Feed on
Posts
Comments

M31:or med problem

Efter lite mer än en veckas filmfestivalsemester var jag tillbaka på spåren igen förra veckan. Första dagen fick jag köra 2 M32:or vilket gick fint, inget att anmärka på där, förutom att jag hade exakt samma tjänst som jag hade sista dagen innan semestern och att oräkneliga varv på linje 10 kan vara lite långtråkigt…

Min andra dag efter semestern började med att jag tog över M31 342 på Linje 5 mot Torp. Vagn 342 är en av de hitils 5 M31:or som varit i Tjeckien och fått ny styrdator. Jag tycker oftast dessa är roligare att köra än de gamla vanliga M31:orna eftersom de är betydligt piggare i motorerna och dessutom har en mer påtaglig känsla i bromsen. En annan sak jag gillar med dem är att de startar direkt när man för fram körhandtaget. En klassisk M31:a tar en liten konstpaus innan den masar sig iväg.

Allt är dock inte fantastiskt med de ombyggda vagnarna. Ibland blir det rejäla hugg när man försöker bromsa lätt i en nedförsbacke t.ex. Inte kul. Det är också lite svårare att krypköra med dem då de gärna vill sticka iväg…

Hur som helst, denna dag gick vagn 342 alldeles förträffligt och jag kom till Torp inom ramen för en acceptabel försening (mindre än 3 minuter sen räknas som i tid). Jag vände och började köra mot Länsmansgården. Precis när jag startade från Vårväderstorget upptäckte jag att de röda lysdiodrarna på förarbordet som indikerar vagnfel blinkade och att det stod ett felmeddelande i den nya styrdatorns fina display:

Ett filmklipp från förarhytten i vagn 342…

Eftersom jag redan rullat igång från hållplatsen så körde jag försiktigt till nästa hållplats, Önskevädersgatan, där jag tryckte in knapp 4, SIT -Stopp I Trafiken, på radion. Ganska snabbt ropade TLI upp mig och jag talade om att jag hade fel 109. TLI bad mig att tömma vagnen på passagerare och fortsätta enligt tidtabell fast ”Ej i Trafik” tills servicebilen mötte upp mig.

Sålunda sade jag till passagerarna att jag var tvungen att be dem stiga av pga. av ett bromsfel och hänvisa dem till nästa vagn. 10 sekunder senare var vagnen tom. Det är tydligen bromsfel man skall hota med om man snabbt vill tömma en vagn som inte längre skall gå i trafik :-)

Fel 109 innebär att bromsarna i vagnens låggolvsdel inte fungerar som de skall, vilket innebär att vagnen kan få längre bromssträcka än annars. Alltså rullade jag iväg i max 30 km/h med varningsblinkers för att varna bakomvarande kollega för att jag körde långsamare än vanligt.

När jag kom till Länsmansgården var avsaknaden av servicebil total så jag ringde upp TLi och frågade om jag skulle fortsätta enligt tidtabellen tillbaka in mot stan också eller om jag skulle stanna vid Länsmansgården där det ju finns två spår och möjlighet att köra om för att invänta servicebilen. TLI tyckte att jag skulle fortsätta enligt tidtabell så då gjorde jag det, fortfarande skyltad ”Ej i Trafik” och med varningsblinkers.

Så körde jag hela turen till Torp dit jag denna gång anlände exakt enligt tidtabell. Det är helt klart mycket enklare att hålla tiden om man slipper att plocka upp passagerare. Även om man inte kör fortare än 30 km/h. Nu tyckte jag dock att det hela började kännas lite fånigt så jag ropade upp TLI igen och frågade om jag inte skulle köra raka vägen in till RTX från Torp eftersom servicebilen fortfarande inte dykt upp.

TLI bad mig vänta en liten stund och återkom strax med beskedet att han hade glömt att tala om för servicebilen att jag behövde hjälp, men att han hade gjort det nu och att jag skulle fortsätta som förut enligt tidtabell tills de dök upp.  Så det gjorde jag.

Vid Berzeliigatan stod servicebilen och väntade. Efter att ha brutit och återställt en säkring (tror jag) så vart felet borta. Det tog ca 10 sekunder att fixa. Så jag bad iTiden att åter skylta mig som linje 5 mot Länsmansgården och rullade iväg. Ungefär 25 minuter senare när jag kommit till Väderilsgatan började de röda diodrarna blinka igen. Ännu en gång fel 109. Den här gången tömde jag vagnen och satte på varningsblinkersen innan jag ropade upp TLI och meddelade att felet kommit tillbaka och att jag just nu rullade skyltad ”Ej i Trafik” mot Länsmansgården. ”Kör raka vägen in i hallen” sade TLI. Så då gjorde jag det.

Nu började en och annan kollega som möt mig föregående varv se lite fundersamma ut när de fick syn på mig, men jag vinkade glatt tillbaka och lunkade på. När jag svängt in mot RTX från Stampgatan blev jag lite fundersam eftersom det inte stod någon utbytesvagn där. Å andra sidan hade TLI inte sagt något om vagnbyte, utan bara ”kör raka vägen in i hallen”, men jag ropade upp dem igen och frågade för säkerhets skull.

TLI svarade att det inte blev något vagnbyte eftersom vagnen ändå skulle in ganska snart, så det var bara att gå på rast, 2 timmar förtidigt! Jag kollade med arbetsledarna på Göta Källare att de inte hade någon användning för mig, men det hade de inte så de tyckte också att jag kunde ta rast. Så då gjorde jag det.

Dagen avslutades sedan med en fullt fungerande M31:a på linje 7 och 1.

Vagn 342 parkerad i slingan vid Torp i väntan på avgångstid.

Nästa dag var det dags igen. Jag skulle plocka ut en vagn på linje 9 från MX strax efter kl. 14. Problemet var bara att det inte fanns någon vagn till mitt omlopp. ”Attans” tänkte jag och sjönk ner i en soffa med en trevlig spårvagnstidning som råkade ligga i närheten. (Först hade jag dock gått upp till LC och frågat om det verkligen inte fanns någon vagn till mig, men det gjorde det inte).

Efter ganska precis 11½ minut kom LC ner och meddelade att vagn 315 nu stod till mitt förfogande på spår 14, så jag tog mitt körkort och en bunt tidtabeller och gav mig iväg. Efter att ha gjort säkerhetskontrollen rullade jag ut på hallgården och konstaterade att jag fortfarande låg ungefär 10 minuter sen, så jag ropade upp TLI för att fråga om jag verkligen skulle köra mot Kungssten som det stod på körkortet eller om jag skulle hoppa in åt andra hållet istället. Det senare tyckte TLI lät vettigast eftersom vagnen bakom redan hade hunnit köra förbi. Så jag sstod kvar på hallgården en stund till och inväntade avgångstid åt andra hållet.

Vagnen gick bra, och så småningom tog jag mig faktiskt till Kungssten. På väg mot Angered för andra gången denna dag så gick det dock plötsligt inte längre alls. Precis när jag rundade Brogyllens konditori vid den tvära svängen mellan Domkyrkan och Brunnsparken så slocknade hela vagnen, både belysning och motorer lade av. Samtidigt började de röda lysdiodrarna blinka och displayen meddelade att jag hade fel 12. Innan jag ringde TLI rullade jag hela Södra Hamngatan fram till reservhållplatsläget innan korsningen i Brunnsparken där jag fick vagnen att stanna med en djup suck. Medan jag inväntade på att TLI skulle kolla upp fel 12 så meddelade jag passagerarna att jag ”som de säkert märkt” hade problem med vagnen och att jag väntade besked från trafikledningen för att få reda på hur allvarligt det var. Eftersom jag stod på ett hållplatsläge öppnade jag dörrarna också ifall någon ville gå av. 99 % gick av.

Därefter kvitterade jag felet och tryckte på ”Till” samtidigt som TLI återkom och undrade hur det gick för mig. Jag meddelade att vagnen just höll på att vakna till liv igen men att det nu stod ”Traktion” i displayen. TLI talade om att detta innebar att motorerna i B-delen hade lagt av men att jag kunde fortsätta med reducerad hastighet upp mot Angered med passagerare, så skulle servicebilen möta upp mig på vägen. Så då gjorde jag det.

På andra sidan korsningen plockade jag upp alla som hade gått av igen plus en himla massa andra som stått där och väntat. Tydligen var 4:an från Mölndal också sen eftersom den borde hunnit köra före mig och ta hand om alla passagerare. Men nu fick jag och min stackars spårvagn göra det istället. Efter Centralstationen var det väldigt fullt och det märktes på accelerationsförmågan…

När jag kom ut på snabbspåret tog jag tag i mikrofonen och förklarade att anledningen till förseningen och att det gick så långsamt var att endast två av vagnens fyra motorer fungerade. Jag körde inte fortare än 40 km/h upp till Angered. Det gick visserligen att köra fortare, men eftersom jag inte hade någon motorbroms i de bakre motorerna så tog jag det lugnt. Kom upp till Angered 9 minuter sent, precis samtidigt som jag enligt körkortet skulle ha kört därifrån.

Efter en mycket snabb genomgång av vagnen körde jag fram till påstigningen och lät folk komma ombord. 4 minuter sen rullade jag sedan tillbaks ner mot stan igen, fortfarande med bara två motorer i 40 km/h. Ännu en gång förklarade jag läget för passagerarna.

Jag kom fram till Centralstationen 11 minuter efter tidtabell där min avlösare stod och väntade i kylan. Hon blev väldigt glad att se mig. Förklarade att jag hade ett traktionsfel i B-delen och att det nog var läge att ropa upp TLI och fråga vart de hade gjort av servicebilen. Själv hade jag nog inte velat köra upp den vagnen för Stigbergsliden…

Några timmar senare mötte jag vagn 315 ute i Frölunda. Kollegan som hade tagit över den gjorde tummen ner när vi möttes, men jag vet inte huruvida hon hade fått fart på motorerna. Själv satt jag nu i en alldeles förträfflig M29:a  på linje 7 som gick något fantastiskt bra. Är inte van att behöva titta på hastighetsmätaren på en pedalvagn så att man inte kör för fort på snabbspåret, men det behövde man med dessa.

Turbopedalerna M29 835 och M28 743 på Komettorget

8 Responses to “M31:or med problem”

  1. alex87 skriver:

    Fel 109 betyder att du inte har någon broms alls i c-delen :) Är ungefär som när du stannar på hållplats och öppnar dörrarna, då ligger inte bromsen på i c-delen, och när du har fel 109 så ligger inte bromsen på alls när du står still med vagnen med säkerhetsgrepp nere. Nästa gång så utrymmer du och gör ett a-anrop till TLI, SIT behöver inte användas vid denna.

    • alex87 skriver:

      Kan ju även meddela att jag hade 361 idag på linje 11, kom inte längre än till motväxeln vid Mariaplan mot Saltholmen så dog min vagn, när vi väl fick igång så var det traktionsfel och när även det var borta så hade jag tydligen lyckats ”bränna” en motor, fick sitta i Majorna o vänta på ny vagn 2timmar eftersom de var vagnsbrist :)

    • Ola S skriver:

      Jag är mycket medveten om att fel 109 betyder att bromsen inte fungerar alls och ber om ursäkt för mitt ordval…
      SIT tryckte jag på eftersom jag orsakade ett stopp i trafiken och snabbt ville ha tag på TLI. Hade jag gjort ett vanligt anrop hade vi kunnat bli stående ett bra tag innan jag fått bekräftat att det var ett så allvarligt fel att vagnen skulle utrymmas. Andra gången jag hade fel 109 hade jag ju full koll på vad som gällde och gjorde ett vanligt anrop efter att jag tömt och skyltat om vagnen…

  2. alex87 skriver:

    Var inte alls meningen vara spydig, ville bara berätta lite erfarenhet..

  3. ABW skriver:

    Skulle upp till Angered här om veckan och vid Storås meddelar föraren att han fått vagnfel och ber oss hoppa av och ta nästa vagn, därefter försvinner vagnen iväg mot Angered. Antar att det kan ha varit ett ”fel 109”?

    • Ola S skriver:

      Ja, kan det säkert ha varit. Eller något annat. Tur att trafiken till Angered är ganska tät, men jag kan ändå tänka mig att det muttrades en del bland passagerarna när de blev tvungna att gå av näst sista hållplatsen…

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.