Feed on
Posts
Comments

På rull med 343

Vagn 343 i vändslingan uppe i Guldheden

Då sitter man här på sin lediga söndag och kör 10:an i en tjeckiskmodifierad M31:a. Å andra sidan var jag inte på jobbet igår när när jag hade min enda dagkomenderade tjänst så det jämnar ju ut sig. Har med andra ord gjort ett fridagsbyte. Praktiskt att få ledigt när man behöver i utbyte mot att få jobba när man kan.

Vagn 343 är som sagt en av de i Tjeckien ombyggda vagnarna med nytt styrsystem. Dessa vagnar brukar vara roliga att köra eftersom de är piggare än de vanliga 31:orna, men den här har en tendens att rycka till lite när man börjar bromsa vilket ger om ganska okomfortabel resa tyvärr. Ett vanligt fel på dessa vagnar som jag hoppas de kommer tillrätta med innan de blir vanligare än de med gamla styrsystemet.

Nåja, bara ett varv kvar med denna nu, och efter rast blir det 1:an. Nästan så jag hoppas få en M32 till det passet. Det var längesen nu…

Uppdatering:
-Nej, fick ingen M32:a, men en fantastiskt skön M31:a med det gamla styrsystemet i högform. Vagnen gick makalöst mjukt och fint samtidigt som den faktiskt var ganska pigg i motorerna ändå. Trevligt. Körde vagnen (pinsamt nog kommer jag inte ihåg vilken det var, kanske 322?) som en 1:a mot Tynnered och hade precis lämnat Järntorget när TLI gick ut och meddelade att det var stopp vid Positivgatan i riktning mot Tynnered och att linje 1 och 7 därför skulle vända vid Marklandsgatan tillsvidare.

Jag rullade på och eftersom jag inte hade hört något annat när jag lämnade Botaniska trädgården så lade jag växelväljaren åt höger och informerade passagerarna om att det var stopp och att jag tyvärr skulle vända redan vid Marklandsgatan. Talade också om att några ersättningsbussar fanns det tyvärr inte men att trafiken borde komma igång snart igen.

Precis när jag kört in i slingan vid Marklandsgatan plingade det till i Tetraradion och TLI meddelade att stoppet var undanröjt. Jag hade då en meter kvar till hållplatsen och alla passagerarna hade ställt sig upp för att gå av. Fattade ett snabbt beslut och tog tag i mikrofonen samtidigt som jag rullade ut ur slingan igen och förklarade för passagerarna att stoppet var undanröjt och att jag skulle vända runt i den andra slingan för att sedan fortsätta mot Tynnered i alla fall. En stunds förvirring anades bak i vagnen eftersom jag samtidigt som jag sade att jag skulle mot Tynnered satte av mot stan igen. Men bara 50 meter till växeln in i den andra vändslingan (som går under namnet Slottskogsvallen), sedan var vi på väg åt rätt håll igen.

Efter att ha kört runt i en åtta kom jag så fram till ordinarie hållplatsläge där ett 10-tal personer som stått och tittat på mina svängar i vändslingorna stod och såg ganska förvånade ut. Fick tummen upp av en kille innan han gick på. Vet inte om de visste om att det varit stopp eller om de trodde att jag växlat fel…

Nåja. Manövern gjorde i alla fall att flera stycken kom och tackade för åkturen innan de gick av. Funderar på att ta en sväng genom vändslingorna vid Marklandsgatan fler gånger eftersom det verkar ha positiva effekter på passagerarnas humör. Får väl ljuga och säga att det är stopp och sedan säga att ”nu löste det sig visst ändå” :-)

På tal om stopp, så har det varit ovanligt många sådana de senaste dagarna tycker jag. Särskillt illa var det i torsdags och fredags med många vagnfel som ledde till omläggningar av trafiken. Dock ganska kortvariga omläggningar men ändå. I torsdags körde jag linje 3 och jag tror att det var 4 eller 5 stopp under mina 4 timmar på linjen. Mirakulöst nog var de alltid i andra riktningen så jag klarade mig.

Ett av de senaste dagarnas stopp filmades av Bloggaren ”Årskort Guld SJ”, vars blogg jag brukar läsa så ofta jag hinner. ”Hanns stopp” var i Brunnsparken i söndags precis när jag skulle ta över en vagn på linje 10, så jag hann inte gå fram och kolla vad som hänt själv, men det ser ju onekligen ut som någon form av kompressor eller elhaveri av någon sort eftersom de bärgar vagnen:

Film gjord av ”Årskort Guld SJ” Klicka HÄR för att komma direkt till hans blogg och inlägget med filmen från Brunnsparken!

Brunnsparken är inget bra ställe för en vagn att haverera på, men vid detta tillfälle var omständigheterna ändå bästa möjliga. Det var tidig söndagseftermiddag och med andra ord inte allt för mycket trafik. Vagnen fick stopp på Södra Hamngatan och blockerade därmed bara ett av två spår genom Brunnsparken i den riktningen. Hade vagnen däremot rullat 20 meter till innan den havererade så hade den blockerat all spårvagns- och busstrafik genom Brunnsparken. DET hade varit mindre bra…

När jag tittar på filmen slås jag ännu en gång av hur omständlig M32:an är. Det verkar minst sagt mycket smidigare att få fram kopplet på en M31:a än på en M32:a. Det behövs ju inget mobilt elkraftverk i alla fall… Men det var ju trevligt att en M32:a fick vara hjälte och bogsera hem en havererad M31:a för en gångs skull med tanke på vad GP skrivit om M32:orna på sistone…

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.