Feed on
Posts
Comments

Nyaste vagnen i stan

M32 440 -Den just nu nyaste vagnen i stan!

Igår fick jag köra Göteborgs nyaste spårvagn, M32 440, som visserligen funnits i stan i ett år men inte kommit i trafik förrän ganska nyligen. 440 fick länge stå, grå av damm, och agera reservdelsförråd åt sina äldre syskon. Men nu är både vagn 440 och vagn 401, som varit i Italien för ombyggnad till serie-utförande, i trafik. Dags att börja sukta efter vagn 441 som blir första vagnen i andra leveransen av M32.

Har hört väldigt lite om andra leveransen men det sägs att en del förbättringar skall ha gjorts i förhållande till den första. Enligt de rykten jag har hört skall det bli ett litet burspråk bakom förarplatsen så att förarstolen skall få bättre plats. (Själv hade jag kanske mest hoppats på en helt annan stolsmodell…). Har också hört att den tryck-känsliga skärmen på förarplatsen skall göras om, oklart hur. Dessutom skall det  vara en betydligt mer lättmanövrerad AC-anläggning i de kommande vagnarna (dagens anläggning är inte manövrerbar överhuvudtaget)…

En annan förändring blir att passagerarna inte skall behöva öppna dörrarna själva, det skall vi förare göra. Denna förändring skall förövrigt byggas in på de äldre 32:orna också med start ”ganska snart”.

En liten önskelista med saker jag hoppas är ändrade på de nya M32:orna:
– Snabbare dörrar
– Bättre klimatanläggning med möjlighet för föraren att ställa in önskad temperatur.
– En förarstol som är enkel att ställa in, och skön att sitta i.
– Benutrymme för förare över 1,70…
– Helt nytt manöverbord där alla knappar och instrument finns inom räckhåll så att man slipper lägga sig dubbelvikt när man skall sätta på t.ex. vindrutetorkarna eller helljuset.
– Skärmen som visar öppna dörrar borde vissa just öppna dörrar, inte de som hunnit stänga sig.
– Om någon trycker på ramp-knappen borde endast dörr 2 visas på skärmen.
– Möjlighet att reglera ljusstyrkan på skärmen.
– FM-radiomottagning… (utan störningar från vare sig vindrutetorkare, höga hus eller motljus :-)
– Bättre, tydligare och snyggare destinationsskyltar med linjefärgen även bakom destinationen.

Detta var ett litet axplock. Saker som boggier för en mjuk och ryckfri gång med mindre spårslitage och gnissel i kurvorna och liknande omöjligheter väntar jag med att önska till leveransen av M33…

Hur var då vagn 440 att köra? Jodå, pigg i motorerna som alla M32:or. På förarplatsen fanns dessutom instruktörsstolen på plats istället för den externa AC-anläggningen de flesta andra M32:or har. Detta antagligen på grund av att vagnens egen klimatanläggning faktiskt fungerade riktigt bra (något måste de ha gjort med den). Satt och njöt av 23-gradig värme trots 10 minusgrader ute. (Hos passagerarna var det dock svinkallt). Dessutom fick jag faktiskt för mig att dörrarna stängdes betydligt snabbare än på andra M32:or. Hoppas verkligen att det är något som sprider sig…

Slutligen har vagn 440 fått de nya kortläsarna, med bättre läsförmåga och piggare processor som gör att incheckandet skall gå smidigare. Tyvärr slutade dörr 1 att fungera strax efter att jag tog över vagnen så jag hade lite svårt att se hur folk reagerade när de fick syn på de nya kortmaskinerna. Såg dock en äldre dam som visade upp kortet 4 gånger innan hon skulle gå av. Två gånger lyste det grönt och två gånger rött…

Framtiden är redan här...

4 Responses to “Nyaste vagnen i stan”

  1. Manover skriver:

    Jag tycker M32:orna med sina rundade former är rätt så snygga faktiskt.

    Jag har läst att det var diverse problem med dom när dom kom, bl.a. dom problem som du nämner i inlägget. Därför undrar jag om dom har fixats till och blivit bättre nu när ni haft dom ett tag? Upplever du att dom är bra att köra? Kanske t.o.m. roliga att köra?

    • Ola S skriver:

      Hej Manover och välkommen till bloggen!

      Det finns mycket att tycka om M32 och det är väl främst de negativa sakerna man tycker högt om. Men de har blivit bättre. Jag har ju bara kört spårvagn knappt ett år, så jag var inte med när de första M32:orna sattes i trafik. Men jag har hört kollegor berätta om sina första möten med vagnarna. Sidokasten i kurvorna var mycket värre i början innan man bytte ut stålfjädringen mot gummifjädring. Fortfarande är det dock stor skillnad mellan M32:orna och de äldre vagnarna med riktiga boggier. Vissa kurvor spänner man sig rejält inför och ser till att man har ett fast tag om armstödet innan man far in i dem.

      Något som inte blivit bättre är förarplatsens ergonomi som är obefintlig. Det är i princip omöjligt att ställa in stolen så att man sitter skönt. Vissa inställningar går helt enkelt inte att göra eftersom stolen är ”stelopererad”, det finns inget benutrymme och om man lyckas få tag på en vagn där stolen går att höja så högt upp det skall gå och skjuta så långt bakåt det skall vara möjligt så tar stolen i väggen bakom när man skall snurra runt och prata med passagerarna genom ”biljettluckan”.
      Ett annat tankefel med förarplatsen är att förarbordet där många av instrumenten är placerade, sitter för långt fram, inte inom räckhåll från förarstolen utan att man måste sträcka sig.

      Med andra ord tycker jag inte att M32:orna är bra att köra. Blir ganska förbannad när jag tänker på hur dåligt denna upphandling verkar ha skötts. Försöker att inte tänka på det. DOCK är M32 faktiskt rolig att köra ibland. De är väldigt pigga i motorerna, jämfört med de äldre vagnarna. Alltid något… Men körupplevelsen sinkas av den taskiga överlämningen mellan motorbromsen och mek-bromsen. Blir alltid ett ryck på slutet.
      MEN håller med dig. Designen är det inget fel på!

      Någon gång skall jag samla ihop mig och skriva ett riktigt långt inlägg om M32:orna med bilder på problemen… Till dess nöjer jag mig så här!

  2. alex87 skriver:

    Detta är riktigt kul – att vi kanske kan få en vagn som de specifikationerna som beställdes, och det med en elektrisk infällbar spegel, ibland undrar man nästan vilket årtionde våra vagnar är ifrån :)
    Funderar över om det verkligen var 440 som var reservdelsvagn och om det inte var 401, för 401 stod en längre tid på rtx (har en bild från 20090912) och flyttades senare till mx där den stod länge och plockades på reservdelar, känns märkligt att 401 är vår senaste vagn..och jämföra med 403 är som natt o dag. Jag säger nog dött lopp mellan 401 och 440, för där är jag snurrig hur det gäller nu. Från början har jag hört att det inte kändes så mycket när MEK-bromsen gick på, men då visade det sig att den inte gick med så mycket som den skulle göra(!) Och Ola, jag har löst ett av dina problem, du höjer och sänker ljusstyrkan med ”solen” på skärmen ;)

    Ha de gött!

    • Ola S skriver:

      Ja, vet ju inte säkert, men jag såg vagn 440 utan t.ex. strålkastare och rejält dammig. Så jag antar att de plockat delar av den också. Vore ju konstigt om de bara lät den stå ett år utan anledning…

      Jo, jag vet att solen används för att höja och sänka styrkan på skärmen. Det är bara att skillnaden mellan mörkaste och ljusaste läget är i det närmaste obefintlig. Inte alls som på t.ex. iTid-skärmen.

      Skall som sagt bli väldigt spännande att se hur vagn 441 ser ut när den kommer!

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.