Feed on
Posts
Comments

Bloggtips och filmklipp

För det första tänkte jag tipsa om min kollega Tomas Fransson och hanns blogg ”Kronobergarn”.

Tomas och jag körde buss tillsammans på Spårvägens garage på Kruthusgatan (GVX) förr i tiden. Eller ja, tillsammans körde vi väl aldrig buss eftersom det bara finns en förarplats, men vi jobbade på Kruthusgatan samtidigt. Sedan tappade spårvägen en stor del av sin busstrafik till Veolia och Busslink, numera Keolis, och jag började köra spårvagn medan Tomas började hos Keolis och deras garage i Mölndal / Rävekärr.

Tomas är en konstnärligt fotograferande busschaufför vilket syns på hans blogg.Missa inte ett besök där: http://blogg.kronobergarn.se/

Ett självporträtt av och med Tomas Fransson, den fotograferande busschauffören!

 

För det andra tänkte jag visa två små filmklipp från min arbetsdag i fredags. Jag körde linje 3 under första passet. Till detta fick jag vagn 357 som visade sig vara en helt okej M31:a tills framdörrarna plötsligt ballade ur under 2:a varvet. På varje hållplats blev jag tvungen att först stänga dörr 2, för att sedan tvångsstänga dörr 1. Annars gjorde den så här:

Efter kontakt med TLI fick jag tillstånd att bryta säkring 35, vilket nollställer dörrarna. Efter det fungerade de som de skulle ibland men ibland inte. Så vid Slottskogsvallen fick jag besök av servicebilen. Precis när de började jobba så upptäckte jag att det satt 20 franska scouter längst bak i vagnen. (Inte ett Gothialag som jag trodde först!) Efter diverse språkförbistringar lyckades vi reda ut att de skulle till Kärralunds Camping, att de åkt åt fel håll och att de borde ta linje 1 in mot stan eftersom de, nu när de ändå var här, ville titta på Slottskogen också.

Medan jag stått och pekat på scoutledarens karta hade servicekillarna kommit fram till att det var klämlisten som krånglade. Troligtvis på grund av värmen. Det var inget de kunde göra åt saken just nu, men å andra sidan så verkade dörren plötsligt fungera som den skulle i alla fall. Den ville väl bara bli lite gullad med. Resten av passet på linje 3 förflöt med standard Gothia-förseningen på mellan 5 och 8 minuter och dörren skötte sig exemplariskt.

Det andra videoklippet är från fredagens andra pass, vilket tillbringades helt på linje 9. Det är filmat första gången jag kom upp till Angered och som synes regnar det. Mycket. Det fortsatte regna medan jag körde in mot stan igen. När jag körde in i Hammarkulletunneln märktes det ingen större skillnad, det var lika mörkt ute som inne. Jo, förresten, det märktes skillnad eftersom det inne i tunneln var dimmigt! Stora sjok med dimma gjorde att sikten i tunneln ibland var obefintlig.

Därför blev jag lite förvånad när jag körde ut ur tunneln vid Hjälbo där solen höll på att bryta genom regnmolnen. Inne i stan hade det inte regnat alls visade det sig. Där var himmelen knallblå och uteserveringarna fullsatta. Lustigt vad vädret kan variera från plats till plats.

 

11 Responses to “Bloggtips och filmklipp”

  1. alex87 skriver:

    Otroligt att de kan sätta ut samma vagn fast jag bara några timmar tidigare skiftade in den pga att ”testet” av framrutan – som numera verkar vara ett evighetstest :)

    • Ola S skriver:

      Du hade väl ändå inte väntat dig att de skulle skrota vagnen :-)
      Jag kan förresten inte riktigt säga att jag störde mig på framrutan. Visst, den är annorlunda på något vis, men inte så att jag hade tänkt på det om du inte sagt till mig…

  2. alex87 skriver:

    Jag är en glädjedödare :) Samtalade med våran chef där uppe om det idag, rutan är testad och godkänd, men vissa förare känner obehag av den. Bara gilla läget just nu.

  3. alex87 skriver:

    Kan hända, men jag hoppas då inte det!

  4. peter skriver:

    hej ola kan jag få åka med dej, du och jag träffades på götakällare

  5. Hannes Lindgren skriver:

    Hej har några frågor till dig om jobbet eftersom jag är intresserad av att bli spårvagnsförare när jag fyller 21.

    01: Hur många spårvagnsförare finns det i Göteborg?
    02: Hur är arbetsmiljön på skala 1:10?
    03: Hur brukar en spårvagnsförare må psykiskt efter en personpåkörning? Hur långt tar det tills man känner att man kan köra igen?
    04: Hur brukar en spårvagnsförare må psykiskt efter en bilpåkörning? Hur långt tar det tills man känner att man kan köra igen?
    05: Vilken typ av krock är farligast för föraren vad gäller risken för fysiska skador? (Busskrock, Lastbilskrock, Krock med annan spårvagn).
    06: Vilken typ av krock är farligast för resenärerarna vad gäller risken för fysiska skador?
    07: Jag kommer ihåg år 2006 när 341 körde in i 340 bakifrån. I tidningen stod det att föraren av den påkörda vagnen (340 då) klagade på nacksmärtor. Hur är det med honom idag?
    08: Vilken vagntyp är krocksäkrast för föraren?
    09: Vilken vagntyp är krocksäkrast för resenärerna?
    10: Hur många förare är ur tjänst just nu pga olyckor med vagnen de kört? Hur mår de idag?
    11: Hur mår föraren som körde 850 när en skadad man blev våldsam på spårvagnen och slog vilt om kring sig så du fick komma upp och hämta vagnen? Mår h*n bättre idag?
    12: Hur trivs du på ditt jobb?
    13 (bonusfråga): Stämmer det att M29 831 blivit renoverad? Den hade nämligen fått den där blå klädseln som vissa M28 och M31 samt. alla M32 har invändigt… Väldigt nylackerad var den också. För jag vill minnas att den tillhörde en av de mer utslitna M29’orna förut? Har för mig den var väldigt nött i lacken och så…

  6. Ola S skriver:

    Hej Hannes!

    Idag kom jag hem från semestern så nu har jag tid att gå igenom alla dina frågor. Jag skall göra mitt bästa för att svara på dem, men många är jag rädd att jag inte har något bra svar på.

    Vi börjar väl från början:
    01: Hur många spårvagnsförare finns det i Göteborg?
    -Jag är inte helt säker men jag tror vi är över 500 stycken!

    02: Hur är arbetsmiljön på skala 1:10?
    -Arbetsmiljön varierar väldigt mycket beroende på väder, vagnar och passagerare bland annat. Men på det hela är den bra, så jag ger den en 7:a!

    03: Hur brukar en spårvagnsförare må psykiskt efter en personpåkörning? Hur långt tar det tills man känner att man kan köra igen?
    -Det går verkligen inte att säga något generellt om hur en förare mår efter att ha kört på någon. Alla är olika och reagerar olika. Själv har jag inte varit med om detta så jag vet inte hur jag skulle reagera heller.

    04: Hur brukar en spårvagnsförare må psykiskt efter en bilpåkörning? Hur långt tar det tills man känner att man kan köra igen?
    -Samma svar som på fråga 3!

    05: Vilken typ av krock är farligast för föraren vad gäller risken för fysiska skador? (Busskrock, Lastbilskrock, Krock med annan spårvagn).
    -Svårt att säga också. Det beror givetvis på hastigheter och från vilket håll fordonet kommer, men jag skulle tro att en frontalkrock mellan spårvagn och spårvagn är värst. Det är inte mycket i trafiken som väger lika mycket som en spårvagn.

    06: Vilken typ av krock är farligast för resenärerarna vad gäller risken för fysiska skador?
    -Troligtvis är en krock från sidan farligare för resenärerna än en krock rakt framifrån, men om detta är det också svårt att säga något generellt. Det är så många faktorer som väger in att det inte går att svara.

    07: Jag kommer ihåg år 2006 när 341 körde in i 340 bakifrån. I tidningen stod det att föraren av den påkörda vagnen (340 då) klagade på nacksmärtor. Hur är det med honom idag?
    -Ingen aning. Vet inte vem det var.

    08: Vilken vagntyp är krocksäkrast för föraren?
    -Det vet jag faktiskt inte heller. Beror nog på från vilket håll fordonet kommer ifrån, men jag skulle gissa på M31.

    09: Vilken vagntyp är krocksäkrast för resenärerna?
    -Ingen aning här heller.

    10: Hur många förare är ur tjänst just nu pga olyckor med vagnen de kört? Hur mår de idag?
    -Det vet jag inte.

    11: Hur mår föraren som körde 850 när en skadad man blev våldsam på spårvagnen och slog vilt om kring sig så du fick komma upp och hämta vagnen? Mår h*n bättre idag?
    -Hur mina kollegor mår kommenterar jag inte här på bloggen.

    12: Hur trivs du på ditt jobb?
    -Oftast mycket bra!

    13 (bonusfråga): Stämmer det att M29 831 blivit renoverad?
    -Huruvida olika vagnar har renoverats eller inte är ingenting jag som förare har koll på. Men vad jag vet så håller samtliga M28:or på att renoveras (och då får de bl.a. samma stolstyg som M32:orna har), men det händer säkert att även en del M29:or får en välbehövlig uppfräschning både invändigt och utvändigt när de blivit allt för slitna.

    Så, hoppas svaren var till belåtenhet!

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.