Feed on
Posts
Comments

Sommar i Angered

Redan för mer än en vecka sedan kom sommartidtabellen över oss och genast blev det spårarbeten och lite lätt kaos, men samtidigt också lugnare eftersom sommarlovet börjat för alla studerande.

Det första spårarbetet som drabbade oss förare denna sommar var det mellan Järntorget och Hagakyrkan. Där började man arbeta redan några veckor innan sommartidtabellen, men då bara från kl. 22.00 tills första morgonvagnarna kom ut. Men så fort det var tidtabellsskifte började man jobba dygnet runt och spåret var helt avstängt i 5 dygn.

Istället fick linje 3, 9 och 11 köra Linnégatan upp från Järntorget till Linnéplatsen, där de vände i vändslingan och fortsatte över Annedal till Vasaplatsen där linje 9 och 11 svängde ner till Grönsakstorget medan 3:an fortsatte till Valand. Linje 1 och 6 gick givetvis inte till Järntorget alls, utan körde från Linnéplatsen direkt över Annedal till Vasaplatsen / Grönsakstorget. Detta skapade en spårvagnscirkus utan dess like vid Linnéplatsen där ju både vagnar från stan och mot stan vände runt i samma vändslinga, vilket förvirrade många passagerare ordentligt. Dessutom kom ju linje 1 och 6 där borta på sin vanliga hållplats, men varför kunde man inte åka med dem till Järntorget om man kunde åka dit med linje 3, 9 och 11? Och varför gick inte 3:an rakt fram till Marklandsgatan? Det stod ju ”3 Marklandsgatan” på den!

Att förklara för passagerarna att spåret mellan Järntorget och Hagakyrkan var avstängt räckte inte för att folk skulle förstå varför inte linje 1 och 6 kunde köra ner till Järntorget. Kön med vagnar och alla frågor man fick vid Linnéplatsen gjorde att jag de första tre dagarna under omläggningen låg mellan 10 och 15 minuter sen hela första passet. Sedan blev det lite bättre, dels eftersom Västtrafik omfördelade sina trafikinformatörer som de första dagarna inte hade varit i närheten av vare sig Linnéplatsen eller Järntorget utan istället stått uppe i Munkebäck och Östra Sjukhuset och informerat bussförare om att de skulle köra annan väg pga. arbetet med att byta en järnvägsbro vid Svingeln.

Som 15 minuter sen förare på linje 3 blir man lite lätt frustrerad när man efter kaoset och korsförhöret från passagerarna vid Linnéplatsen kommer upp till Härlanda och hittar inte mindre än 3 (!) västtrafikinformatörer som står där helt ensamma och vinkar glatt till mig, glada för att äntligen få något att göra (dvs. vinka till mig). Dessutom fanns det två till på Redbergsplatsen. Jag vet inte riktigt varför de stod vid Härlanda. Buss 510 kom förbi medan jag stod där men varför skulle västtrafik behöva ha tre informatörer på en hållplats som under några dagar trafikeras av en busslinje som vanligtvis inte går där? Ingen gick ju av där eftersom alla som åker linje 510 vill in till Centralstationen.

Jag kommer ihåg i min ungdom, (eller snarare barndom då), när det vid omläggningar dök upp stora skyltar på hållplatserna som på ett mycket tydligt vis med bild på linjenätet visade att här är det avstängt (stort kryss på linjenätskartan) och en massa färgglada linjer visade vilken väg de omlagda linjerna tog förbi de avstängda spåret. Det var så tydligt att till och med en turist från Sölvesborg skulle ha fattat direkt vart han skulle!

Nåväl, nu är i alla fall det arbetet avslutat och ordningen återställd, för några dagar…

Igår, när allt var som vanligt, började jag min arbetsdag med att ta över en 4:a mot Angered på Centralstationen i form av M31 327. Ungefär 15 minuter senare plingade det till i radion och TLI gick ut och meddelade att en vagn havererat i Angered och att linje 4 och 8 skulle vända vid Bellevue och att linje 9 skulle vända vid Aprilgatan. Själv var jag just då mellan Hammarkullen och Storås så jag hade inget annat val än att köra upp till Angered i alla fall.

När jag kom upp till Angered stod två vagnar på ordinarie hållplatsläge medan det var tomt på reservhållplatserna så jag ställde mig på läge K och släppte av mina passagerare där. Efter några minuter kom ännu en vagn åkande. Han släppte av sina passagerare på läge L och ställde sig sedan på vänsterspåret bredvid mig. Vilket var bra eftersom det sedan kom en tredje vagn som sedan också kunde släppa av sina vagnar på läge L, (det finns inget läge M).

Jag och kollegorna stod och pratade några minuter och han som kom dit sist berättade att han passerat växeln vid Gamlestadstorget med några hundra meter när TLI gick ut och stoppade trafiken. Han hade bara jobbat någon månad och tyckte det var typiskt medan vi andra två som varit med ett tag tyckte att detta var toppen. Betald rast i solskenet i Angered!

När vi stått och haft trevligt några minuter dök till slut servicebilen upp med blåljus och sirener, och precis när de kom så körde den trasiga vagnen därifrån. Trodde jag först. Det visade sig senare att den vagn som stod främst på påstigningshållplatsen hade blivit ombedd att avgå med försening för att få med sig så mycket folk som möjligt från Angered och att det alltså var vagnen bakom, vagn 424 som var haveristen.

Strax efteråt dök också en trafikledarbil upp och ganska snabbt stegade trafikledaren bort till oss och talade om att det skulle bli bärgning av vagnen eftersom den var stendöd. Det hade sagt ”puff” och sedan hade vagnen slocknat. Bara batteriströmmen fungerade. Trafikledaren undrade vems M31:an var och jag fick bekänna att den var min. Därpå blev jag kapad för bärgning och blev tillsagd att köra fram vagnen till övergångsstället och invänta där tills jag blev framvinkad till haveristen. Under tiden höll killarna fån servicebilen på att plocka fram kopplet i aktern på havererade M32 424.

Jag fick dock aldrig köra fram min vagn till 424 eftersom kopplet på 424 visade sig vara trasigt på något sätt. Istället beslutade man att dra undan vagn 424 med en bärgningsbil till vänsterspåret där en av mina kollegor ställt sin vagn. Alltså blev både han och jag och kollegan bakom mig som kört fram under tiden tvungna att backa våra vagnar. Sedan var det bara att vänta på bärgningsbilen och under tiden pratade vi om bärgningar och haverier vi varit med om…

När väl bärgningsbilen dök upp gick det ganska snabbt att dra undan den trasiga vagnen till vänsterspåret vid avstigningshållplatserna. Nu var spåret fritt ner mot stan men eftersom de inte ville lämna den trasiga vagnen obromsad så fick jag order att köra fram min vagn tills jag passerat växeln i kurvan in till påstigningshållplatsen och sedan backa in vagnen framför den trasiga 424 så att min vagn kunde agera bromsklots och senare också bärgningsvagn.

 

Bärgningsbilen kommer dragande på vagn 424 i slingan vid Angered Centrum.

När jag backat klart loggade jag ut ur hajen, plockade med mig mitt omlopp och min väska och gick bort mot trafikledaren som just stod och försäkrade sig om att servicekillarna klarade av att få in vagnarna till hallen själva utan hjälp från mig. De skulle inte bli några problem sade dom och så vart jag vagnlös.

Precis när jag, trafikledaren och min lika vagnlösa kollega som kört vagn 424, var på väg mot trafikledarbilen för att åka in till stan och leta upp nya vagnar, plingade det till i trafikledarens radio. Det var TLI som meddelade att en kranbil just hade kört in i spårvagnsbron vid Gamlestadstorget och att det vore bra om någon snabbt åkte dit och tittade till bron.

Väl i bilen fick vi klartecken att dra på blåljus och sirener för att komma ner till bron så fort som möjligt. Kul att åka utryckningsbil! När vi väl kom ner till Gamlestadstorget visade det sig att bron klarat sig bra, dock hade en av vägskyltarna på bron fått sig en rejäl smäll, men vi kunde i alla fall fortsätta till RTX där jag och kollegan fick nya vagnar. Själv fick jag M31 326 och kollegan med den haverarade M32:an fick en ny M32…

Enligt mitt omlopp, som jag krampaktigt hållit i handen hela vägen ner från Angered, skulle min 8:a passera hallen ungefär 10 minuter senare, så det var bara att hoppa in i vagnen och rulla ner till Blå boden och invänta där några minuter innan jag gick i trafik igen. Och den här gången kom jag både till och från Angered med spårvagn! På väg upp genom Hammarkulletunneln mötte jag min gamla vagn 327 som kom dragande på 424 in mot stan.

Ett varv på linje 4 senare var jag återigen på väg ner mot RTX från Angered. Nu för att köra in vagnen och gå på rast. Precis när jag kommit in i hallen så går TLI ut och meddelar att en vagn har havererat på snabbspåret, precis innan Svingeln-länken i riktning mot Angered och att alla linjer mellan Centralstationen och Angered får köra via Redbergsplatsen istället.

Men det rörde inte mig som istället för att åka buss till Centralstationen hoppade på en av kommunens hyrcyklar, vilket gjorde att jag kom fram till Centralstationen nästan 15 minuter förtidigt. Vilket i sin tur gjorde att jag fick nästan 1½ timmas rast. Trevligt! Jag hann både äta mat, snacka med kollegor, äta glass på Drottningtorget (också med kollegor) och bläddra i SKUM-listan samt boka en massage. (Spårvägen bjuder på massage hela juli!!!)

När min nästan ändlösa rast tillslut var över fick jag ta över vagn 417 på linje 3 mot Kålltorp. Vagn 417 visade sig ha fått den nya dörrknappsatsen vilket gjorde att hållplatsuppehållen blev kortare än vanligt. Kom därför till Kålltorp itid vilket faktiskt inte hör till vanligheterna. Efter Redbergsplatsen har vi ganska ont om tid.

 

M32 417 i sommarskymningen i Kålltorp.

På väg ner mot Centralstationen igen mötte jag ännu en gång min gamla vagn M31 327. Den här gången höll den på att bärga vagn 438, den som havererat på snabbspåret. Två bärgningar på sama dag för samma vagn! Antagligen tog dom väl den eftersom de inte hunnit montera tillbaka skydskåpan framför kopplet ännu.

Min arbetsdag fortsatte i alla fall utan större komplikationer. Från Kålltorp körde jag till Högsbotorp. Där blev jag en 13 till Linnéplatsen och därifrån körde jag in till hallen och cyklade hem. Gillar verkligen kombinationen av en rekordlång rast och ett rekordkort andrapass!

Idag börjar en ny vecka med nya spännande spårarbeten. Men mer om det en annan gång!

5 Responses to “Sommar i Angered”

  1. Lokförardagar skriver:

    Jag tycker det verkar som att det ofta är krångel och problem med spårvagnarna, är det så? Hur ofta råkar du ut för det (eller liknande) du skrev i inlägget?

    Visst krånglar tågen ibland också och blir stående här och där, men jag upplever inte att jag personligen råkar ut för det så ofta.

    • Ola S skriver:

      Ja, vagnarna krånglar lite för mycket för att man skall känna sig stolt över sitt jobb. Det är långt kvar innan jag kan slå mig på bröstet och skryta om att Göteborg har världens bästa och pålitligaste kollektivtrafik.

      Tror problemen med vagnarna dels beror på att vi har ont om vagnar, M32:orna är ju ständigt leveransförsenade, dessutom står de ju på verkstad för jämnan pga. olika fel och haverier. Man får väl kalla det en rekordlång inkörningsperiod! M31:orna håller de ju på att renovera och byta ut den mesta elektroniken på, men det går långsamt eftersom M32:orna står på verkstad :-) Så de kan också drabbas av mystiska haverier ibland.

      Pedalvagnarna borde ju ha ställts på museum för länge sedan egentligen, men de fungerar ju faktiskt oftast bra, och går de sönder är det vad jag förstått ofta ganska enkelt att få igång dem igen. De har ju inga datorer som ställer till det.

      Men som sagt. Tycker också att vagnfel och stopp i trafiken på grund av sådana inträffar lite för ofta…

  2. alex87 skriver:

    Tycker detta var en kul dag, jag var reserv 8-18, och 17.15 när jag går in på exp på Götakällare är allt lugnt tills jag frågar om jag får gå hem, då ringer alla telefoner och det blir nån form av panik där…Helene bara kollar på mig och säger ”Gå hem!”.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.