Feed on
Posts
Comments

Hur dumma är ni?

I torsdags hade jag en av mina nya favorittjänster, -vardagstjänst 6, som börjar med att jag hämtar ut en 2:a på Vagnhallen Majorna. Jag har hunnit ha tjänsten 3 gånger nu, och de första två gångerna har jag fått en M31, trots att tåget skall vara inne i hallen igen redan vid 19-tiden och bara går som linje 2. Igår blev det dock pedalvagnar, vilket jag ju bara blev glad över förstås!

Som första vagn hade jag M29 843 vilken precis hade utrustats med reflextejp på backspegeln. Enligt ett trafikmeddelande som hängde på anslagstavlan inne på expeditionen har vagnarna 843, 308 och 410 utrustats med fluorescerande markering som en del i ett test tillsammans med GS Buss för att få passagerarna att reagera när de står för nära hållplatskanten. Detta skulle jag tro har blivit aktuellt efter en olycka med en av spårvägens bussar för ett tag sedan. GP har tre artiklar om den, här, här och här!

Spårvagnarnas backspeglar sitter något högre upp än bussarnas, och jag har aldrig hört talas om att en spårvagn skulle ha knockat en passagerare med spegeln. Dessutom är väl problemet att många av hållplatserna inne i stan är för trånga, t.ex. bussarnas hållplats vid spår 1 på Centralstationen, eller samtliga hållplatser i Brunnsparken där de flesta också fungerar som trottoarer. Har någon ryggen mot trafiken ser man inte en backspegel hur mycket reflextejp den än har. Men någon effekt kanske det ger. Under mina 58 minuter med vagn 843 var det i alla fall ingen som kom i närheten av backspegeln.

M29 843 på väg ut från Vagnhallen Majorna med reflextejp på backspegeln.

Efter att ha lämnat över vagnen till en kollega (som noterade tejpen och var tvungen att fråga om allt gått bra :) vid Centralstationen gick jag ner till Brunnsparken och ställde mig att vänta på min 5:a mot Torp. 4 minuter sent kom M29 850 dragande med en okänd M28. Vagnarna visade sig gå ovanligt mjukt, speciellt när man bromsade. Blev perfekta mjuka stopp varje gång, förutom när jag tvingades använda skenbromsen vid ett tillfälle pga. lövhalka. (Pedalvagnarna har en väldigt effektiv skenbroms!)

Jag kom till Torp tre minuter innan avgångstid därifrån, så det stod en klunga passagerare och väntade längst fram på hållplatsen. Sist går en mamma med en treåring ombord. Hon stannar till framme hos mig och frågar upprört:
-Hur dumma är ni egentligen? Den förra vagnen körde precis när jag var där borta! (Hon pekar bort mot rastlokalen 25 meter bort).
-Jaha, vad tråkigt. Hade det varit jag som kört så hade jag förvarnat med plingan en stund innan så att ni hade kunnat skynda er till vagnen, svarade jag. Dessutom hade jag tänkt lägga till att jag nog hade stannat där framme i svängen och plockat upp er, men så långt kom jag inte innan kvinnan avbröt.
-Men jag kan ju inte springa med småbarn!
-Nej, det förstår jag, men vi förare måste ju tänka på tidtabellen också. Det är ju faktiskt ditt ansvar som passagerare att ta reda på när vagnen går och att vara på hållplatsen i tid.
-Men har du försökt att springa med småbarn själv? Det går ju inte!!!
-Ja, jag vet att småbarn inte kan springa så fort, så därför får man ju vara ute i god tid om man har småbarn med sig så att man slipper springa!
Kvinnan upprepar sitt mantra att småbarn inte kan springa. Talar om att att det ”är dåligt av dig” och går in och sätter sig.

Plötsligt var det tydligen mitt fel att förra föraren hade kört ifrån henne. Det verkar faktiskt vara ett ganska vanligt fenomen i stan att tro att spårvagnsförare är någon form av klonad massa där det är så att om en gör fel har alla gjort fel. Hon frågade ju ”hur dumma är ni”. Men det är en intressant fråga: Hur dumma är vi egentligen vi spårvagnsförare? Det var väl ganska dumt av mig att försöka förklara för henne hur jag skulle ha gjort i samma situation. Hon ville ju bara få bekräftat att vi var stenkorkade hela bunten och så sitter jag där och börjar babbla om tidtabellen och passageraransvar och annat strunt. Skulle ha nöjt mig med att ha svarat ”jättedumma”! Får bli nästa gång :-)

Nåväl, när avgångstiden infann sig fanns inte en kotte inom synhåll (och definitivt inga passagerare) så jag avgick enligt tidtabell precis samtidigt som det plötsligt kom en kraftig vindby och ett vertikalt störtregn som fick hela vagnen att gunga till. Skuren var dock över redan innan jag kom till Töpelsgatan. Nästa skur kom strax innan Liseberg men vid Valand var det solsken.

Precis när jag skall avgå från Kungsportsplatsen går en ganska stor farbror ut framför vagnen, utan att se sig om åt något håll. Från Brunnsparken kommer en 10:a som får plinga och bromsa för att mannen inte skall kliva ut rakt framför vagnen. Han stannar istället framför min vagn, men där är det väldigt dumt att stå precis när jag skall köra. Jag plingar lite försiktigt åt honom. Farbron vänder sig då mot mig och pekar på 10:an som fortfarande är i vägen för honom. Jag pekar på trottoaren han kom ifrån. Farbron pekar på 10:an igen. Jag pekar att han skall gå tillbaka igen. Farbron blir jättesur man står kvar en liten stund till innan han tillslut gör helt om och går tillbaka till sin fru och tiotalet andra personer som har stått kvar på trottoaren och väntat precis som man skall göra. Sedan kunde jag rulla vidare med misstanken att även denna farbror nog undrade hur dum man måste vara för att få anställning på spårvägen. Enligt honom hade det väl antagligen varit mycket smartare om jag stått stilla på hållplatsen tills jag fått klartecken av folket på utsidan att jag kunde köra vidare. Dumt av mig att tänka på vagnen bakom mig som nog också ville in till hållplatsen med sina passagerare…

Uppe på Göta älvbron bjöds jag och passagerarna på ett vackert skådespel. Själva bron var dränkt i solsken. Till höger om oss fanns en vacker regnbåge och ut mot sydväst låg mörka regnmoln och ruvade. Vackert som sagt, men det började regna igen redan vid Vårväderstorget.

Under hela den här turen från Torp till Varmfrontsgtan var det ett himla liv på TLI. Det var stopp i Angered med påföljande omledning av trafiken. Linje 9 fick köra till Aprilgatan och Linje 4 och 8 fick vända i Bellevue. Ersättningsbussar fanns ännu inte men man letade med ljus och lykta.. Ganska snabbt upprepades omledningen med tillägget att nu hade man hittat två bussar. Framför mig såg jag det veritabla kaos som troligtvis just då utspelade sig på Gamlestadstorget när tre spårvagnslinjer i rusningstrafik ersätts av två bussar på en sträcka av ungefär 8 km. För att inte tala om kaoset vid de mellanliggande hållplatserna eftersom bussarna skulle vara överfulla redan från start. Skönt att vara på Hisingen just då.

Ganska snart blev det också stopp i slingan i Kungssten pga. en havererad vagn. Linje 9 fick därför köra ”Ej i trafik” till Långedrag, vända där och direkt köra tillbaka mot Kungssten. Nästa meddelande från TLI var det något kryptiska: ”Vi har en vagn som rullar vid Storås”. Medan jag satt och funderade på vad man menade med detta kom nästa meddelande om att vagnen vid Kungssten kommit igång igen. Två minuter senare hade dock den nyligen reparerade haveristen havererat igen. Denna gång ute på huvudspåret precis efter vändslingan. Så nu var det stopp för linje 11 också.

Ungefär då kom jag fram till Varmfrontsgatan och hade i högtalarna tänkt säga: ”Då har vi kommit fram till ett soligt Varmfrontsgatan, vagnens ändhållplats”, men precis när jag skulle trycka ner högtalarknappen kom nästa anrop från TLI som meddelade att man visste om att det var lång kö in till Kungssten från Saltholmen men att man trodde att det snart skulle rulla igen. Och det gjorde det faktiskt också. I Angered var det dock fortfarande stopp, trots, eller snarare på grund av, den rullande vagnen i Storås, men nu hade man i alla fall fått tag på hela fyra ersättningsbussar!

När jag kom upp till Göta Källare på rasten fick jag veta lite mer om vad som hänt i Angered. Tydligen hade en kollega i vagn 340 tyckt att vagnen kändes ”konstig” och ropat upp TLI som bett kollegan att utrymma vagnen och invänta servicebil. När servicebilen kom gjorde de något som fick vagnen att rulla iväg utan bromsar. Servicebilen har dock inte kopplat ur bromsen manuellt vilket var det som orsakade olyckan vid Vasaplatsen 1992. Vagnen rullade iväg i alla fall, med inkopplade bromsar men utan bromsförmåga, något som inte skall vara möjligt. GP har skrivit två artiklar om saken. Läs här och här!
Spårvägen har anmält händelsen som ”allvarligt tillbud” till transportstyrelsen och kopplat in en extern firma som skall gå igenom vagnen. Vi får väl se vad de kommer fram till…

Efter min rast tog jag över en trevlig M31:a på linje 13. Då hade man precis släppt på trafiken till och från Angered igen och vagn 340 hade just kommit åkande förbi Drottningtorget på släp efter vagn 373 som fått äran att bärga hem ”rymlingen”.
Efter 1½ varv på linje 13 blev jag en 3:a för att ett varv senare återigen bli en linje 13 innan jag fick köra in till Vagnhallen Majorna. En lång dag men varierad med hela tre omlopp och fyra linjer, precis som jag vill ha den!

Notiser:

Som brukligt på sistone har gp.se haft något om spårvägen var och varannan dag. Ibland flera artiklar på förstasidan samtidigt. Ett litet urval kommer här:

Den 13 december börjar en ny tidtabell gälla och det händer en del i spårvagnstrafiken. Linje 8 skall gå fram till midnatt istället för till 20-tiden som nu. Linje 13 skall få ny linjesträckning och gå mellan Sahlgrenska och Wieselgrensplatsen via Skånegatan och Nordstan. Men den största förändringen är nog att linje 2 skall förlängas från Lana ut till Mölndal. För att detta skall fungera måste vändslingan i Mölndal förses med ytterligare ett spår och detta bör då vara klart till just 13 december. Hittills har inget hänt på den fronten, men nu har GP spritt sken över det hela. Vändslingan är tydligen på gång även om den blir dyr. Läs här!

***

 –Idag påbörjades ett spårarbete på Vasagatan vilket gör att flera linjer får förändrade körvägar ett tag framöver. Spåret skall bytas från Vassaplatsen ner mot Valand (Men inte upp mot Vasaplatsen från Valand!) och mellan Vasaplatsen och Viktoriagatan i båda riktningarna. Detta är verkligen på tiden. På sträckan ner mot Valand har rälsen varit av sedan i våras och på sträckan ner mot Viktoriagatan har rälsen sjunkit långt ner i blåleran. Läs mer om omläggningen här!

***

GP har också fått ta del av en delrapport från utredningen om vad som egentligen hände vid olyckan vid Beväringsgatan den 8 september. Det var inget fel på vagnarna har man kommit fram till nu. Läs här!
P4 Göteborg har en något längre artikel om saken här!

 

2 Responses to “Hur dumma är ni?”

  1. alex87 skriver:

    Spegeln på pedalvagnar och m31 kan väl folk slå huvudet i? I alla fall M31 för det har jag märkt… M32 är nog inga problem.

  2. Lokförardagar skriver:

    Ja, ni spårvagnsförare är så jävla dumma, bussförare är också dumma. Lokförare är smarta! ;-D

    Allvarligt talat, man slutar aldrig förvånas över hur dumma en del passagerare är. Men det är bara att göra klart för både gubbar och kärringar vad som gäller. Det gjorde ju du och båda fick bita i gräset. :-)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.