Feed on
Posts
Comments

Åter till Hisingen

Under de senaste veckornas klaffrenovering på Göta Älvbron har jag varit landsförvisad från Hisingen, men igår, första dagen med normal trafik, fick jag äntligen åka över älven igen.

Arbetsdagen började dock med den fastlandsbundna linje 3 med pedalvagnarna 842 och 701. Pedalvagnar har jag knapt kört på hela sommaren så jag blev jätteglad, särskilt som de gick riktigt bra. Även vindrutetorkarna gick bra vilket ju var tur med tanke på gårdagens ihållande regn.

På grund av detta regnande var det förhållandevis lite folk som rörde sig på stan, men de som trots allt vågat sig ut skulle förstås åka spårvagn en hållplats istället för att gå så jag lyckades faktiskt bli 5 minuter sen på väg in mot stan efter första vändningen i Kålltorp. Dock hade jag maximal otur.

Vid Ullevi Norra var jag bara 1½ minut sen. Men framför mig på hållplatsen stod en 6:a som var tvungen att informera sina passagerare om att det var stopp på Skånegatan och att vagnen skulle köra via Centralstationen till Korsvägen.
I svängen efter hållplatsen fick jag rött och blev stående en stund. När jag väl kom igång så kom jag bara 100 meter till nästa trafikljus som alltid är grönt annars -om det inte kommer en 2:a från Skånegatan. Det gjorde det nu. (Stoppet var bara i riktning mot Korsvägen). När jag väl kommit förbi signalen i korsningen i höjd med Pohlhemsplatsen fick jag vänta in växelkontrollsignalen vid Drottningtorget som dröjde eftersom 2:an stod i kö bakom en annan vagn in på spår 3. Fast det gjorde inget eftersom 6:an stod i kö bakom en buss på spår 4:a som jag skulle in på. Det hela tog sin lilla tid och köandet fortsatte sedan i Brunnsparken med den skillnaden att det nu var två bussar framför 6:an framför mig. Egentligen var det alltså ett smärre mirakel att jag bara blev 5 minuter sen!

Efter Brunnsparken rullade det på ganska bra igen och jag blev i alla fall inte mer sen än jag redan var. Vid Kungsportsplatsen kommer ett ungt par ombord och frågar om jag går till Avenyn. Jag blev nästan lite ställd, men fann mig snabbt och sade att ”Ja, Avenyn börjar ju på andra sidan bron (10 meter framför vagnen) men om ni vill kan ni ju åka med en hållplats”. De ville dom.

Efter vändning vid Slottskogsvallen kom jag till Järntorget. Precis när jag skall stänga dörrarna ser jag en man med en fin dalamatin komma springande i full fart i regnet så jag lät dörrarna vara öppna. Hundens husse hade tänkt vara duktig och gå på längst bak som man skall med hundar, men hunden ville nog bara in i vagnen bort från regnet så den hoppade in i första dörren men slets snabbt ut av kopplet. De rusade vidare. Vid mittdörrarna gjorde hunden ett nytt försök att hoppa in och nu var det husse som slets in av kopplet istället. Efter en liten stund var dock båda ute igen och rusade vidare till sista dörren. Det hela såg väldigt roligt ut från mitt håll så det gjorde inget att jag blev lite sen :-)

Nästa smålustiga incident inträffade vid Valand. En kvinna kommer springande med kassar och ett hopfällt paraply som hon råkar fälla upp precis när hon kommit in i dörren med resultat att paraplyet fastnar mellan dörr 1 och stången i mitten. Efter en stunds trasslande med paraply och kassar kunde vi rulla vidare.

M29 842 och M28 701 i beprövad fotovinkel i Kålltorp!

Efter rast och vila på Göta Källare knallade jag ner till Brunnsparken för att ta hand om en 10:a mot Hisingen och Eketrägatan. Det blev pedalvagnar igen! Vagn 817 och 720 som också gick bra. Vindrutetorkarna på vagn 817  gav dock ordet ”intervalltorkning” en ny innebörd. Istället för att svepa en gång och stå stilla en stund gick torkarna fram och tillbaka upprepade gånger innan de stod stilla en lite väl lång stund.

Nåväl, satte kurs mot Hisingen och kunde konstatera att klaffen på Göta Älvbron såg väldigt plan och fin ut, men att bron i övrigt, och då speciellt asfalten i kollektivtrafikfältet, var i samma miserabla skick som alltid. Strax innan Wieselgrensplatsen hade man bytt eller i alla fall riktat rälsen och det verkade även som att man höll på att byta ut växeln in till vändslingan. Om jag förstått rätt så skall linje 13 börja vända vid Wieselgrensplatsen från och med tidtabellsbytet i december, så det är väl en förberedelse inför det. Hoppas de bygger upp en pauslokal också för det saknas sådan som det är nu.

Jag kom lyckligt till Eketrägatan där allt såg ut som vanligt förutom att delar av ett staket vid halkspåret var borttaget.

Under renoveringen av broklaffen har ingen spårvagnstrafik kunnat passera Göta Älvbron, så för att upprätthålla trafiken på Hisingen stängdes ett tiotal spårvagnståg (mest M29:or) in på Hisingen och trafikerade mellan Varmfrontsgatan och Wieselgrensplatsen där de backvände i slingan. Buss ersatte mellan Wieselgrensplatsen och Brunnsparken. På fastlandssidan var linje 5 och 6 kopplade med varandra i Brunnsparken så att en 5:a från Torp blev en 6:a mot Kortedala när den stannade på reservhållplatsen utanför ”The Golden Days”. 5-6:an var en trevlig linje att köra, de bästa delarna från varje linje var kvar.

De vagnar som var isolerade på Hisingen ställdes upp på halkspåret och i slingan vid Eketrägatan på natten. Nu hade det varit bra om vagnhallen som redan skulle ha byggts på Hisingen redan skulle ha byggts! (Den lär väl bli klar tidigast om ett par år trodde man i GP för en tid sedan. Den skall ligga vid Frihamnen/Ringön och planprocessen har dragit ut på tiden men var tydligen på gång nu!)

Min kväll på linje 10 fortsatte med att jag, efter vändning i Guldheden, körde ytterligare 4 varv mellan Guldheden och Centralstationen dit 10:an går på kvällen. Regnet tilltog under kvällen och jag höll på att bli galen av ljudet från vindrutetorkarna. Det var nästan så att jag önskade mig en M32:a ett tag! (Man kan säga mycket elakt om M32:orna men de har helt klart tystast vindrutetorkare. -Ja förutom en del 32:or då, vars FM-radio brusar varje gång torkaren vänder!)

M29 817 och M28 720 i en regndisig slinga vid Eketrägatan.

Regnigt vid Doktor Sydows Gata (slingan i Guldheden). Förövrigt inte ofta man kör pedalvagnar med nattaxa. Händer nästan bara på sommaren...

One Response to “Åter till Hisingen”

  1. alex87 skriver:

    Fick köra ut pedalvagnar (818-714) som för mig blev både en 6a och 5a under mina 4a timmar, och som dessutom gick ut 4.30 på en lördag och skulle in kl 01…Aldrig hänt innan en lördag att jag fått pedalvagnar. Föraren efter var nog glad..skyltade om hela vagnen uppe i VM till en 6a, för de var det den skulle vara resten av dygnet. Stackars vagnsett som fick vara ute i 21h..Dock de bättre vagnarna jag kört på länge!

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.