Feed on
Posts
Comments

Åter i tjänst

Igår tog semestern oåterkalleligen slut. Men jag måste erkänna att ett visst spårvagnssug byggts upp under särskilt sista veckan av semestern. Det var alltså ingen nedstämd och bitter förare som stod och väntade på hösten sista vagn på Drottningtorget kl. 15.31 igår. Istället stod jag nästan och småhoppade av iver att få komma iväg någon gång. Givetvis var vagnen 6 minuter sen, men det var en fin pedalvagn så det gjorde inget.

Nu till hösten kör vi ju med precis samma tidtabell som vi gjorde i våras. Det stora tidtabellsskiftet, där man passar på att ändra ordentligt i turtäthet, linjedragningar mm, är ju sedan ett par år förlagt till mitten av december, -en anpassning till resten av Europa som jag förstått det. Dock har vi förare fått helt nya tjänster i alla fall.

Är lite förvånad över att de gjort om precis allting, den enda av M46 tjänsterna som är sig lik är reservtjänsten (tack och lov!). Om jag skall gissa så kan det ha att göra med att det blev krångel med linje 2 i våras. 2:an drogs med så stora förseningar att regleringstiden vid ändhållplatserna inte räckte till för att komma itid, vilket gjorde att de fick sätta in fler omlopp på linjen för att öka regleringstiderna. Det ställde antagligen till det i tjänstgöringslistorna. De som hade linje 2 på sina scheman fick massa konstiga 25 minuters raster på Göta Källare som inte kan ha varit särskilt lönsamma för företaget.

Nåväl, oavsett vilken anledningen till att vi fått helt nya tjänster är, så har det för mig blivit en förändring till det bättre. För det första har jag fått tillbaka linje 2, så nu kör jag alla linjer igen. För det andra så har jag fått något tidigare tjänster. Förut slutade jag ofta runt klockan 01.00, men nu är det snarare 24.00 som är standard. Men jag har också fått några tjänster där jag slutar tidigare än 23.00, en så tidigt som 21.25!!! För det tredje, nästan det bästa av allt, har jag fått betydligt fler tjänster, hela sju stycken, som börjar med att jag hämtar ut vagnar från MX. En fjärde plus med mina nya tjänster verkar vara att det blir betydligt mer pedalvagnskörning. Mumma!

Vi får väl se om jag är lika nöjd med tjänsterna när jag hunnit köra igenom allihop. Det kommer ta 12 veckor. Jag har dock redan upptäckt att jag har en dag med BARA linje 9, vilket ju kan bli lite tjatigt kanske. Men en dålig tjänst måste man väl ha för att bättre kunna uppskatta de andra!?

Min första vagn efter semestern var alltså M29 846 med okänd M28 som andra vagn. Jag skulle köra 2 varv och sedan in till MX. Vagnarna gick behagligt och var perfekta att börja med efter semestern. Uppe i Bergsjön gick jag igenom vagnarna och plockade upp en masa Metrotidningar från golvet som jag gjorde en fin klump av för att slänga i soptunnan på hållplatsen. Precis när jag klev ur vagnen med tidningarna kom en rejäl störtskur som gjorde mig minst sagt blöt. Den varade precis så länge som det tog mig att springa till soptunnan, slänga tidningarna, och sedan springa vidare till rastlokalen. Sedan blev det soligt och fint igen. Muttrande för mig själv om vädret rullade jag sedan iväg i en stekhet vagn mot Tynnered.

Första vagnen efter semestern! M29 846 på hållplatsen Komettorget.

När jag rullar in till Axel Dahlströms Torg får jag se två små killar, varav den ena sprejar något på dörren till vår rastlokal där. När jag kör förbi dörren så ser jag att den har en stor grå ”tag” på sig. I backspegeln ser jag samtidigt hur ungarna går in i min andra vagn. Jag ropade genst upp TLI och talade om att jag stod stilla på Axel Dahlströms Torg, berättade vad jag sett ungarna göra, och talade om att jag tänkte gå bak och fråga dem vad de höll på med. TLI bad mig tänka på min säkerhet i första hand men hade i övrigt inget emot att jag gick bak och snackade med dem. Medan jag gick ut ur hytten hörde jag att TLI gick ut med ett gruppanrop till de andra förarna och talade om att det var ett kortare stopp vid Axel Dahlströms Torg.

Jag gick på längst bak i andra vagnen och märkte att pojken med sparyburken satt sig i mitten. Jag noterade också att det luktade väldigt mycket deo i vagnen. Det visade sig vara en spraydeoderant som ungarna lekt klottrare med. Det som var på dörren hade suttit där från början. Jag sade i alla fall till pojkarna att inte spraya inne i vagnen eftersom alla nog inte uppskattade doften lika mycket som dem. Egentligen borde jag nog tagit burken ifrån dem och sagt åt dem att de kunde hämta den framme hos mig när de gick av, men de fick behålla den. (Och givetvis försökte de sparaya genom ett öppet fönster in i vagnen när de gått av!).

Ett varv senare var det dags för mig att köra in vagnen från Opaltorget till MX. Enligt körkortet skulle jag köra in från Opaltorget ”så fort som möjligt” (nej, inte så snabbt som möjligt!), men senast 19.23. Problemet var att vagnen framför mig skulle avgå först 19.28. Det hade inte hjälpt att köra in på 1:ans spår heller, den vagnen skulle avgå först 19.36, så det var bara att vänta. 19.28 rullade sålunda tre 7:or från Opaltorget. Fört ordinarie vagn mot Bergsjön. Sedan jag mot Vagnhallen Majorna och bakom mig ytterligare en vagn mot Majorna. Med knapp marginal hann jag ändå med vagnen jag skulle åka med ner till Centralstationen och min rast. Tur.

Efter rasten skulle jag köra två varv på linje 5 och sedan en 6:a in till MX från Varmfrontsgatan. Till detta fick jag splitternya vagn 442! Den var så ny att plast- och flamskyddsmedeldoften på förarplatsen höll på att ta kål på mig.

442 visade sig i alla fall vara den bästa M32:a jag kört hittills. Något jag faktiskt inte tog för givet innan jag fick prova själv. Men det verkar faktiskt som att de nya M32:orna nu är så bra som de borde ha varit från början.

Några av förbättringarna:
-Ett burspråk bakom förarplatsen gör det möjligt att ha förarstolen längre bak utan att den tar emot väggen. Skönt att äntligen ha plats för benen.
-Dörrarna verkar gå upp fortare. Vet inte om själva rörelsen är snabbare, men konstpausen mellan att vagnen stannat och att dörrarna börjar öppnas är borta. Bra. Dessutom är de tystare.
-Vagndatorn och skärmen på förarplatsen fungerar som den skall! (Vilket den inte gör på någon av de äldre M32:orna). Den reagerar direkt när man trycker på den vilket t.ex. gör att jag faktiskt manuellt kan trycka fram en viss dörrkamera om det är något som händer där bak. Förut tog det så lång tid att det oftast inte var någon idé. Den automatiska kameradörrloopen fungerar också betydligt bättre. Bild direkt vid kamerabytet så att man faktiskt hinner se något innan den byter kamera igen!!!
-Till och med backspegelkameran fungerade och visade bilden på rätt sätt, dvs. spegelvänt och med klara färger!
-Även FM-radion fungerade utmärkt och brusade inte en enda gång!!!
-”Biljettluckan” har fått ett nytt lås som troligtvis kommer hålla betydligt bättre än det gamla. Äntligen slipper vi tejpa igen dem!
-Utsignalen lät bättre och dessutom var det möjligt att plinga försiktigt (tystare) vilket är väldigt svårt med de äldre M32:orna.
-Vagnen var vansinnigt pigg. Mer acceleration än något annat jag kört i spårvagnsväg. Kul! Den tappade dessutom bara drivet vid start från hållplats en gång, men det är egentligen en gång för mycket. Illa!
-Ryck och sidokasten finns kvar men är nog så bra det kan bli med tanke på konstruktionen utan boggier.

Sista punkten är en bra sammanfattning av de nya M32:orna. Nu är de så bra som de kan bli med den idiotiska konstruktion de är!
Förarplatsen kan dock fortfarande bli betydligt bättre om man sätter in en stol med någon form av fjädring och placerar reglagen så att man når dem från stolen. Nuvarande stol är helt stelopererad förutom den ”mjuka” sittdynan. När jag kört de nya vagnarna lite mer skall jag försöka samla ihop mig och skriva ett inlägg med ALLT vad jag tycker om dessa vagnar…

Tre bilder på vagn 442:

M32 442 i Torp, näst sista augusti 2011.

Förarplatsen på M32 442. Så här mycket går det inte att vrida förarstolen på de äldre M32:orna om man har dem sål långt bak... (Det går till och med att vrida lite till!)

I "salongen" ser det ut som vanligt, men golvet är någon nyans mörkare och belysningen något starkare.

8 Responses to “Åter i tjänst”

  1. alex87 skriver:

    Du ska då alltid vara först med allt….Köra tatra o nu 442 före mig! :P

    Det gjordes ett test på nån vagn med fjädringen i stolen, resultatet blev att förarna blev åksjuka :)

  2. peter skriver:

    Hej ola har du kommit tillbaka från semesten. Kan jag ringa dej eller

  3. Lokförardagar skriver:

    ”…ett visst spårvagnssug…” :-) Jag gillar också mitt jobb och hade ”inget emot” att komma tillbaka efter semestern, även om jag för all del gärna hade haft några veckors semester till, men ett ”sug” är nog att överdriva. :-)

    Hur är det med AC i spårvagnarna, för förarna och för passagerarna? Och om det finns, fungerar det som det ska?

    • Ola S skriver:

      Man kan visserligen aldrig få för mycket semester, men det är bra att varva den med lite jobb då och då. Själv brukar jag försöka vara ledig 4 veckor på sommaren och 2 veckor under filmfestivalen i januari. Så till dess gäller det att jobba på nu!

      I M32 finns det AC i hela vagnen, och ibland fungerar den riktigt bra. Dock brukar det av någon anledning vara 10 grader varmare längst bak än där fram. På förarplatsen i M32:orna har AC:n krånglat riktigt mycket. Så mycket att det i de flesta M32:orna har installerats en extern AC på golvet till vänster om förarstolen. Tyvärr går inte vagnens egen klimatanläggning att stänga av så när den upptäcker att ”oj, vad kallt det blev” sätter den igång värmen istället och så sitter jag där och kör med en två dundrande klimatanläggningar där den ena kämpar för att kyla ner hytten och den andra för att värma upp den igen. Smart va?

      När det gäller klimatanläggningen i passagerardelen i M32 är det tänkt (eller så är det inte tänkt alls!) att den skall fungera helt automatiskt och vinter som sommar hålla temperaturen på en jämn nivå. Jag som förare kan i alla fall inte påverka temperaturen. I vintras hade jag EN M32:a där temperaturen hos passagerarna kunde beskrivas som dräglig. Sommartid brukar det fungera bättre.

      M31 har bara AC på förarplatsen och den brukar fungera perfekt. Dock är värmen inte lika bra märkte jag i vintras. Vi förare fick långkalsonger från arbetsledarna när det var som värst :-)

      Pedalvagnarna har inte heller någon AC, men det sägs att en M29 skall byggas om på prov och få AC på förarplatsen. Men jag vet inte mer än så. Pedalvagnarna har i alla fall bäst värme på vintern. När det var -15 i vintras såg jag kollegor som körde pedalvagnar i bara skjortan och med öppet fönster…

      Jaha. Långt svar. Borde gjort eget inlägg om detta kanske :-)

  4. Martin skriver:

    Hej Ola,

    Tack för en bra blogg, jag läser den regelbundet! Jag hoppas att det inte var du som körden pedalvagnen som krockade med en M31:a igår. Jag hörde att föraren är allvarligt skadad, jag hoppas verkligen att han/hon klarar sig och repar sig snabbt. Jag förstår att det är tungt för er kollegor.

    MVH,
    Martin

    • Ola S skriver:

      Nej, jag vart inte inblandad i olyckan igår. Vet fortfarande inte om den skadade kollegan är någon jag känner närmare eller inte. Oavsett är det en hemsk olycka med många skadade. Jag hoppas verkligen att alla blir helt återställda.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.