLI och felanmäla vagnen. Så jag passade på att felanmäla honom också…

13 minuter senare var jag i Kungssten och där stod servicebilen och väntade. De konstaterade också att vagnen var väldigt slö. Efter att servicekillarna öppnat ett elskåp och tryckt på lite olika knappar så vart vagnen dock som ny igen. Dessutom passade de på att hjälpa mig fylla på sand eftersom det var väldigt låg nivå i tre av vagnens fyra sandboxar.

På mitt andra pass igår körde jag linje 10 med M32 436, fram och tillbaka mellan Centralstationen och Guldheden, en körsträcka på 13 minuter. 5 varv hann jag med innan jag körde in vagnen i min ”nya” vagnhall. Vagn 436 visade sig vara den bästa M32 jag kört. Den var tystare och mjukare i gången än sina syskon. Dessutom var det riktigt varmt, både inne på förarplatsen och i ”salongen”. Enligt termometern var det 25 grader där fram. Kan säkert stämma.

Hem från Majorna åkte jag med linje 190, en Volvolinje som Veolia kör sedan i somras. När jag kom ombord undrade föraren om jag kunde linjen eftersom han aldig hade kört den förut och hade blivit lovad guidning två gånger men inte fått någon. Hade jag inte kommit ombord just då, så hade han ställt in resten av turen och kört till garaget. Nu fick jag istället stå fram och visa vägen. Föraren var väldigt trevlig och tacksam för hjälpen.

Men jag tycker väldigt synd om Veolias stackars personal. Inte en enda kollega därifrån som jag pratat med verkar trivas. Funderar på att skicka en räkning till Veolia för min arbetsinsatts…

Mycket sympatiska M32 436 i Guldheden. Tänk om alla M32:or var som denna! Till och med lamporna i växelknapparna fungerade...

2 Responses to “Gruppbyte”

  1. forthemoment skriver:

    Det e tyvärr så allt för ofta att vi inte får guidning. Jag hjälpte en kollega när jag hade slutat en gång. Nu när dom har blandat 16 med några andra linjer, så är det ju så att dom flesta har inte kört andra linjer någonsin eller på många år. Min kollega hade frågat efter guidning, men fick ingen. Jag behövde guidning en gång, också på 190, men inte fick jag det. Jag fick ett papper med pilar åt höger och vänster. Jag klarade det men inte va de roligt!! Fattar inte varför Veolia inte inser det viktiga med att man får lära sig linjerna. När man började fick man ju tre dagar för alla linjer!!! Kaos är bara förnamnet, konstigt är ju bara att kaoset fortsätter efter ett halvår!!

  2. Ola S skriver:

    Nej, en busschaufför med en lapp i handen är ingen säker busschaufför. När jag började på GS hade vi flera veckors linjeutbildning. Bara 3 dagar låter helt otroligt…

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.