Feed on
Posts
Comments

En bild tagen från förarplats på hållplatsen Ostindiegatan. Läste i GP att denna vackra trädallé (Älvsbrogsgatan) skall sågas ner pga. röta. Man beskar tydligen träden för hårt på 80-talet. Kommer sakna dem mycket och tycker kommunen är lite väl snabba med att såga ner träd. BU för det!

 

 

Här är jag, för en gångs skull i en M32:a, fotograferad av kollegan Alex vid Härlanda. Förövrigt en av de bättre M32:or jag kört. Inte ens förarstolen var trasig utan gick att höja till sitt maxläge!!!

Sommaridyll i Kungssten. Hitills tycker jag sommarvädret skött sig bra i stan. Kanonväder och lite mysig åska blandat med lite regn till kolonilotten! Perfekt!

Jag fick köra en av våra tjeckienmodifierade M31:or i veckan också. Den gick jättebra förutom att den ibland högg i bromsen, eller inte bromsade alls eller så mycket som jag ville. Ibland bromsade den dock perfekt fast ibland ryckte den till som en uppretad pedalvagn. Kortsagt var den inte konsekvent i sitt beteende överhuvudtaget vilket dessa vagnar sällan är och jag bestämde mig för att skriva en roman i ämnet och skicka till teknikgruppen på företaget. (Stackars dem!)

Vagn 441 har nu stått på spår 12 i Vagnhallen Rantorget ett tag, -samma spår som vagn 440 stod på flera månader innan den kom ut i trafik. Skall bli spännande att se hur lång tid det dröjer den här gången. Förövrigt har vagn 442 och 443 också kommit till stan sägs det (har inte sett dem själv).

På tal om att komma till stan så har det börjat dyka upp en del turister på vagnarna. Man märker det dels på att de frågar efter Liseberg och dels hur de skall komma till sina hotell. Den första frågan brukar jag kunna hjälpa till med, medan den andra kan bli värre om de inte vet vilken hållplats de skall till. Det finns fruktansvärt många hotell i stan, och jag kan omöjligt veta bästa vägen till allihop.

Ett annat sätt att känna igen turister (förutom det uppenbara beteendet att stå mitt i spåren med karta och kompass) är att de vill visa mig sina biljetter. Över lag tycker jag att det är trevligt att folk går på fram och säger hej, men ibland kanske det inte är lika lyckat. Som igår när en småländsk familj om cirka 9 individer med barnvagn och packning allihop knör sig ombord längst fram. Tror det tog närmare 1½ minut innan vi kunde komma iväg.

Alla turister är i alla fall välkomna ombord, tycker det är kul att få lite mer kontakt med passagerarna eftersom de ofta har frågor och dessutom ofta tackar för hjälpen. Ser fram mot juli…

Något annat som hör sommaren till är spårarbeten. Liksom förra sommaren blir det i år ingen stor jätteavstängning men däremot flera mindre, eller halvstora avstängningar. Det har redan börjat med spårjustering och växelbyte mellan Järntorget och Hagakyrkan. Hittills har vagnarna gått som vanligt på dagtid medan sträckan har varit helt avstängd på natten då vagnarna fått köra omvägen via Annedal och Linnégatan. Det kommer dock att vara helt avstängt några dygn som avslutning.

Andra större arbeten i sommar är klaffrenovering på Göta Älvbron vilket innebär en dryg veckas totalstopp för spårvagnstrafiken över bron. Buss kommer ersätta mellan centrum och Wieselgrensplatsen där vagnarna från Hisingen kommer backvända. Ett antal vagnar kommer under broavstängningen alltså vara instängda på Hisingen och enbart trafikera sträckan Wieselgrensplatsen – Varmfrontsgatan.

I slutet av juli och en bit in i augusti skall det äntligen bytas spår mellan Svingeln och Redbergsplatsen vilket tvingar ut linje 6 och 8 på snabbspåret medan linje 1 får köra via Skånegatan och Kålltorp till Härlanda där vagnarna får backvända för att komma upp till Östra Sjukhuset.

Dessutom kommer det bli en del störningar vid Svingeln eftersom den gamla järnvägsbron i stål skall bytas ut mot en i betong. Arbetet med detta kommer orsaka en del kortare samt längre stopp med bussersättning som följd.

Andra arbeten som jag fått för mig skall bli av snart, oklart dock när, är spårbyte i Vasagatan samt spårjustering och gräsplantering på första långgatan.

Sammanfattningsvis kan det vara väldigt klokt att ta sig en titt på västtrafiks hemsida innan man beger sig ut i kollektivtrafiken i sommar. Inte för att den brukar vara jätteuppdaterad alla gånger men då har man i alla fall gjort vad man kan…

11 Responses to “Några bilder från den gångna veckan…”

  1. alex87 skriver:

    Spårbytet på Vasagatan behövs verkligen! Spåren har varit dåliga ända sen den tiden då de bytte Viktoriabron och alla vagnar gick via vasagatan. Är väl inget fel på gräset på första långgatan?
    Bra du skrev roman på 304!

    • Ola S skriver:

      Kolla på Första Långgatan nästa gång du kör där. Gräset är borta sedan spårarbetet där förra året :-)

      Har inte skrivit romanen än dock. Räknar med att hinna med det på betald arbetstid i morgon när jag är reserv.

      • alex87 skriver:

        Är de inte bättre kolla rakt fram än bara ner i gräset när man kör? ;)

        • Ola S skriver:

          Haha! Jodå. Men då Första Långatan är så LÅNG så kan man ju inte undgå att se att gräset saknas även om man stirrar långt framför sig :-)

          • Ola S skriver:

            Förresten såg jag att 441 försvunnit från spår 12. Ute och rullat i trafiken tro?

          • alex87 skriver:

            Hur mycket gräs har du rökt på?? ;)

            Jag såg Kent Lindahl ute o körde den förra veckan som provkörning, han e tydligen med i den gruppen eller vad man nu ska kalla det.

          • Jeppegbg skriver:

            Om Kent Lindahl är ute med vagnen är det nog inte lång tid kvar tills den är i trafik. Han brukar vara den förste som kör alla 32:orna i skarpt läge. Oftast några varv på linje 6.

          • Ola S skriver:

            Då är det nog dags för både 441 och 442 snart för igår mötte jag Kent med 442 i höjd med Sandarna…

  2. Lokförardagar skriver:

    Vi på järnvägen har också en rejäl avstängning nu i sommar. Det är sträckan mellan Göteborg och Trollhättan som stängs av helt i tio veckor med början nu på måndag. Det blir en avstängning nästa sommar också, sedan kommer dubbelspåret att vara klart i december nästa år, det kommer att bli fantastiskt bra.

    • Ola S skriver:

      Ja, det kan man verkligen kalla avstängning!
      Men jag blir lite nyfiken: Är det inte ganska långtråkigt att köra på nya morderna raka dubbelspår? Är det inte roligare med en gammal enkelriktad bana? Eller är det kanske skönt att kunna ”sträcka ut”?

      • Lokförardagar skriver:

        Det är för- och nackdelar med båda. Det är lite trevligare omgivningar med gamla enkelspår, men det är ganska kul att köra fort också som man kan göra på dubbelspår.

        Dessutom krånglar det mycket mindre på dubbelspår, inga möten som kan försena dig till exempel.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.