Feed on
Posts
Comments

Vagnfel och omledningar

I veckan hade jag samma tjänst som jag skrev om sist  i inlägget ”Förarfel och omledningar” nedan. Det gick inge bra den här gången heller…

Denna tjänst är en av två vardagstjänster jag har där jag hämtar ut vagnar från hallen, och vanligtvis när det gäller den här tjänsten är det pedalvagnar. När jag kom till hallen, vilket jag gjorde ganska tidigt för att äta lunch med en kollega innan jobbet, så visade det sig att mitt omlopp inte fått några vagnar alls ännu. Likadant var det efter lunchen, inga vagnar.

Fem minuter innan min tjänst skulle börja kom dock LC springande med en uppdaterad utsättningslista och jag kunde bege mig till spår 2 där mina vagnar stod och väntade. M29 860 och M28 735 skulle jag ha, båda skyltade linje 10 vilket ju var lite dumt eftersom jag skulle ha dem på linje 1. Men jag började i alla fall med säkerhetskontrollen på båda vagnarna och precis innan jag var klar med den kom en hallarbetare och vevade om skyltarna åt mig vilket var tur eftersom jag hade blivit sen ut från hallen om jag hade fått göra det själv.

Jag rullade ut på hallgården och stannade för att fälla ut backspegeln innan jag rullade ner till hållplatsen Vagnhallen Majorna för att börja turen mot Tynnered. Efter start från Ostindiegatan bromsade vagnen till 2 sekunder precis som om jag skulle ha missat att hålla in säkerhetsgreppet, något jag dock var säker på att jag hade gjort. Nåja, rullade vidare, lite mer på spänn nu…

Vagnarna rullade dock på bra i alla fall tills jag skulle starta från hållplatsen Briljantgatan ute i Tynnered. Just nu pågår en tillgänglighetsanpassning av hållplatsen och eftersom det arbetas nära spåret stod det en bevakare med röd flagga framför mig på spåret. När arbetare och grävskopa hade flyttat på sig sänkte bevakaren flaggan och gav mig signal att köra med handen. Efter att ha rullat ganska precis 3 decimeter fick jag LK-fel på andra vagnen och var tvungen att stanna. Efter en kortare paus kom jag dock igång igen och lyckades precis ta mig förbi arbetsområdet innan jag fick LK-fel igen. Nu hade jag kommit upp i 20 km/h och lade så fort LK-lampan tändes fartpedalen i lyftläget (varken broms eller fartpådrag) vilket dock vagnarna inte brydde sig om eftersom de bromsade ner hastigheten till kanske 15 km/h innan de skuttade till och LK-felet försvann.

LK-fel brukar vad jag vet inte bete sig på det viset så jag rullade ner till slingan vid Opaltorget och ropade upp TLI genom att trycka på vagnfels-knappen på radion. TLI verkade dock ha en del annat för sig för det gick några minuter utan att de svarade. Jag började fundera på att trycka på ”stopp-i-trafiken-knappen” istället (då svarar de ofta på direkten) men då körde 7:an som stått på spåret bredvid och det visade sig att det stod en trafikledarbil med innehåll bara 10 meter från mig.

Jag vinkade åt trafikledaren att jag behövde hjälp och när jag förklarat situationen tyckte han att jag skulle stå kvar tills servicebilen kommit för att titta på vagnarna. Medan han gick och hjälpte vagnen som hunnit köra in bakom mig att backa för att köra om mig på slingans andra spår så fick jag tillslut tag på TLI som jag meddelade att jag stod och väntade på servicebil i slingan på Opaltorget på order av deras kolega i bil 912. Strax efteråt gick TLI ut med gruppanrop till linje 1 och 7 och talade om att alla vagnar skulle stanna på 7:ans spår i slingan tills vidare.

Servicebilen dröjde en aning eftersom de just haft skiftbyte, men tillslut dök den upp. En av killarna från servicebilen åkte med i vagnen till Musikvägen för att kolla hur den betedde sig -och givetvis betedde de sig utmärkt. Innan han hoppade av så sade han i alla fall till mig att om det hände igen så skulle jag ropa upp TLI och begära vagnbyte.

Jag rullade på och vagnarna också. Trots att en 1:a hade avgått bara några minuter före mig från Opaltorget var det mycket folk i vagnarna. Vid Hagakyrkan kom jag till och med ikapp 1:an framför och jag hann tänka att ”vad skönt då får jag det lugnt upp mot Härlanda” (där jag räknade med att vända eftersom jag var 20 minuter sen). Sedan fick jag LK-fel igen, i korsningen med Viktoriagatan. Det var dock bara att slå i LK-n och rulla vidare igen, men vid Grönsakstorget ville andravagnen inte alls var med. Så fort jag försökte starta så hoppade vagnarna till och det blev LK-fel igen. Det kändes som att andra vagnen inte släppte bromsen som den skall när man trycker på fartpedalen.

Även denna gång stod en trafikledarbil av en slump på hållplatsen, så när jag inte kom iväg hoppade trafikledaren ur bilen och testade att starta om andravagnen. Efter detta kunde jag starta som vanligt igen, men redan vid Domkyrkan fick jag ett nytt LK-fel. Efter att jag kommit igång från Domkyrkan igen fick jag äntligen tag på TLI som genast bad mig att köra in vagnen på spår 6 på Drottningtorget (dvs. det spåret man kör in på när man rundar Hotell Eggers från Brunnsparken). Där skulle jag invänta servicebilen sade TLI och kopplade ner.

Precis då lyckades jag missa växlingen på fontänbron mitt i Brunnsparken och var tvungen att sticka ut med spettet för att lägga växeln rätt. Detta var en mycket regnig dag, något jag kom att tänka på en sekund försent, när en kaskad av rostbrunt vatten sprutade rakt upp i ansiktet  från växeln. Ibland gör fontänbron verkligen skäl för sitt namn…

Eftersom jag stod och blockerade i princip all trafik genom Brunnsparken hade jag inte tid att torka bort vattnet från glasögon, ansikte och kläder, det var bara att köra. Vid Brunnsparken meddelade jag passagerarna att vagnen inte skulle gå längre än till Centralstationen pga. ett vagnfel och drog iväg mot spår 6 ( nu skötte sig vagnarna givetvis exemplariskt igen).

Efter att ha rengjort glasögonen gick jag igenom vagnarna och ändrade skyltningen till ”Ej i trafik” i fronten. Sedan dök samma servicebil som hjälpt mig ute i Tynnered upp och kopplade bort bromsarna på andravagnen helt och hållet. Sedan fick en av killarna åka med i den obromsade vagnen som bromsvakt (bromsvakten aktiverar bromsarna igen om det skulle behövas) medan vi rullade ut till Vagnhallen Majorna i en beskedlig hastighet om max 30 km/h…

Fast innan jag ändrade skylten tog jag ett kort!

Väl i Majorna fick jag genast två nya pedalvagnar, M28 763 och 740. 763, som gick främst, är en av PLC-vagnarna, dvs. den har fått ny styrelektronik och omformare (tror jag!), vilket gör att det finns ström att driva bussdörrar och biljettautomat även om det är en M28:a.

Vi har just bytt vindrutetorkarmotor på den här för den gamla smälte så det kan lukta lite bränt där fram, men annars är det bara att köra!” -sade hallarbetaren som jag fick vagnen av. Mycket riktigt luktade det lite bränt där fram, men inte så farligt. Däremot gick det inte att köra eftersom främsta dörrparet vägrade att stänga sig om jag inte tvångsstängde. Fick tag på hallkillen igen och förklarade att jag hade en sådan där dag när ingenting fungerar för mig även om det verkar fungera för alla andra.

Nu visade sig ”felet” vara lätt avhjälpt. Det var för mycket regnvatten och smuts på dörrarnas fönster, så ljusstrålen som skall känna av om någon befann sig i dörren kunde inte tränga igenom. Det var bara att ta en trasa och torka rent så fungerade det igen. För säkerhetsskull fick jag en trasa med mig i vagnen att torka med om det skulle börja krångla igen. Men det hann det aldrig göra…

Nu kunde jag äntligen rulla ut på hallgården. Efter att ha stannat för att fälla ut backspegeln ropade jag upp TLI för att höra vart jag skulle ta vägen. De tyckte att jag skulle köra ”Ej i trafik” till Marklandsgatan och sedan gå med försening därifrån ut mot Tynnered. Jag gjorde så och kom till Marklandsgatan 2 minuter efter att jag skulle ha kört därifrån, och lyckades faktiskt köra in lite tid så att jag bara var en minut sen när jag kom till Opaltorget. Vagnarna gick bra hela tiden och särskillt bromsen var riktigt skön. Det gick bara inte att stanna med ett ryck, utan det blev mjuka fina hållplatsstopp. Skönt.

M28 763 och 745 i inre slingan vid Opaltorget i Tynnered.

Enligt schemat skulle jag nu köra vagnen ned till Centralstationen och gå på rast. Men när jag bromsade in för att stanna vid Frölunda Torg så fick jag LK-fel på PLC-vagnen. Vid hållplatsen slog jag in LK:n igen och LK-felet försvann. Trots detta så började en signal att tjuta så fort jag rörde vid några av pedalerna. Så vid nästa hållplats, Positivgatan, stannade jag och ropade upp TLI med ett ”Stopp-i-trafiken-tryck” på radion. TLI svarade omedelbart och bad mig att starta om båda vagnarna.

Omstarten tog några minuter. Först avaktiverade jag främsta vagnen, sedan den andra. Därefter väntade jag två minuter innan jag drog igång vagnarna igen i samma ordning. Tyvärr tjöt vagnen fortfarande så fort jag rörde vid någon av pedalerna. Det var bara att informera passagerarna om att vi satt fast och att vi väntade på servicebilen som förhoppningsvis skulle komma snart.

Efter en stund dök en trafikledare upp (samma som hjälpte mig vid Opaltorget tidigare under dagen) och talade om att servicebilen varit ute på Hisingen men var på väg nu. Medan vi väntade så ledde TLI om trafiken och vände linje 1 och 7 vid Axel Dahlströms Torg, linje 8 vid Marklandsgatan och linje 2 vid Linnéplatsen. Medan vi fortsatte vänta kom ett par fram och frågade hur lång tid stoppet skulle tänkas ta. Jag fick ju erkänna att jag inte hade den blekaste aning och när jag fick höra att de skulle till en föreställning på Operan så tyckte jag att det var bäst att de tog taxi på resegarantins bekostnad. Även en nyinflyttad göteborgare från Norge, som var påväg till sin första arbetsdag tog en taxi för att vara säker på att komma fram i tid. Hon hade ringt taxi utan att veta att det fanns en resegaranti och blev väldigt glad när hon fick veta att hon kunde få tillbaka taxipengarna om hon sparade kvittot och skrev ut en blankett från vasttrafik.se.

Ungefär 25 minuter efter att jag fått LK-felet i tunneln kom servicebilen (samma bil för tredje gången) och konstaterade kort att vagnen gick att köra in i hallen. Så passagerarna fick stiga ut, jag stiga in och dra iväg mot hallen. Riktigt vad för fel den drabbats av fick jag aldrig veta, men jag hann bli ganska trött på det tjutande ljudet innan jag lyckats komma in i hallen i alla fall.

Till hallen kom jag ungefär 20 minuter efter det att min rast skulle ha börjat vid Centralstationen. Jag hade dock tur att komma med en 3:a därifrån ganska snabbt så jag slapp vänta i onödan. Ändå kom jag inte fram till Centralen förrän 10 minuter innan min ordinarie rast skulle ta slut. På grund av detta fick jag en betydligt längre rast än vad jag skulle haft egentligen, 1 timma och 15 minuter, medan en av reserverna körde min vagn. Efter denna strapatsrika början på arbetsdagen var det riktigt skönt att ta det lugnt och snacka av sig på kollegorna.

Efter rast bävade jag nästan för att fråga reservföraren hur vagnarna gick (pedaler igen!), men hon sade att de skött sig jättebra, och faktiskt så gjorde de det resten av kvällen också. Fast jag lyckades faktiskt få LK-fel på det tåget också. Men det var troligtvis helt och hållet mitt fel. Tror jag drog på fart för tidigt efter att ha passerat järnvägsbron vid Svingeln. Pedalvagnarna har ju sina strömavtagare längst bak, medan M31 och M32 har dem fram eller i mitten, inte riktigt van vid det…

På tal om M32 så har vagn 441 nyligen anlänt till stan. Har inte sett den själv ännu, bara på bild, men den är väldigt lik sina syskon, -tyvärr. Hade hoppats på andra destinationsskylltar och förbättrad förarplats. Får hoppas att luftkonditioneringen fungerar i alla fall…

M29 809 i vändslingan i Kålltorp.

2 Responses to “Vagnfel och omledningar”

  1. Manover skriver:

    Har ni, precis som vi, rättighet (och egentligen i vissa fall skyldighet) att få en rast på minst 30 min efter max 5 timmars arbete? Jag tänkte på det där du skrev om din försenade rast.
    Om vi enligt schema har en längre rast än 30 minuter, men blir försenade, kan vi inte kräva att få mer än 30 minuters effektiv rast, men å andra sidan har vi alltid rätt (om vi jobbat i 5 timmar) att få vår rast, även om tåget skulle råka bli försenat eller till och med inställt (om det inte råkar finnas en reserv som kan köra).

    • Ola S skriver:

      Exakt så!

      Det var av ”omloppstekniska skäl” som min rast blev så mycket längre än den skulle ha varit. Jag hade med andra ord tur att reserven fick köra Centralstationen – Marklandsgatan – Centralstationen istället för Centralstationen – Kålltorp – Centralstationen. Det senare hade gått mycket fortare och då hade jag inte fått mycket mer än en halvtimmes rast.

      Det har hänt att jag skulle ha haft en rast på 55 minuter och kommit in ganska precis 25 minuter sent. Då klarar jag gränsen på 30 min och får nöja mig med en haltimmas rast. Dock är företaget schysta för det mesta och skickar ut reserven om sådan finns tillgänglig så att man får en vettig rast i alla fall (och slipper övertidsersättningen :-)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.