Feed on
Posts
Comments

Semester!

Sedan en vecka tillbaka har jag semester, något som dock inte hindrat mig från att åka spårvagn. Jag och tre fullblodsnördar (själv är jag bara lite småintresserad i jämförelse med dem!) åkte nämligen till Norrköping för att titta lite på deras vagnar och linjenät. DET skulle jag inte ha gjort!

Jag har alltid tänkt på Göteborg som Sveriges spårvagnshuvudstad, men egot fick sig en törn nu. Det var mycket svårt att hitta något som Norrköpings Spårvägar är sämre på än Göteborgs Spårvägar. Rälsen och spårläget var t.ex i toppskick. När vår guide nämnde att ”det här är nog sämsta spåret i stan” befann vi oss på en raksträcka där rälsen var lite krokig, men det märktes knappast i vagnen. Medan vi passerade Norrköpings sämsta räls i sådär 45 km/h utan att ett enda gnissel hördes tänkte jag på min sista arbetsdag innan semestern där jag gjorde misstaget att hålla 50 km/h mellan Kärringberget och Tranered med resultatet att jag närapå slog frivolter i förarhytten. Det blev ett litet samtal till TLI så fort jag landat i förarstolen igen…

Åter till Norrköping. Alltså banan var i toppskick. Givetvis har Göteborg ett betydligt större spårnät men i bäst skick är det definitivt inte. Byggs ut gör det ju inte heller vilket det däremot gör i Norrköping för stunden. Dock har ju Göteborg satsat på små utbyggnader då och då genom åren vilket Norrköping inte gjort i samma utsträckning. Ett litet poäng till Göteborg där i alla fall!

Sedan var det själva vagnarna. Norrköping har köpt nya spårvagnar som bara fungerar! Direkt vi leverans från fabrik! De går tyst och mjukt (inga ryck vid stopp här inte!), dörrarna flyger upp så fort man kommer nära dörrknappen och det varken gnisslar eller rycker i svängarna eftersom vagnen har riktiga boggier istället för truckar som M32 begåvats med. Förarplatsen har dessutom egen ingång från utsidan och verkar betydligt rymligare och mer ergonomisk än något som finns i Göteborg.

Givetvis finns även gamla vagnar i Norrköping. Dels en med låggolvsdel i mitten som våra M31:or och dels två höggolvsmodeller varav den ena är en mindre släkting till våra M28:or, också tillverkad av ASEA, medan den andra är av fabrikat Tatra och inköpt begagnade från Tyskland eftersom det blev lite vagnsbrist när Norrköping lånade ut tre av sina nya vagnar till Stockholm samtidigt som det uppstod leveransförseningar från Bombardier som tillverkar de nya vagnarna… Gemensamt för de äldre vagnarna var att de gick väldigt bra i spåret och att de var tysta och sköna att åka med. (Men nej, M28 släktingen M67 åkte vi inte med, de används bara som reserver och kommer troligtvis inte  trafik mer). Kortsagt: Norrköping har sköna spårvagnar!

Så var det biljettsystemet. Nu använde jag det inte biljettmaskinerna på vagnarna själv eftersom jag åkte på dygnsbiljett i form av en liten bit papper, men jag stod och tittade på kortläsaren ett tag. Norrköping (och Östgötatrafiken) har också kontaktlösa kort som vi men det verkar som de tänkte lite mer innan de köpte systemet. På kortläsaren fanns en stor tydlig display där man enkelt, med en knapptryckning, kunde välja vad man ville ha för biljett. Man kunde alltså i vagnen med sitt kollektivtrafikkort köpa ett flertal olika biljetter med bara en knapptryckning. Smart. Och någon utcheckning verkade det inte vara tal om vad jag kunde se.

Annat som var bra i Norrköping var också hållplatserna. Man har lyckats anpassa dem så bra till sina vagnar att det inte är någon nivåskillnad mellan hållplatsrefugen och spårvagnen. Det är något som anses helt omöjligt i Göteborg, men som är väldigt vanligt i andra städer. Nåväl. Jag ger inte upp. Inom ett 30-tal år kommer Göteborg säkert vara minst lika bra på spårvagnar som Norrköping :-)

Lite bilder från Norrköping:

Vagn 1 vid Söder Tull.

Vagn 1 på sällan trafikerat spår!

Med denna vackra museivagn fick vi åka en guidad tur genom Norrköping. Efter att guiden gått av fick vi dessutom en liten specialåktur in till hallen där vi fick chans att titta på det lilla men mycket fina spårvägsmuseet tillsammans med tre minst lika spårvagnsnördiga engelsmän. Tack Willy för åktur och guidning!

M28 syskonet M67 i spårvägsmuseet.

M67 på insidan, där mycket känns igen från Göteborgsvagnarna. Bl.a. de två Göteborgarna!

Inne i stora vagnhallen stod den senast levererade M06:an, sympatiskt nog döpt till "Göteborg".

Den fina cafévagnen, också något Göteborg saknar förresten!

Två multade Tatravagnar på provkörning som vi fick hänga med på. Mycket fina vagnar att åka med (men kanske inte att titta på!). Bästa förarstolen jag suttit i sedan jag körde ny Volvobuss också för den delen!

 

Så där! Nu är det dags att ta semester från bloggandet också. Återkommer till hösten (om nu inte bloggabstinensen slår till innan dess, men det skulle förvåna mig :-)

Trevlig fortsättning på sommaren!

4 Responses to “Semester!”

  1. Lokförardagar skriver:

    Göteborg är ju en gammal stad med ett gammalt spårvagnsnät och mycket övrig trafik som ska samsas om det trånga utrymmet, jag vet inte hur det är i Norrköping, men tydligen går det att få till det på ett bra sätt om man bara vill, med både biljetter och vagnar. Det skulle säkert Göteborg klara också, om dom ville. Dom blir väl kanske tvungna, om nu kollektivtrafikresandet ska öka så mycket som dom hoppas inom dom kommande åren.

    Ha en trevlig semester! :-)

  2. Ola S skriver:

    Jo, dels har vi i Göteborg betydligt mer trafik på våra spår och tyngre vagnar dessutom. Dessutom har vi blålera som rälsen ligger och flyter på. Dels har vi M32:or. Inget av detta är ett plus för spårläget…
    Själv tror jag inte riktigt på det här med den planerade ökningen av resenärer. Det krävs kraftiga utbyggnader inom Göteborg för att det skall fungera bra. Men hoppas givetvis att både ökning och utbyggnad kommer att ske!

    Åkte tåg på Bohusbanan idag förresten. Spanade efter dig men det var svårt eftersom jag inte visste hur du ser ut :-)

  3. peter skriver:

    Hej ola! Har du kommit tillbaka kör di i nästa vecka

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.