Feed on
Posts
Comments

M28 x 2!

De senaste två dagarna har jag fått köra dubbla M28:or som avslutning på dagen vilket givetvis är väldigt trevligt! Dessutom har jag blivit vittne till en historisk händelse, gjort bort mig i personalrummet på Göta Källare och kört 9:an till Kortedala via Redbergsplatsen. Men vi börjar väl med den historiska händelsen:

I tisdags satt jag och lunkade fram och tillbaka på linje 5 med en trevlig M31:a. Vädret var ömsom blåsigt och ömsom regnigt ibland båda samtidigt. Ganska mysigt väder att köra spårvagn i faktiskt. Fyra minuter innan jag skulle avgå från Varmfrontsgatan för andra gången kom M32 445 rullande i trafik på linje 6 med en av cheferna i hallen på förarplatsen. Det visade sig vara den första provturen i trafik och jag blev alltså vittne till när vagn 445 nådde sin första ändhållplats! Istället för att bli rörd till tårar tog jag ett litet foto på denna historiska tilldragelse:

M32 445 har just anlänt sin livs första ändhållplats -Varmfrontsgatan!

Sista steget innan en nylevererad vagn släpps ut i ordinarie trafik är att den provkörs i trafik mellan två ordinarie omlopp med hallpersonal bakom spakarna. Man står efter att belasta den så mycket som möjligt för att lura fram eventuella fel och brister. Dvs. ju mer folk man får ombord desto bättre! Jag hann inte fråga om något fel visat sig ännu men förstod att vagnens besättning var missnöjda med att de inte hade tillräckligt mycket folk ombord, trots rusningstrafiken. (Vilket berodde på att föregående 6:a varit ganska sen). Men jag hoppas de fick ihop en fullsatt vagn på väg in mot stan igen!

Tisdagens andra pass började på Centralstationen där jag skulle ta över en 1:a mot Härlanda. 1:an går fram till den 9 oktober bara till Härlanda eftersom de byter kontaktledningsstolpar på sträckan mellan Munkebäckstorget och Kaggeledstorget. Det var ganska sent så jag blev lite förvånad när ett pedalvagnståg kom skramlande. Sedan blev jag glad när jag såg att det var vagn 766 med 721 på släp. Ett pedalvagnståg med bara knuffdörar!!!

Vagn 766 är något så unikt som en M28 med knuffdörrarna i behåll men med modifierat elsystem som klarar av att försörja en biljettautomat och invändig elektronisk destinationsskyllt och alltså får gå som första vagn. Det finns en till, vagn 715, den har jag dock aldrig kört. Vagn 766 fick jag köra för första gången strax innan semestern, då på linje 3.

Varför är det då så trevligt att köra ett tåg med bara knuffdörrar? Jo, hållplatsuppehållen går betydligt fortare! Man slipper sitta och vänta på att ”bussdörrarna” skall masa sig till stängt läge någon gång, och problemet med att någon ”råkar” trycka upp en dörr precis när man skall iväg slipper man också. Det bästa på förarplats är att dörrmanövreringen fortfarande sker med den gamla fina vippbrytaren som har lägena ”Stänger”, ”Tillåter öppning” och ”Öppnar”. Betydligt smidigare än knapparna som M29:orna och PLC-M28:orna begåvats med. Och, en sak till som är trevligt med knuffdörrar, det säger ”klonk” när man tillåter öppning och låser igen, -precis som det skall låta i en pedalvagn. Klonket kommer från elmagneterna som låser knuffdörrarna.

Att köra ett renodlat M28 tåg är också trevligt ur den synvinkeln att rycken som brukar förekomma vid fartpådrag och broms när man kör ett blandtåg med både M29 och M28 försvinner, det går mjukare helt enkelt eftersom vagnarna ”tänker lika”. (Precis som M29 + M29 också går bättre tillsammans!). Fjädringen i en M28 är betydligt med gungig och studsig än i en M29 vilket jag gillar. Det gäller dock att hålla i sig ibland, det kan studsa rejält!

När jag nu fick ta över vagn 766 och 721 blev jag alltså jätteglad. Och trots att det visade sig att föraren innan mig blivit tvungen att låsa dörr 1 pga. klarsignalsproblem, att dörr 5 på släpet också var låst och att hajen på andra vagnen inte pratade med hajen på första vagnen -så fortsatte jag vara glad! Till och med när jag fick öppna och stänga kvarvarande upplåsta dörrar ett par gånger vid Olskrokstorget vart jag glad eftersom vagnarna gick så bra. (M28:orna är nämligen betydligt piggare i motorerna än M29:orna också!). Enda gången under kvällen jag inte var särskillt glad var när en kille sparkade ut en ruta i dörr ett och två i dörr fem i vagn 721 precis innan jag skulle köra in i hallen. Löste det genom att helt enkelt låsa hela vagnen. Sedan fortsatte jag vara glad!

Nedan två bilder från juli 2011 när jag körde vagn 766 första gången. Det var bättre fotoljus då!

Vagn 766 "Ingemar Johansson" i slingan vid Slottskogsvallen i juli 2011

Den underbara vippströmställarna till dörrstyrningen i vagn 766! Här i läget "Tillåter öppning". Eftersom den röda lampan ovanför vippbrytaren lyser är tågets samtliga elektriska dörrar stängda och redo att låsas.

Och så en bild från tisdagen den 13 september:

Den skarpaste bilden jag kunde få till på vagn 766 i Härlanda. Som synes på träden och skylten om ersättningsbuss så blåser det kraftigt ute!

 

Igår började jag för första gången sedan semestern tog slut på Järntorget där jag tog över en 9:a mot Angered. En timma tidigare hade jag sett på GP:s hemsida att det varit en urspårning vid just Angered, men eftersom ingen ringt och sagt något om saken till mig så antog jag helt enkelt att det hela hade börjat rulla igen, -och det hade det också. Dock sade kollegan som jag löste av att växeln ut mot snabbspåret efter Centralstationen var trasig och ”klossad”, dvs. låst för färd mot Ullevi, så det skulle alltså bli till att köra via Redbergsplatsen till Gamlestadstorget. Men innan jag hunnit fram till Centralstationen hade en vagn havererat uppe i Angered och man fick leda om trafiken som just släppts på igen!

Vid Centralstationen informerade jag om läget, att växeln till snabbspåret var trasig så vi skulle köra via Redbergsplatsen istället och att det för tillfället inte gick att köra till Angered pga ett haveri. Sedan lade jag till att det ju faktiskt kunde ändra sig innan vi kom fram till Gamlestadstorget, -men det gjorde det ju förstås inte. Istället fick jag vid Gamlestadstorget hänvisa passagerarna till en ersättningsbuss som förhoppningsvis skulle komma snart och skylta om vagnen till ”9 Kortedala”.

Vid slingan i Bellevue stod redan fullt med 4:or och 8:or. Linje 4 och 8 är oftare kopplade med varandra (dvs. de byter linjenummer sinsemellan) än med linje 9 så vid störningar på Angeredsbanan brukar 4:an och 8:an få vända vid Bellevue och 9:an köra upp till Aprilgatan. När jag kom fram till Aprilgatan körde jag in på vänsterspåret vid avstigningshållplatsen och kontrollerade med föraren i 6:an som stod på högerspåret vem som skulle avgå först. Det visade sig vara jag, så jag körde fram till påstigningen, gick igenom vagnen, och avgick sedan på direkten.

In mot stan var det riktigt skönt att få sträcka ut på snabbspåret och köra ikapp en minut av förseningen. Till Kungssten kom jag 2½ minut innan avgångstid, så efter en snabb genomgång av vagnen och besök i personalrummet fick jag avgå med en liten försening. Redan vid Kaptensgatan gick det på folk som undrade om vagnen skulle gå hela vägen till Angered och jag blev tvungen att svara ”ingen aning, men jag lovar att tala om hur vi gör vid Centralen”. Strax därpå hörde jag på trafikradion i P4 att spårvagnstrafiken rullade i Angered igen, så antagligen hade jag missat ett gruppanrop när jag var inne i personalrummet i Kungssten. För att kontrollera saken tryckte jag in #-knappen på tetran för att få tag på TLI och få bekräftat att Angeredsbanan var öppen.

Det var den visade det sig, så vid Centralstationen informerade jag alla igen om att vagnen skulle gå till Angered, men via Redbergsplatsen eftersom växeln fortfarande var trasig. Vagnen verkade dra en suck av lättnad vid det beskedet. Vid Ullevi Norra stannade jag vid stoppliktmärket innan hållplatsen för att kolla att det inte kom några vagnar. Det gjorde det, -en 8:a från Skånegatan kom farande, så det var bara att vänta in den eftersom den hade företräde. Som tur var stannade föraren på bron innan växeln och kollade med mig vem som skulle avgå först från Angered, det visade sig vara jag, så jag fick köra först ändå. Bra, annars hade jag kanske fått stå och vänta bakom 8:an i Angered eftersom växeln där vi brukar köra om vagnar där uppe tydligen var låst efter urspårningen tidigare på dagen.

När jag så småningom äntligen fick rast kopplade jag av lite för mycket, men kom efter en stund på att jag kanske skulle kolla när jag skulle ut och köra igen. Så jag tog upp min inplastade tjänst-lapp ur fickan och höll på att sätta maten i vrångstrupen när jag upptäckte att jag skulle ha tagit hand om en 6:a vid Nordstan 1 minut tidigare! Jag flög upp från bordet och rusade bort till arbetsledarena och halvskrek, samtidigt som jag viftade med tjänst-lappen,” jag skall ha en 6:a för två minuter sedan!!!”, arbetsledaren kastade sig på telefonen och halvskrek tillbaka ”spring”, så jag sprang tillbaka till matsalen, hämtade jacka och väska men lämnade maten och sprang.

När jag kom ut i friska luften började jag tänka efter lite, ”men vänta nu, vadå 6:an, skulle jag inte köra 7:an?” Jag tog upp tjänst-lappen igen och det visade sig att jag tittat på baksidan, där jag för att spara papper och plastfickor tryckt fredagstjänsterna. I själva verket hade jag 13 minuter kvar tills min 7:a kom. Det var bara att tvärvända, springa upp till arbetsledarna, som båda två satt och tittade ut genom fönstret mot 6:ans hållplats vid Nordstan och tyckte det var konstigt att där inte stod någon vagn. Jag fick förklarat mitt misstag och jag  t-r-o-r  att de tyckte det var ganska roligt. Hoppas det i alla fall :-)
Därefter rusade jag vidare in till matsalen där jag fick rädda min kvarvarande vegetariska lasagne från hungriga kollegor som börjat kasta lystna blickar på den. Jag åt upp det sista och sedan gick jag lugnt och sansat gå ner till Centralen där jag mycket riktigt skulle ta hand om en 7:a, ingen 6:a. Pinsamt!

7:an visade sig bestå av helt nymålade vagn 749, dvs en PLC-M28, som gick mycket bra. PLC-vagnarna är lite luriga, de går oftast jättebra, men ibland är de inte på humör och då kan de vara fruktansvärt lynniga och oberäkneliga. Dock inte den här gången. Det blev mjuka sköna inbromsningaqr och bra fart upp för Aschebergsgatan. Sista gången jag rullade in mot Marklandsgatan mot Tynnered gick TLI ut och varnade för koppelåkare mellan Botaniska Trädgården och Marklandsgatan, samt bad den 7:a som just rullade in mot Marklandsgatan att kontrollera sina koppel. Eftersom jag var bara 30 meter från hållplatsen rullade jag fram till den och kollade kopplen där. Annars brukar vi stanna så fort som möjligt när vi får höra att vi eventuellt har någon som hänger på utsidan. Nu var dock mina koppel tomma så jag gick in och satte mig i hytten igen. Precis när jag satt mig på förarstolen ropade TLI upp mig för att kolla om jag hittat någon där bak vilket jag ju inte hade. Nåväl, resten turen förflöt bra och jag kom in till hallen några minuter tidigt.

Notiser:

Göteborgs Posten lagt upp en ny artikel om förra veckans olycka på sin hemsida: Klicka här!
Man skriver bl.a. att vagnen helt enligt reglementet sänkte hastigheten vid hållplatsen innan Beväringsgatan (Kviberg) och att man ser på filmen från övervakningskamerorna att den som drog i snöret för att gå av vid Kviberg drog först strax efter hållplatsen. Föraren farobromsade tydligen strax före kollisionen och fick ner hastigheten till 40 km/h. Otäckt var det som hände och som sagt -tur att det inte gick så illa som det kunde ha gjort!

***

En ny spårvagnsförarblogg har fötts! Det är min blivande kollega Steve som bloggar om hur det är att utbilda sig till spårvagnsförare. Han började utbildningen i måndags och har sedan dess publicerat ett inlägg om dagen! (Är djupt imponerad av detta!)
Steves blogg ”Som på räls” hittas här > Klicka!

***

Slutligen vetisjutton om man vågar jobba natt i morgon som det är tänkt, inte efter att ha sett den här filmen. Hu!

 

 

 

 

One Response to “M28 x 2!”

  1. […] nummer 445, som är precis nylevererad från Italien och inte hunnit vara ute i trafik än. (Ola skrev om den på sin blogg för några dagar sedan.) Fick jag köra en hel dag. Och det var fantastiskt. Så […]

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.