Feed on
Posts
Comments

Nostalgilördag

Förra helgen körde jag  runt med Ringliniens veteranbuss nummer 58 mellan Eketrägatan och Volvos museum i Arendal. Det var kul att se hur glada många blev när de fick syn på bussen. Både de som åkte med och dem man körde förbi på väg mellan A och B.

Tillskillnad från de andra bussar jag kört i linjetrafik har buss 58 inte automatlåda, i alla fall inte helt och hållet. Lådan är halvautomatisk så när det är dags att växla släpper man gasen, lägger i växeln och gasar vidare. Någon kopplingspedal finns inte. Att få växla själv gör busskörandet mycket roligare. Kör man helt automatiskt kan man bara hoppas på att växellådan vet vad den gör, vilket tyvärr oftast inte var fallet på de bussar jag körde. Det belv ofta ryckigt vid både accelleration och broms.

Förutom att bussens 150 hästar starka motor var lite trött gick bussen alltså förträffligt med en enastående fjädring och mjuk gång (i alla fall efter ett tag när jag hade övat upp känslan för växlingen lite). Bussutvecklingen har tyvärr inte gått åt helt rätt håll sedan 1964. Dagens låggolvsbussar har helt enkellt inte utrymme för en ”riktig” stötdämpning.

Här kommer nu en stor mängd bilder från dagen:

Dagen började med att jag tog mig till GX, dvs. Vagnhallen Gårda, där Ringlinien håller till...

...där hade det dukats upp tårta i det nybyggda museet för att fira föreningens 30-årsjubileeum.

I Museet, som förhoppningsvis öppnar till hösten, finns bl.a. en liten uniformsutställning.

SSR:are i jakt på svaren till tippsprommenaden som anordnades. (Jag vann 2:a pris :-)

Nu har jag tagit mig till Volvomuseet med bussen. Mycket folk och fint väder!

Vi körde från Eketrägatan varje hel timma och körtiden var ca. 20 min. Därefter stod vi stilla vid Volvomuseet i 20 min innan nästa tur till Eketrägatan. Under dessa 20 min hann lufttrycket i bussen sjunka en del så här sitter jag och väntar på att de två små vita visarna i mitten skall masa sig förbi 6.5 ungefär då den högra röda lampan slocknar som tecken på att det är okej att köra.

Efter att ha blivit avlöst fick jag tid att gå runt och titta lite. Här är entén sedd genom övre frontrutan på en grön dubbeldäckare som stod utställd.

På en stor plan mitt emot museet fanns ett 80-tal större veteranfordon uppställda...

...som jag förstod det hade alla dessa deltagit i "Tunga rallyt" som haft sin målgång vid museet tidigare under dagen.

En del av fordonen fick man gå in i, bl.a. den här fina gamla bussen...

Där fram såg det ut så här...

...och bakåt så här.

En liten översiktsbild över EN av planens 4 sidor :-)

Det fanns förövrigt gott om mindre veteranfordon också. T.ex denna!

Det fanns även helt fabriksnya fordon på plats...

...som denna 24 meter långa dubbelledbuss som snart skall sättas i trafik på linje 16.

Inredning i samma design som i Veolias andra bussar...

...och här har vi förarplatsen också!

Förarplatsen ur en annan vinkel.

Inne i museet var det mycket större än vad jag trodde att det skulle vara. På övervåningen stod dessa äldre skönheter och blänkte.

I en egen monter stod denna konceptbil, helt framtagen av kvinnor. Tycker fortfarande den ser väldigt ny ut, trots att den har några år på nacken nu.

En bit längre in i museet pågick någon form av prisutdelning för tunga rallyt.

Jag lyckades dock klämma mig förbi till denna fina gamla buss.

Ett stenkasst från gamlingen stod denna futuristiska konceptbuss med eldrift och förarplatsen i mitten. Det senare gillar jag speciellt eftersom den liknar sina betydligt äldre syskon på museet.

En närmare titt på förarplatsen i konceptbussen.

Även inredningen gav en skön retrokänsla. Gillar skarpt!

Från retrokänsla till retro på riktigt. Här är föraren som avlöste mig i buss 58. Tyvärr fanns det inte tid för mig att prova ut en tidsenlig uniform så ni slipper bilden på mig :-) (Bilden förstörs ju förövrigt ändå av att min gröna jacka hänger bakom förarstolen).

Så! Det var allt. Det var sammanfattningsvis en väldigt trevlig dag som jag hoppas få chansen att uppleva igen. Och volvomuseet skall jag helt klart besöka igen. Det fanns så mycket att titta på att jag inte hade en chans att se allt nu när jag bara hade en timma på mig.
Nu skall jag ut och köra nattvagn som oväxling!

2 Responses to “Nostalgilördag”

  1. ABW skriver:

    Fronten på den nya dubbelledbussen såg snygg ut. Bra att det kommer nya dubbelledbussar, det behövs verkligen på Linje 16.

    • Ola S skriver:

      Ja, när de nya kommer i trafik i början av Juni kommer trängseln säkert minska en aning på linje 16. Fast själv ser jag ju fram mot spårvagnslinje 16 såklart! (Men dit är det nog låååångt kvar!)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.