Feed on
Posts
Comments

Skumma tjänster

I måndags var jag egentligen ledig, men vad skulle jag med en tråkig ledig måndag mitt i juli till? Lika bra att sätta upp sig på skum. Det har jag gjort förut utan att få något men den här gången fick jag äntligen en tjänst. Linje 251, kl. 21.15 RTX – 02.15 RTX stod det i wupen. Ordervagn alltså!

Det är Gothia Cup i stan och i måndags var det invigning på Ullevi. Totalt 52 000 personer fanns inne på arenan och kl. 21.40 skulle de ”hem” till skolorna där de bor under veckan. Alla 52 000 på en gång!

Vi var åtta förare som hämtade ut varsin vagn på Rantorget strax efter kl. 21. Vagnarna stod uppställda på 0-spåret (spåret som går runt hallen på utsidan) i en lång rad. Min vagn, M31 331 var nummer två i kön. Jag stegade in och gjorde iordningställandet. Precis när jag nästan var klar så rullade vagnen framför mig iväg. -Perfekt, då kan jag rulla en bit och testa bromsen också, tänkte jag. Men det gick förstås inte. När jag tryckte ner säkerhetspedalen (dödmansgreppet), började utsignalen ringa medan vagnen inte ville röra sig ur fläcken. Jag testade att trycka in knappen som lossar panikbromsen (som man aktiverar om man trycker säkerhetspedalen i botten) men det hjälpte inte heller.

Jag vinkade åt en servicekille en bit framför vagnen att jag behövde hjälp. Han konstaterade att ”det var konstigt, så där skall den ju inte göra” och ringde en av sina äldre kollegor. Vagnen blev tydligen väldigt imponerad av den äldre servicekillens närvaro eftersom den plötsligt bestämde sig för att fungera perfekt på alla sätt och vis så fort han kom in i vagnen. Så där är det väldigt ofta. Vagnen krånglar, oftast mycket. Jag ringer TLI. TLI ringer servicebilen. Vagnen fortsätter att krångla tills servicebilen är inom synhåll och fungerar sedan klanderfritt medan de skeptiska servicekillarna kollar igenom vagnen medan de sneglar på mig och säger att ”näe, här finns ju inget fel, kör vidare du”. Jäkla spårvagnar!

Nåväl, när vagnen väl var på arbetshumör, rullade jag längst fram på ”nollan” och ropade upp TLI för att fråga vart de ville att jag skulle ta vägen. ”Kör upp till Wavrinskys Plats och avvakta i slingan tills vi säger till. Sedan skyltar du ’X Aprilgatan’ och kör 6:ans väg dit” -sade TLI.

Jag gav mig iväg och hann väl stå i slingan i ungefär 15 minuter innan det plingade till i radion och jag fick order att köra. (Inte som förra gången med andra ord!) Jag skyltade ”Ej i trafik” tills jag kom ner till Ullevi Södra”, där  hann jag både lägga in skyltningen ”X Aprilgatan” och ta ett kort medan jag väntade på att vagnen framför skulle få igen sina dörrar (inte det lättaste när det är så mycket folk!):

Utsikt från förarplats vid Ullevi Södra efter Gothia Cup invigningen.

Det tog ett tag men jag kom igenom tillslut. Det var minst lika mycket folk vid Ullevi Norra och kö med vagnar både bakom mig och från Centralen in till hållplatsen. Jag var minst sagt fullsatt, men har å andra sidan varit med om värre också. Redan vid Redbergsplatsen så gick några lag av och vid Kviberg gick nästan alla andra av. Ett lag skulle ända till Kortedala Torg.

Uppe vid Aprilgatan ropade jag upp TLI igen för nya order. De sade att jag skulle köra ”Ej i trafik” ner till Svingeln och höra av mig igen där. Jag gjorde så. Skönt att dundra ner från Kortedala utan att stanna på några hållplatser. Inte var det någon vagn framför heller. Vid Svingeln fick jag order att fortsätta ner till Korsvägen och där gå i trafik och skylta ”X Mölndal”.

När jag kom fram till Korsvägen, såg jag att det redan stod en vagn skyltad ”4” på hållplatsen framför mig. Dessutom stod det en till på 4:ans ordinarie hållplatsläge. Innan jag skyltade upp vagnen själv så frågade jag trafikledaren som stod på hållplatsen om jag verkligen skulle köra till Mölndal också med tanke på att det inte fanns en kotte (förutom trafikledaren) på hållplatsen. Trafikledaren frågade TLI om jag inte kunde vända vid Lana istället men, nej, de villa ha ut mig till Mölndal också.

Vid Getebergsäng, hållplatsen utanför Lisebergs södra entré, stod faktiskt ett halvt fotbollslag som inte kom in i vagnen framför, så det var ju tur att jag, som fjärde vagn på raken visade det sig, hade plats över. Med dessa 10 killar rullade  jag sedan hela vägen ut till Mölndal hack i häl med vagnarna framför. När jag kom fram till Mölndal fick jag order från TLI att köra ”Ej i trafik” till Getebergsäng” och höra av mig igen där.

Väl vid Getebergsäng fick jag order att köra in vagnen i hallen och gå hem, med mer än 2 timmars arbetstid kvar. ”Gött” hann jag tänka innan det plingade till i radion igen. Det var TLI som sade att jag tyvärr inte alls kunde gå hem eftersom det hänt något vid Väderilsgatan och de behövde hjälp att köra in en vagn till hallen. En kille hade tydligen gått bärsärkagång i vagnen och föraren som kört var inte i skick att köra in till hallen. ”Du är väl inte känslig för blod förresten?” -frågade TLI. ”Öh, näe, det tror jag väl inte” -sade jag.

På TLI lät det som att vagnen jag skulle hämta hade blivit fullständigt demolerad, att förardörren hängde på trekvart och att det låg blodpölar på golvet. Det var i alla fall det jag var beredd på när jag kom dit efter att först ha kört in vagn 331 till RTX och sedan blivit körd av en trafikledare därifrån till Väderilsgatan.

Nu var det inte riktigt så illa visade det sig. Vagnarna, förövrigt vagn 850 och 847 som jag själv kört bara några dagar tidigare, var inte alls skadade. På förardörrens utsida fanns dock många små blodprickar, dessutom fanns det en lite större blodfläck i mittdörrens trappa.

Föraren som kört vagnen stod kvar vid Väderilsgatan med en trafikledare när jag kom och hon berättade att hon plötsligt fått ombord en man som blödde ur ett sår i nacken och ur munnen. Hon hade då öppnat förardörren och frågat hur det var med honom. Denna fråga hade gjort mannen galen och blodet på förardörren hade kommit dit när han krossade sin knytnäve mot den… Efter diverse  turbulens hade han sedan gått av och försvunnit.

Förstår verkligen att kollegan inte ville köra vidare efter den händelsen, det hade jag inte heller gjort. Tur i oturen att hon fick igen dörren innan knytnäven kom farande i alla fall. Själv har jag än så länge klarat mig från något sådant men det är väl bara en tidsfråga innan något liknande händer mig också…

Nåväl, vagnarna gick bra att köra och det var ju mörkt ute så blodfläckarna på plexiglaset i förardörren såg jag inte om jag inte tittade rakt på dem. Vagnarna skulle in till MX så därifrån fick jag på nytt skjuts till RTX där min cykel stod och väntade. En något annorlunda dag på spåren var slut och jag kom trots allt hem nästan en timma innan min betalda arbetstid var slut.

***

Igår var det en ny dag och jag tog hand om en 3:a mot Kålltorp från Järntorget. Precis när jag kommit fram till Solrosgatan på första turen så ropade TLI upp mig. ”Vi blir tvungna att låna din vagn en stund” -sade TLI. Det var tydligen en M32:a som hade tappat bygeln vid Liseberg (enligt föraren som körde hade den bara trillat ner helt plötsligt) vilket gjorde att linje 5 inte kunde trafikera mellan Korsvägen och Torp. Stoppet blev ganska långvarigt så för att få ned allt folk som väntade på vagnen på sträckan Torp – St: Sigfrids Plan till stan, så kapade TLI mig och min vagn.

Så när jag kom fram till Kålltorp med 3:an meddelade jag mina passagerare att jag skulle fortsätta 5:ans väg till St: Sigfrids Plan och skyltade om vagnen just så. När väl vagnen var skyltad plingade jag till några gånger och gjorde de som stod på 5:ans hållplatsläge uppmärksamma på att de kunde åka med mig. Dessutom fick jag med mig ett stort gäng från 3:ans hållplats som skulle till Heden.

Tillslut, efter nästan 5 minuters förklarande, kom jag iväg. Det stod förvånansvärt lite folk på hållplatserna, antagligen hade de gett upp och börjat gå för länge sedan. Men de som stod kvar blev glada när jag kom.

Strax innan vi kom fram till St: Sigfrids Plan talade jag ännu en gång om att på grund av stoppet vid Liseberg så kunde vi inte komma längre med vagnen utan de som ville in till stan fick fortsätta till fots två hållplatser till Korsvägen där trafiken skulle gå som vanligt. ”Det är bara att följa spåren” sade jag, vilket kanske var dumt eftersom folk förstås tog det bokstavligt och började knalla i spårområdet in mot stan. Som tur var stod en vaken trafikledare på hållplatsen som fick folket att välja trottoaren istället.

Sedan hjälpte trafikledaren mig att lägga växeln in i slingan bakom vagnen och så fick jag göra en backvändning, ut i korsningen, trafikledaren fick hindra trafiken, och sedan köra tillbaka till Torp igen. Ha, jag fick backvända en vagn i sommar ändå!

Vid Torp informerade jag mina pasagerare om att jag skulle fortsätta direkt som en 3:a, men blev ändå stående en stund för att informera de fotbollslag som nu stod där och väntade på 5:an att det nog inte skulle komma någon femma från det hållet på ett tag, men att 3:an från andra hållet kanske skulle fortsätta som en 5:a.
Stackars turister. De knallade i alla fall bort till 3:an som just kommit och frågade om han skulle bli en 5:a men det skulle han förstås inte. Så jag fick ta med allihop som skulle till Liseberg och instruera dem att byta till linje 6 eller 8 vid Ullevi Norra, en liten omväg, men bättre än att stå i Torp i ovisshet.

Jag kom iväg 18 minuter sent från Kålltorp och hann bli 23 minuter sen innan jag kom fram till Marklandsgatan. På vägen hann jag leverera ett antal fotbollslag till Kaptensgatan och hjälpa en italiensk dam, som bara pratade italienska, att hitta till Novotell, vid Klippan. Tur att det är skyltat från hållplatsen så att jag kunde peka på skylten. Precis när jag sagt ”ciao ciao” till italienskan vid Vagnhallen Majorna kommer en kvinna fram till mig med ett Västtrafikkort i näven.

Hon undrade varför det stod att kortet var giltigt till 19 juli (dvs. dagens datum) i displayen trots att hon nyss laddat på kortet på nytt. Hon lyckades få mig förvirrad också ett tag men sedan jag skrivit ut ett kvitto med information om kortet så fick jag förklara för henne att hennes gamla månadsladdning inte hade gått ut ännu och att den nya inte skulle aktiveras förrän den gamla slutat gälla. Hon tackade för hjälpen och sedan skulle hon bara springa och hämta sina kasar och gå av också…

Nåväl, TLI löste min försening galant genom att säga åt mig att köra ”Ej i trafik” från Marklandsgatn via Linnéplatsen till Järntorget, dit jag kom 4 minuter sent. Eftersom vagnen varit helt tom till Järntorget kom jag nästan helt i kapp tidtabellen eftersom hållplatsuppehållen gick väldigt snabbt när det inte fanns någon ombord som ville gå av.

Resten av dagen förflöt i ett ”normalt” tempo…

 

 

4 Responses to “Skumma tjänster”

  1. Jeppegbg skriver:

    Själv så jobbade jag på Ringlinien i tisdags och anlände till Liseberg precis när ledningsbrottet (en bärlina hade tydligen lossnat under gångbron någon gång under de tre minuter som förflöt mellan det att Ringliniens vagn 43 lämnade hållplatsen och M32 435 anlände till densamme) hade inträffat. Vagnen hade ström så vi backades med trafikledares hjälp upp till Korsvägen. Flexibla som vi är beslutade vi att köra som en linje 6 via Sahlgrenska och Järntorget och därifrån fortsätta till Härlanda. Ett tag funderade vi på att fortsätta förbi Kålltorp och backvända Sankt Sigfrids Plan, men precis då började allt rulla igen…

  2. Hannes Lindgren skriver:

    Hej hej!

    Länge sen jag kommenterade din blogg nu… Hur mår den kollegan idag??

    Sen har jag en fråga till! Jag är ju väldigt intresserad av spårvagnar och skulle tycka det vore kul att vara vän med en spårvagnsförare på facebook, så jag tänkte höra om vi kunde bli vänner där? Om inte vet du ngn annan spårvagnsförare som vill bli vän med en ung entusiast på 16 år med aspergers syndrom, och som åker runt med era vagnar ofta, ofta… Kan meddela att jag var en väldigt frågvis person när jag var 10 år och spammade Svenska spårvägssällskapet med massa frågor om spårvagnar som fanns att läsa på andra sidor på nätet och blev bannad strax innan jag fyllde 11. reggade om det var 3 nya konton efter det… och nu när jag har vuxit upp så har jag slutat med sådana dumheter så du vet… sen när jag fyllt 11 insåg jag att jag har gjort fel, jag accepterar att jag är bannad så jag bryr mig inte om att regga nya konton liksom så tar jag som en glad överraskning om DEM kontaktar mig och hälsar att jag är välkommen tillbaks =) Du har för övrigt en väldigt fin blogg. Sen en fråga till… körde du vagn 346 eftermiddagen onsdag 3 augusti på linje 5? Tyckte det såg ut som du körde då… Åkte med Östra Sjukhuset – Liseberg för att byta till M5 129 där =)

    • Ola S skriver:

      Hej Hannes!
      Kollegan mår bättre men sådana händelser tar lång tid att skaka av sig tyvärr. Kollegan kör inte längre nattjänster vilket jag tycker är tråkigt eftersom vi inte ses så mycket längre.

      Det händer då och då att folk jag inte känner vill bli kompis med mig på Facebook och jag säger alltid vänligt men bestämt ”Nej tack” eftersom jag skriver sådant där som jag endast vill att människor som jag känner väl skall läsa. Så jag säger samma sak till dig Hannes, ”Nej tack”. Men fortsätt gärna att ställa frågor till mig här på bloggen om du undrar över något. Jag skall göra mitt bästa för att svara!

      Nej, det var inte mig du åkte med till Östra Sjukhuset. Dels har jag semester och dels har jag inte kört linje 5 alls sedan spårarbetet på Redbergsvägen började.

      Ha det bra!
      /Ola

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.