Feed on
Posts
Comments

Nattjobb och höst-APT

Sedan mitt förra inlägg har min jobbiga arbetsvecka med tre nattpass utspridda på två helger passerat. Mitt schema fungerar som så att på en period av sex veckor har jag tre tjänster där jag kör nattvagn till tidig morgon. Första nattjänsten är alltid på en lördag efter en ledig torsdag – fredag. Därefter kommer ytterligare tre arbetsdagar, varav den sista, -tisdagen, brukar vara ganska tidig. Jag kan sluta så tidigt som 22.39 !!! Därefter får jag ledigt två dagar, alltså en onsdag – torsdag, innan det är dags för dubbla nattpass fredag och lördag och en förhållandevis sen söndag till strax före 01, samt som sista dag innan två dagar ledigt en hyfsat tidig måndagstjänst till strax före 23. Efter de två fridagarna jobbar jag tre halvsena vardagstjänster (slutar runt midnatt) följt av hela tre lediga dagar på raken. De fungerar som någon form av återställare efter nattjobbshelgerna.

För att peppa mig själv innan det är dags för ett nattpass så tänker jag att det ju faktiskt kan vara kul att sitta därinne på förarplatsen och iaktta alla fulla idioter runt omkring och i vagnen. (Ja, idioter! Kom inte och säg att man blir smart av alkohol!). Fulla människor kan faktiskt vara väldigt roliga, som t.ex. en man som skulle gå ombord på min vagn vid Kungsportsplatsen men missade dörren med en halvmeter och med ett klonk körde in huvudet i sidan på väggen. Det såg väldigt roligt ut. Särskillt som han inte riktigt fattade vad det var för fel på dörren och försökte en gång till.
En annan gång var jag på väg in till Vagnhallen Majorna från Opaltorget när jag plötsligt får stanna i svängen in till reservhållplatsen vid Marklandsgatan eftersom det ligger någon mitt i rälsen. Det visar sig vara en A-lagare med blod rinnande ur ett jack i pannan och så påverkad av någon okänd substans att han inte kunde ta sig upp för hållplatskanten. Efter att ha valt ett i princip blodfritt ställe på hans ärm att hålla i lyckades jag hjälpa honom upp på hållplatsen, där jag placerade honom vid ett staket som han kunde hålla sig i. Under hela bärgningen vart han väldigt trevlig och beklagade så hemskt mycket att han satt sig själv och mig i den här situationen.
Precis när jag lämnat honom vid staketet och satt mig för att köra vidare får han syn på en vagn borta vid ordinarie hållplatsläge som han får för sig att springa till, varpå han springer rätt in i en bänk som han på något vis lyckas volta över. Det såg också väldigt roligt ut. Tragiskt men roligt. Eftersom han överlevde och inte längre låg i vägen bestämde jag mig för att det bästa jag kunde göra var att köra därifrån och be TLI att skicka dit polis.

Alkoholpåverkade människor kan också vara väldigt trevliga, i alla fall på väg till krogen när natten ligger framför dem och de bara hunnit få i sig lite lagom sådär. Då vågar de plötsligt säga hej när de går ombord och står man på ändhållplats kan man få höra deras livshistoria eller få chansen att berätta lite om sitt jobb. (”Vad synd det är om dig som sitter här och kör när vi andra är lediga och skall på fest… Men OJ! vad många knappar du har därinne!” -brukar ett sådant samtal börja).

Oftast är fulla människor dock bara jobbiga. De håller upp dörrar för kompisar som ”kommer snart” men som i själva verket ligger och spyr i någon buske 100 meter bort. En annan variant är att de ”bara skall röka klart” vilket de gör i dörren varpå de sedan fimpar mot klämskyddet eller inredningen. En del lyckas ju tyvärr ta sig ombord innan de spyr upp fyllekebaben och sista ölen, då är det jag som skall sanera. Brukar hälla på bromssand så att skiten inte sprider sig och inte luktar allt för mycket.

Om göteborgare i nyktert tillstånd är orädda för spårvagnar och kliver ut i spåren utan att se sig om ett dugg är det ändå ingenting mot vad fulla göteborgare gör. De promenerar bekymmersfritt runt i spåren och tycker bara det är roligt med farobromsande spårvagnar med skrikande ringklocka. Och får dom syn på en kompis på andra sidan spåret kan de få en jäkla fart ut framför vagnen. Värst är det runt Valand. Där har vi också taxibilar i mängder som jag till och från är väldigt sugen att spela bowling med! Det kan stå en 5-6 bilar i kö på spåret när man kommer från Vasaplatsen och de brukar inte ha bråttom att komma därifrån. Om man tar sats med en M31 kan man nog få till en snygg strike!

Hur som helst, precis när jag börjat kvickna till efter första lördagens nattjobb till 04.25 på söndag morgon, och dessutom av bara farten klarat av även det sena söndagspasset, -så blev det måndag och APT-dags!

APT står för ArbetsPlats Träff och inträffar för oss förare 2 gånger om året. Det brukar vara en heldag med lite information från företagets olika avdelningar, lite repetitonskurser med någon från förarutbildningen, men framför allt en jäkla massa kaffe med tillbehör! En skön dag och ett välkommet avbrott i spårvagnskörandet med andra ord. Men kanske lite tidigt?

Vår, i övrigt mycket snälla och trevliga arbetsledare, tvingade upp mig och nio andra B-förare till Göta Källares andra våning redan kl. 10. 45 på morgonkvisten. Där satt vi sedan och kramade våra kaffemuggar och smulade med våra frallor medan vi hålögt stirrade på varandra. Inte jättemycket blev sagt oss emellan :-)
En bit in i denna morgonövning dök dagens instruktör upp och drog igång programmet. Han började med att tala om normer och FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Det blev en faktiskt mycket intressant föreläsning som avslutades med att vi fick se två filmer som tog upp rullstolsburnas situation i icke anpassade lokaler och reaktionerna en man med invandrarbakgrund anställd hos hemtjänsten kan få när han försöker göra sitt jobb hos en svensk äldre dam. En bit in i filmerna stoppades den och vi fick i grupper resonera oss fram till vad vi skulle ha gjort i den uppkomna situationen. Vi hade tre alternativ att välja på och sedan fortsatte filmen enligt det alternativ vi resonerat oss fram till var det bästa. Kul och smart sätt att få en att tänka till på!
Filmerna var framtagna av Göteborgs kommun som tagit beslut om att all personal i kommunen skall få en föreläsning om männskliga rättigheter, -sålunda även vi spårvagnsförare!

Efter en kortare paus och lite påfyllning i kaffekopparna blev det en repetition av första hjälpen. Tror det var min fjärde i spårvägens regi. Känns bra att öva på det för en dag står man plötsligt där och behöver rädda livet på någon med kompressioner och mun mot mun metoden. Bra att ha hur man skall göra i ryggmärgen då!

När samtliga lyckats rädda livet på sina plastdockor var det dags för lunch nere i matsalen. Vi blev bjudna på kycklingfilé med ris, sallad och en fantastiskt god jordnötssås. Måste hålla ögonen öppna ifall den kommer tillbaka på menyn igen snart! Innan vi gick upp till konferensrummet igen fick vi kaffe och kaka också. Såklart!

Väl tillbaka i våra stolar kom en person från personalplaneringen och berättade om sitt jobb, -hur de gör och varför. Som vanligt var det intressant att få veta mer om hur företaget fungerar egentligen. Och som vanligt var det förstås inte så enkelt som man skulle kunna tro. Personalplaneringens största jobb är att tillsätta alla ”öppna” tjänster (dvs. tjänster som för stunden saknar en förare!) med folk, i första hand dagkommenderade, i andra hand timmisar och i värsta fall skummare. De jobbar med 1-3 dagars framförhållning hela tiden. En av dem håller på med den mer långsiktiga personalplaneringen, t.ex. semestrar, och tjänstledigheter samt rekryteringsbehovet.

Därpå följde lite mer kaffe och sedan gick vi igenom förra årets NMI -Nöjd Medarbetar Index, som visade ganska höga staplar generellt även om många inte kände att de kunde påverka sin arbetsplats eller sina uppgifter. Därpå fyllde vi i en ny NMI, tömde våra kaffekoppar och skuttade ut i stan på koffeinystra ben. Fast först fyllde jag i en ledighetsansökan gällande julafton. Jobbade ju förra året och tänkte försöka vara ledig i år som omväxling…

Dimmigt vid Vagnhallen Majorna

De senaste nätterna har varit väldigt dimmiga i Göteborg. Ibland har dimman varit så tät att man sett mindre än en vagnslängd framåt. Då gäller det att ta det försiktigt och krypköra. Vi kör ju på sikt och skall kunna stanna på halva synsträckan. Men förutom att man blir sen gillar jag dimma. Allt blir mjukt och stilla på något vis. Mer dimma åt folket!

Notiser:

Spårvagnsolyckorna fortsätter att dugga tätt vilket känns olustigt. Nedan ett urval från Göteborgs Postens hemsida. Hopas det inte blir fler i nästa inlägg…

-Den 21 september skedde en krock mellan spårvagn och lastbil precis nedanför Stigbergsliden, -en av stans mer olycksdrabbade korsningar. Artikel med bild på GP.se!

-Den 26 september hade vi årets första lövhalka vilket troligtvis låg bakom att en spårvagn körde in i en av Veolias fabriksnya 24-meters dubbelledbussar som var ute på en provkörningstur. Krocken skedde i kurvan efter Wawrinskys plats ner mot Chalmers. Den påkörda bussen stod som nummer två i kö vid trafikljuset in till hållplatsen Chalmers. Ingen skadades, men då dessa bussar har dieseltanken längst bak rann det ut bra med diesel i backen ner mot Chalmers och det blev ett flera timmar långt stopp innan saneringen var klar och trafiken kunde släppas på igen. GP om saken!

-Den 1 oktober skedde en krock i höjd med Roddföreningen vilket gjorde att linje 11 fick vända i Långedrag i över en timmes tid. Mer på GP.se!

– Idag, den 3 oktober, fick en M31:a utrymmas i en tunnel på Bergsjölinjen eftersom det brann i taket på vagnen och i ett säte. Ingen skadades som tur var. Mer på GP.se!

-Slutligen en länk till GP som inte leder till en olycksnotis utan till ett spårvagnstest. Eller rättare sagt till ett spårvagnskändistest. Många av stans spårvagnar har ju ett namn efter en känd Göteborgare och nu kan du testa dina kunskaper om dessa spårvagnskändisar. Själv fick jag 5 rätt! Länk till testet!

2 Responses to “Nattjobb och höst-APT”

  1. Hannes Lindgren skriver:

    Ja, det har varit några olyckor ett tag nu ;-) Tror du det kommer påverka trafikutökningen i december uppenbart med vagnsbrist el.dyl.? För jag menar 323, 727, 810 och 835 lär ju inte vara att räkna med förrän tidigast till påsken nästa år efter vad jag tror.

    Tänkte ställa ett par frågor till dig, i år tror jag att jag sett alla era vagnar utom M32 437. Vet du om det har hänt något med 437’an som gör att den är ur trafik? Har inte sett 437 på mer än 1½ år tror jag…

    Sedan undrar jag om det händer att du kör linje 11 på lördagsmorgnar :)

  2. Ola S skriver:

    Hallå Hannes!
    Här kommer ett sent svar. Missade att du hade kommenterat.

    Jag undrar också hur det skall gå med trafikökningen i december. De senaste dagarna har jag sett enkla pedalvagnar i trafik, på t.ex. linje 6. Om inte en väldans masa vagnar blir utskrivna från verkstan innan dess så blir det nog fler enkelvagnar då skulle jag tro. Vi får väl se hur det går…

    Om 437 vet jag däremot inget. Mer än att jag inte heller kan påminna mig om att jag har sett den på ett bra tag.

    Nej, mig ser du inte på linje 11 på lördagsmorgnar. Inte på morgnar över huvudtaget. Min tidigaste tjänst börjar kl. 13.07 (och den körde jag faktiskt idag) och det är en av få 11:or jag har just nu.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.