Feed on
Posts
Comments

I veckan hade jag en av mina nya favorittjänster, vardagstjänst 4. Den börjar på MX strax efter 14 med att jag, förhoppningsvis, plockar ut ett pedalvagnståg på linje 1. Därefter rullar jag runt med dessa på ettan i 4 timmar ungefär innan jag går på rast. Efter rasten fortsätter frossandet med ännu ett pedalvagnståg på linje 3 i ytterligare 4 timmar ungefär och avslutas med att jag kör in på MX mellan 22 och 23. Fantastiskt med riktiga spårvagnar en hel arbetsdag!

I veckan fick jag vagn 738 och 751 (?) till mitt första pass. Först blev jag glad eftersom det var ett tag sedan jag körde PLC-vagn. De kan vara väldigt sköna att köra när de är på det humöret. Nu visade det sig att vagn 738, med namnet Sven Wollter framtill, inte alls var på det humöret.

Märkte redan när jag körde ut ur hallen att det gällde att ta det försiktigt med bromsandet eftersom det ryckte och hoppade precis innan stopp. Men riktigt illa blev det när jag skulle bromsa in till hållplatsen under Frölunda Torg. När jag började bromsa ner från 60 km/h i nedförsbacken till hållplatsen fick vagnen fnatt, stegrade sig (det kändes så) och avslutade det hela med att få LK-fel och en omisskänlig lukt av bränd broms när vi väl stannat vid hållplatsen.

Efter att ha släppt av och på passagerare som vanligt försökte jag slå i LK:n igen vilket gick fint. Så jag rullade iväg igen, nu med ett okokt ägg mellan fot och pedal. Vid varje start gjorde vagnen ett rejält hopp innan den började driva. Och vid varje inbromsning så ryckte det ganska kraftigt några gånger. Det blev dock något bättre om jag började bromsa betydligt tidigare och försiktigare än vad jag brukar göra.

Det var bara att ropa upp TLI och beklaga sin nöd. TLI lovade hjälp längs vägen och med detta i bakhuvudet så rullade jag iväg mot Östra Sjukhuset. Dit kom jag ganska precis 8 minuter försent. 2 minuter av förseningen berodde på att en vagn hade fått stop vid Musikvägen, medan övriga 6 minuter berodde helt på att jag inte vågade dra på lika mycket som vanligt.

När jag hade hunnit till Tingvallsvägen, hållplatsen innan Östra Sjukhuset, ropade en av servicebilarna upp mig och frågade vart jag tagit vägen. Jag meddelade dem att jag var precis runt hörnet och att jag skulle titta förbi om någon minut.

Väl framme i slingan hoppade en av killarna från bilen in och provade att starta. Vagnen hoppade till precis som förut. Servicekillen testade att avaktivera hela vagnen och dessutom att dra i lite säkringar. Sedan testade han igen. Vagnen hoppade lika glatt som förut. ”Jag ber om ett vagnbyte för dig” -sade servicekillen. För min inre syn såg jag hur servicebilen svängde in framför Härlanda kyrka, varpå en av killarna rusade in för att be om en ny vagn åt mig framme vid alltaret…

Hur nu än själva bedjandet gick till så fungerade det utmärkt, för bara 5 minuter senare ropade TLI upp mig och meddelade att jag skulle få ett vagnsbyte vid Blå Boden. När jag startade från Svingeln meddelade jag därför passagerarna att jag skulle svänga vänster för att göra ett vagnbyte och bad alla att så fort som möjligt stiga över till den nya vagnen på andra sidan plattformen. Där stod M31 312 och väntade, uppskylltad och klar.

Trots att mina pedalvagnar var i princip fullsatta så har jag aldrig varit med om ett så tidseffektivt vagnsbyte förut. Innan jag ens hade hunnit säga hej till verkstadskillen som kommit med vagnen så satt alla passagerare inne i 312:an och tittade ut på mig med ett ”kommer han inte snart?” i blicken. Det var bara att rusa fram och köra iväg. Passade på att tacka så mycket för det smidiga bytet i innerhögtalarna innan vi kom fram till Ullevi Norra.

Resten av passet flöt jag fram lugnt och fint genom rusningstrafiken med 312:an. Men lite besviken över att jag inte fick två nya pedalvagnar i utbyte var jag allt. Hade sett fram mot min första heldag med bara pedaler. Till andra passet fick jag som tur var ett mycket trevligt pedalvagnståg bestående av M29 833 och helt nyrenoverade M28 762.

M28 738 "Sven Wollter" på hallgården i Majorna innan avfärd mot Tynnered.

M29 833 och M28 762 i Kålltorp

M29 833 hade fått den nya sandboxen i form av en fyrkantig låda med stolssitts ovanpå. Här i skall det förvaras sandsäckar, istället för som nu i en plastback som står i vägen på golvet i förarhytten.

 

******************************************************************

Senaste veckan har Göteborgs Posten skrivit mycket om M32:orna och deras förmåga att stå på verkstad. I artiklarna tar man också upp den dåligt genomförda upphandlingen samt att en billig spårvagn blir en dyr affär i längden. Man skriver också att det finns en risk att Ansaldobreda kan få kontrakt på ytterliggare 125 spårvagnar som behövs de närmaste åren… Suck. Lär här:

1. http://gp.se/nyheter/goteborg/1.558196–kulturella-skillnader-har-skapat-problem

2. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.557685–i-stort-sett-ett-bra-kop

3. http://gp.se/nyheter/goteborg/1.557693-de-fem-storsta-felen

4. http://blogg.gp.se/goteborgsbloggen/

5. http://gp.se/testadigsjalv/1.331809 (Test: Vad vet du om spårvagnar).

6. http://www.gp.se/nyhetsbrev/1.561635-125-nya-italienska-vagnar

 

5 Responses to “Sven Wollter på dåligt humör”

  1. Hannes Lindgren skriver:

    Hej jag är en båt och spårvagnsentusiast från förorterna till Göteborg. Jag har ett par frågor jag tänkte höra om du kan bekräfta;
    1. Min kompis säger att M31 nr 346 endast är i reguljär trafik kvällar, helger och skollov och används som arbetsvagn i vagnhallen vardagar 7-16. Stämmer detta?
    2. Vart håller M31 nr 359 hus? Har inte sett den sen förra våren och jag åker ändå nästan varje dag och kollar individnumret på alla mötande vagnar.
    3. Varför är M28 nr 744 skrotad?

  2. Hannes Lindgren skriver:

    Din blogg är väldigt trevlig och intressant förresten. Måste också säga att ni spårvagnsförare är väldigt fina människor. Fattar inte mig på folk som hävdar att ni är tykna.

  3. Ola S skriver:

    Hej Hannes och välkommen till jobbloggen!

    Skall försöka svara på dina frågor:
    1. Undrar vad din kompis fått detta ifrån. M31 346 används precis som alla andra M31:or. Inte längesedan jag körde den. Och vad skulle vagnhallen ha en arbetsvagn till? Vi har såpass stor vagnbrist i stan att allt som kan rulla rullar…
    2. M31 359… Om det nu stämmer att den inte är ute på gatorna så kan det hända att den är i Tjeckien för att få ny styrdator eller är inne i verkstan för att snyggas till. Just nu genomgår M31:orna en uppsnyggning invändigt…
    3. M28 744 krockade med en buss 2008 och skrotades efter det… Om du saknar den så finns det en bild på den här sidan: http://rune-feldt.se/m28/index.htm

    Förövrigt måste jag säga att vi spårvagnsförare precis som alla människor kan vara tykna ibland när vi har en dålig dag. Men visst är det konstigt att bara för att man en gång träffar på en tyken spårvagnsförare så är plötsligt alla spårvagnsförare tykna? Aldrig bra att dra alla över en kamm.

    Hej!
    /Ola

  4. Hannes Lindgren skriver:

    Tack för dina svar. Jag kan säga att jag personligen aldrig har varit med om att spårvagnsföraren har varit tyken emot mig en enda gång. =)

    Gick M28 744 typ som andravagn efter M29 803 när den smällde med en buss 2008? Tror det var vid Frihamnen. Kan förresten informera att jag var bland de sista att åka med M28 719. Åkte i den samma tur som den blev påkörd av M32 409, men jag gick av i Sahlgrenska. Var allvarligt sjuk och hade fått tid hos läkaren.

    Hur mår föraren på vagn 803 idag? Med tanke på att den vagnen ju krockade med en buss 2008 och sedan med en lastbil 2009. Antar att de flesta av er förare har en ”fast spårvagn” som ni alltid kör? =)

    Har en till fråga också, hur mår föraren som körde denna vagnen? http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.549972-sparvagnskrock-vid-korsvagen och stämmer det som min intresserade kompis sa att det var vagn 419? För övrigt är det samma kompis som lämnade falsk information om M31 346 till mig.

    Har också något jag vill säga till er alla spårvagnsförare: ”Stå på er, ni vet att ni är mycket bättre än alla resenärer som är otrevliga!”

    • Ola S skriver:

      Hej igen!

      Mycket möjligt att det var 803 som gick som första vagn när 744 mötte sitt öde… Men det vet jag inte.

      Sedan är det absolut INTE så att vi har varsin vagn. Alla förare kör alla vagnar, det är närmast slumpen som styr vilken vagn det blir dag från dag.

      Angående vem som kört, vad de kört och hur det mår idag så har jag ingen aning. Vet inte vilka det var. Tack för peppet!
      /Ola

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.