Feed on
Posts
Comments

Ett år som förare!

Precis nu kom jag på att det idag är exakt ett år sedan jag körde min första egna tur som spårvagnsförare!  Det känns lite snopet att komma på det så här sent. Har ju mindre än två timmar på mig att fira  nu…

Det är också idag exakt ett år sedan som jag krockade med spårvagn för första gången! Sju minuter efter att jag tagit över min första vagn krockade jag med ett staket vid Berzeliiegatan. Läs mer om det och min första arbetsdag här! (Klicka!)  Ett annat jubileum att fira idag är att det är exakt ett år sedan jag senast krockade med spårvagn :-)

Vad har jag då gjort idag istället för att fira min ettårsdag som förare? Jo, ironiskt nog så har jag gått klart spårvagnsförarutbildningen! Jag har idag varit på RTX och haft den så kallade dag 36, dvs. trettiosjätte dagen på spårvagnsförarutbildningen. Dag 36 är en uppföljningsdag som man har ”ett tag efter” att man börjat köra i trafik.

Idag var vi 5 stycken som var på plats, varav endast en gick utbildningen tillsammans med mig. Det är nämligen så att alla som gick utbildningen 2010 har sin dag 36 i dagarna. Vilken datum man går beror på när det passar bäst enligt fridagssystemet. Eftersom jag var ledig igår kunde jag börja på utbildningen 07.30 i morse utan att komma i närheten av minimigränsen för vilotid mellan två arbetspass…

Vad gjorde vi då på vår sista utbildningsdag? Fikade och hade trevligt förståss! OCH en del annat!
  Dagen började med att vi fick träffa en av arbetsledarna på TLI som berättade lite om hur TLI fungerar och tänker. Och så fick vi möjlighet att tala om för dem hur de inte fungerar och hur de borde tänka :-)

Därefter kom en man från säkerhetsavdelningen och berättade om sitt och sina kollegors arbete, som i mycket gick ut på att göra riskanalyser av allt från himmel till jord och i synnerhet spårvagnsankuntet sådant!
  Intressanta projekt som vi fick veta mer om var t.ex. den nya vagnhallen som skall byggas på Hisingen, troligtvis på Ringön rakt över delar av Bleckvarugatan och Smidesgatan, bredvid bangården. Det andra allternativet är på Volvos område vid Eketrägatan där man kan utnyttja en beffintlig byggnad som hall men där anslutningarna till spårvagnsnätet (enligt riskanalysen) skulle bli omständliga och till hinder för övrig trafik.

Vidare fick vi se ritningar och skisser på den nya pendeltågsstationen och resecentrumet vid Gamlestadstorget. Det kan nog komma att bli riktigt bra när det blir klart. Ganska snart (de närmaste åren) kommer spårvägen till Angered/Bergsjön få en provisorisk sträckning via Kalles väg och Gamlestadsvägen över Säveån på en sk. krigsbro medan den nya knutpunkten byggs. Då skall det också byggas ett spår så man kan svänga höger mot Angered om man kommer från SKF.

Munkebäckstriangeln skall bli verklighet under 2012 liksom en ny vändslinga med tre spår i Angered. Munkebäckstriangeln kommer möjliggöra för linje 5 att fortsätta från Torp upp till Östra Sjukhuset. I sammband med detta skall också slingorna i Torp och vid Östra Sjukhuset byggas om…
  Och redan nu i december skall linje 2 börja gå hela vägen ut till Mölndal (vilket kräver ett nytt spår i vändslingan där) och linje 13 trafikera sin nya sträckning mellan Wieselgrensplatsen och Sahlgrenska via Skånegatan. Samtidigt kommer 2, 8 och 13 att börja trafikera från tidig morgon fram till midnatt. Tjohoo! Här händer det grejor! (Med reservation för ev. missförstånd från min sida, ekonomiska hinder, vagnsbrist och annat som kan ställa till det i planeringen. Vi får väl se hur det går…)

En annan sak vi fick höra lite om var nästa spårvagnsmodell, M33, som man nu så smått börjat tänka på.  Det enda som verkar hyfsat klart där är att den skall bli längre än dagens vagnar, 36 meter var en siffra som nämndes.

Efter denna mycket intressanta inblick till framtiden hällde vi i oss dagens första fika (kaffe och wienerbröd!). Därefter träffade vi en man från trafikplaneringen som berättade vad de sysslade med. (det har man verkligen undrat ibland :-)
Trafikplaneringen snickrar ihop omlopp, tidtabeller, grupper och tjänster, ett, kan man tänka sig, ganska komplicerat pussel…

Lunchen bestod denna dag av ärtsoppa och syllt och grädde med pannkaka (inte tvärt om!). Gott. Efter lunchen hade vi dagens första lektion som var en liten ”minnesuppfriskning” i hur man felsöker och åtgärdar de vanligaste vagnfelen vi drabbas av. (Klarsignalfel, LK-fel och Bromsfel). Därefter gick vi ner i vagnhallen och tittade lite på vagnfel ”live” också…

Dessutom fick vi ta oss en titt på vagn 441, den första vagnen i andra leveransen av M32:or. Nu skall det bara komma 24 till… 441 skiljer sig LITE (för lite) från sina äldre syskon från första leveransen. Några bilder:

M32 441 i verkstan, RTX. Förutom att den glänser väldigt mycket syns ingen yttre skillnad mot de äldre M32:orna...

...men innuti syns en liten skillnad. Ett burspråk bakom förarstolen så att vi får plats att svänga runt helt och hållet när vi skall prata med passagerarna genom "biljettluckan". Testade och det gick att vrida stolen 180 grader utan problem! (Dock är inte "gäststolen monterad ännu...)

En annan nyhet var att vi fått en ny dörrknapp och nu alltså enkelt kan öppna alla dörrarna från förarplats. Alla M32:or kommer att byggas om på detta vis. Vagn 401 skall redan vara klar!

Inne i vagnen (som inte var riktigt uppackad ännu) såg det ut som vanligt förutom att det satt fästen för glasnödhammare på väggarna. Dock inte klart än huruvida det verkligen kommer dyka upp nödhammare i vagnarna...

Vagn 441 skall i trafik så fort som möjligt och vad jag kunde se så var det inte allt för mycket arbete kvar innan den är redo att släppas ut på stan. Vi får väl se hur det går med det!

Dagen avslutades med ännu en förläsning, nu med chefen för utbildningen som gick igenom vilka punkter som finns med i den uppföljning som en instruktör gör av varje förare en gång om året. (En instruktör går obemärkt ombord och åker med till ändhållplats där man får höra hur bra (eller inte bra) man är på att köra och vad man kan förbättra/tänka på.

Därefter släpptes vi ut i solen, glada efter en ovanligt social och trevlig dag på jobbet. Äntligen färdigutbildade! (Om man nu kan säga att man någonsin blir färdigutbildad i det här yrket!??)

12 Responses to “Ett år som förare!”

  1. Manover skriver:

    Det finns inte möjligen någon ritning eller bild (som dom du fick se) som man (jag) kan få se någonstans, utlagd på nätet eller skickad i eposten, på Gamlestadstorget, som visar hur det kommer att se ut när hållplatser (tåg- och spårvagns-) och allt är klart? Det skulle vara intressant. Man ser ju hur det tar form allteftersom när man kör förbi.

    Den nya spårvagnsmodellen skrev du var planerad att eventuellt bli 26 meter lång, hur långa är dom spårvagnar som finns i Göteborg i dag?

    • Ola S skriver:

      Jag skulle tro att det går att hitta ritningar på trafikkontorets eller stadsbyggnadskontorets hemsidor under goteborg.se, men den sidan är något av det värsta jag sett när det gäller att hitta det man letar efter. Hinner inte försöka själv förrän efter påsk… De ritningar vi fick se (som jag inte tog kort på) var inte klara ännu heller. Det fanns saker som behövde rättas till på dem…

      Nej, inte 26, den nya modellen är planerad att bli runt 36 meter istället för nuvarande ca. 30 meter…

      /Ola

  2. alex87 skriver:

    Åh vad jag älskar höra nyheter om jobbet! :) Det ska bli intressant hur de ska kunna göra nya linjesträckningar när de vagnar vi har nu knappt räcker till…och stan för den delen inte håller för mer vagnar heller..
    Glashammare siter i alla M32 när de levereras, däremot tas de bort under prövoperioden i trafiken.

    • Ola S skriver:

      Visst är det! (En ovanlig kittlande känsla!)

      Tja, de räknar väl med att det skall komma några nya M32:or till innan december och dessutom så bör det väl gå åt färre vagnar till nya linje 13.

      Å andra sidan lär det ju gå åt fler vagnar till nya linje 2 och eftersom både linje 2, 8 och 13 skall rulla längre på kvällstid så kommer fler vagnar vara igång längre tid vilket ju bör sätta större press på verkstäderna eftersom de får färre trafikfria timmar att jobba med.

      Glömde ju skriva att vi skall gå från 9 minuterstrafik till 8 minuterstrafik i rusningen också. Och det utan att vi får mer plats i Brunnsparken. Eller kommer de flytta busslinjer redan i vinter?
      Samanlagt tycker jag detta är som upplagt för ett äkta Göteborgskaos. Men vi får väl se…

      • Hannes Lindgren skriver:

        Jag vet inte om jag är rätt person att säga det som resenär…. men jag gissar att dem kommer lösa 8-minuterstrafiken genom kortare tid på ändhållplatsen. På så sätt klarar ni er på dem vagnar ni har nu ju. =) Och sen skulle jag gissa på att åtminstone 441 – 448, kanske några till, är i trafik till december (lång tid kvar + att jag läst något om att man åtgärdat alla kvalitetsbrister på serie 2). Och ska man förlänga linje 13 vilket jag inte hört någonting om så – det kan la knappast behövas fler än 8 vagnar till en förlängd L13 tror jag ;-)

        • Ola S skriver:

          Jo, säkert kan vi räkna med att det blir ännu snävare vid ändhållplatserna, framöver. Men det finns regler om hur mycket tid vi måste ha varje varv så hur mycket som helst kan de inte dra av där.

          Killen på trafikplaneringen, som satt och höll på med kommande tidtabell just nu, sade själv att det kommer att gå åt betydligt fler vagnar i den kommande tabellen (komer dock inte ihåg siffrorna nu) så den bygger helt på att det finns fler vagnar att tillgå i december… (Kan ju tänkas att det blir en del enkelpedaler tills tillräckligt många M32:or hunnit anlända).

          Tror som sagt att nya linje 13 kommer att bli kortare än nuvarande linje 13 och därför inte behöva lika många tåg…

          Angående kvalitetsbrister på serie 2 så får vi väl se hur det går när de börjar rulla, men känslan av att sitta i förarstolen var bra :-)

  3. alex87 skriver:

    Kan inte mer än hålla med, räcker med det kaos som är nu, frågan är om det hjälper flytta bussarna?

  4. Hannes Lindgren skriver:

    401 är inte klar. Åkte den idag på L3 och då var det vi resenärer som fick öppna dörrarna.

    En nyfiken fråga, minns du vilken din första vagn du tog över var? Lite kul historia lixom =)

    • Ola S skriver:

      401 skall vara klar (enligt kollega som kört den och meddelanden på våra anslagstavlor), dock krävs det ju att föraren trycker på den nya knappen för att dörrarna skall gå upp också. Vänta bara tills jag får köra den!

      Nej, måste erkänna att jag inte kommer ihåg vilken vagn det var som jag skavde av blinkerserna på, men det var ju tydligen en M31:a :-)

  5. vild skriver:

    Åhh, blev helt fascinerad av bloggen :) Jag har alltid älskat spårvagnar (uppfödd göteborgare, förnärvarande bosatt i uppsala) och folk har alltid ansett mig lite konstig. Sökte faktiskt till spårvagnchafför en gång i tiden, men misstänker mina 158 cm satte stopp för det :/

    Är också fascinerad av din blogg som sagt. Trodde inte det fanns intresse för så ”meningslösa och varddagliga ting” som man själv upplever och formar en, men som jag trodde var helt ointressanta för andra. Hmm väldigt snurrigt det blev där, men poängen var att det va kul se folk faktiskt finner intresse i något så simpelt som en arbetsdag.

    Kanske jag helt enkelt får fundera en gång till på att skapa mig min egen jobblogg, en lantbrevbärares dagliga äventyr :)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.