Feed on
Posts
Comments

Blå röra

Igår hade jag en blå tjänst, fullkomligt knallblå faktiskt, som var ganska trevlig. Enligt min ordinarie tjänst så skulle jag ha kört 5:an ett antal varv med start 14.53 i Brunnsparken, och sedan kört in den till RTX kl 19.48. Därefter skulle jag haft rast till 20.50 då jag skulle ha tagit över en 7:a. Denna vagn skulle jag sedan ha kört in till MX kl 23.54.

Istället fick jag en tjänst med fem olika omlopp (dvs. fem olika vagnar), samt en reservperiod på 35 minuter. Skall försöka illustrera denna udda arbetsdag med bilder:

 

M31 301 i kraftigt motljus i Torp.

Dagens första vagn blev M31 301. Denna vagn körde jag från Brunnsparken till Torp och tillbaka till Brunnsparken igen. Det tog 43 minuter, sedan lämnade jag över vagnen till en kollega och gick till Göta Källare.

 

Nu var jag reserv i 36 minuter och eftersom de inte hade några lämpliga 36-minuteruppdrag till mig så passade jag på att testa våra två nya kaffeautomater som dök upp väldigt plötsligt i början av veckan. De dök faktiskt upp så plötsligt och utan förvarning att flera kollegor hoppat till vid åsynen av dem:-) Gott kaffe är det i dem också, till skillnad från i den gamla apparaten.

 

M29 810 och 819 i minst lika mycket motljus i vändslingan Kålltorp

Efter reservpasset fick jag ta hand om två fina M29:or på linje 3. Det är ganska ovanligt att två M29:or går tillsammans, oftast brukar det ju vara en M29 fram och en M28 bak, eftersom M28:orna inte har biljettautomater.
Med två M29:or slipper man startrycket som ofta blir när man kör bland-tåg. Även bromsandet gick mjukt och ryckfritt. Synd att jag bara skulle ha vagnarna Centralstationen-Kålltorp-Centralstationen, en körning på 40 minuter inklusive regleringstiden i Kålltorp.
När jag kom ner till Centralstationen igen var det dags att gå upp till Göta Källare och ha rast.

 

 

M29 808 och 809 i slingan Saltholmen

Otroligt nog fick jag efter rasten ännu ett tåg med två M29:or, dessutom i nummerföljd. DET är riktigt ovanligt.
Vet inte om det var för att de var kopplade i nummerföljd som de gick så bra, men dessa gick ännu mjukare än vagnarna jag hade på linje 3 tidigare under dagen. Detta var extra trevligt eftersom jag faktiskt fick köra 1½ varv på linje 11 med dessa.

 

M31 361 vid Opaltorget.

Efter mina två timmar och tre minuter på linje 11, hade jag ”rast” i 15 minuter på Centralen. Passade på att springa upp till Göta Källare och fylla på vattenflaskan. Därefter körde jag vagn 361 upp till Bergsjön och åter till Centralstationen. Det tog 53 minuter.

 

M31 330 i slingan vid Axel Dahlströms Torg.

Sista vagnen denna knallblå arbetsdag blev M31 330 som jag körde från Centralstationen till Axel Dahlströms Torg, där jag vände och ställde kosan mot Vagnhallen Majorna. Det tog 36 minuter.

Anledningen till att jag vände vagnen redan vid Axel Dahlströms Torg var det spårarbete som orsakat hela denna udda arbetsdag. Både linje 1 och 7 vände vid Axel Dahlströms Torg och passagerarna fick fortsätta med ersättningsbuss.

Omväxlande dagar som denna kan vara trevligt lite då och då, men hade schemat sett ut så här varje dag hade det varit ganska jobbigt. Knappt någon idé att ställa in förarstolen och att försöka lyssna på något mer sammanhängande än musik på radion var inte att tänka på…

2 Responses to “Blå röra”

  1. alex87 skriver:

    menar du på allvar att kaffet smakade bättre i de nya? Tyckte de fortfarande var lika blaskigt som förr…
    Vad tyckte du om frontrutan till 361?
    Lite onödigt vetande om du inte var med på den tiden men 810 var den första M29 med Itid samt kortläsare till biljettmaskinen om jag inte tänker helt fel nu.

    • Ola S skriver:

      Jag har ärligt talat inte testat det vanliga kaffet, men chokladen, capuccinon och macchiaton, är bättre på de nya maskinerna i alla fall. Skall testa kaffet nästa gång…

      Öh? Frontrutan… Vad var det med den? Märkte inte något särskillt…

      Nej, det var innan min tid. När jag började hade alla vagnar redan fått iTid och kortläsare.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.