Feed on
Posts
Comments

Knapprigt!

Vagn 401 i Mölndal. Ganska precis rakt under det fina personalrummet...

Nu har jag fått köra vagn 401, som precis som vagn 441 alltså har den nya knappuppsättningen för att styra dörrar, blinkers och växelomläggning. Jag fick den på ett Angeredsomlopp och hann köra den på både linje 4, 8 och 9. Nästan ett varv på varje. Totalt satt jag och körde den i 4 timmar och 58 minuter vilket ju praktiskt taget är precis vad vi får köra utan att bryta mot lagen.

Den nya panelen i vagn 401 fungerar så här: Vid hållplats trycker föraren in "Öpnna dörr 1-4" varpå alla dörrar öppnas och förblir öppna tills "Tillåter öppning" trycks in. Då stängs dörrarna efter några sekunder om ingen är i vägen. Så länge knappen lyser kan passagerarna själva trycka upp dörrarna igen. När alla dörrar är stängda tänds den gröna knappen "Stäng" och denna kan då tryckas in för att låsa dörrarna.

Det som är nytt är alltså att det finns en röd knapp att öppna alla dörrar med så att passagerarna slipper öppna dem själv. Anledningen till att man infört denna knapp är att Västtrafik vill att alla fordon beter sig likadant vid hållplats för att förenkla för resenärerna. Dock kommer det att ställa till det i skallen för oss förare under en tid.

På en vanlig M32:a sitter nämligen växelomläggningen överst, blinkersknapparna i mitten och dörrknapparna längst ned. Det gäller alltså att tänka till lite så att man trycker på rätt knappar. De första timmarna gick bra, men efter fyra timmar i förarhytten blir man lite trött och alltså började jag blinka höger istället för att öppna dörrarna :-)

Själva dörrmanövreringen fungerade i stort sett bra. Det blev märkbart kortare uppehåll vid hållplatserna när dörrarna öppnades av mig. Istället för att lugnt masa sig fram till dörren trygga med att vagnen står kvar på hållplatsen tills de tryckt upp dörrarna så verkade de flesta passagerarna skynda sig ut nu när dörrarna gick upp direkt efter att vagnen stannat. Dessutom tyckte jag det kändes som att dörrarna gick igen snabbare än vad de gör på vanliga M32:or. Det vill säga tiden de står öppna innan de börjar stängas kändes kortare. Bra.

Tyvärr hände det flera gånger att dörrarna inte gick igen alls när jag tryckte in ”Tillåter” -knappen. Felet visade sig dock försvinna om jag höll knappen intryckt några sekunder, men det var ändå ganska irritrande till och från att behöva sitta och pressa ner knappen för att komma iväg. Hoppas de fixar det innan de börjar bygga om de andra vagnarna (vilket enligt en lapp i vagnen skall ske inom den närmaste månaden).

Förövrigt har vagn 441 fortfarande inte setts till på stan, trots att den enligt en välinformerad kollega enligt planen skulle ha tagits i trafik redan den 16: april. Vi får väl se hur det går med det. Vagn 442 lär förövrigt ha anlänt i går kväll enligt samma kollega. Vill köra nu!

+++SSR 58+++

I väntan på att få köra fabriksnytt har jag stillat min iver med dess raka motsats. Veteranbuss! I eftermiddags fick jag utbildning på Ringliniens veteranbuss 58, en Volvo från 1964, med halvautomatisk 4-stegad Wilsonlåda. I morgon skall denna buss rulla i trafik mellan Eketrägatan och Volvomuseet i Arendal där det är Volvomuseets dag och målgång för tunga rallyt på samma gång och jag kommer att köra bussen tre varv. Hurra!

Fram tills idag hade jag inte kört buss sedan jag klev ur buss 737 den 19:e februari förra året, så jag var lite nervös, särskillt som jag ju inte är van att behöva växla själv. Att bussen dessutom är från 1964 och helst skall komma tillbaka hem till GX med växellådan i behåll gjorde ju inte saken bättre.

Men det gick bra! Jag kan tydligen fortfarande köra buss. Och vad underbart det var att ha en vänsterbackspegel igen! (Saknas ju på spårvagnarna). Således skall det bli riktigt kul att få köra den med folk i morgon. Jag avgår från Eketrägatan kl. 12, 13 och 14 om någon vill åka med, gratis såklart!

Till dess bjuder jag på ett litet videoklipp från den förberedande tvätten tidigare idag:

SSR 58 i tvätten

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.