Feed on
Posts
Comments

Insattskörning

I torsdags fick jag en rekordkort tjänst, från 22.00 till 01.00. Förut, när jag körde buss och var timanställd, fick jag då och då tjänster på bara tre timmar (kortare får en tjänst inte vara). Då var de inte särskillt välkommna eftersom jag ju då inte fick lön för mer än 3 timmar heller. Nu när jag är tillsvidareanställd på heltid och har månadslön är tjänster på 3 timmar desto mer välkommna!

Som dagkommenderad förare, som jag är, får man veta kl14.00 dagen innan vilka tider man skall jobba dagen efter. Vi får helt enkellt de tjänster som ”är över”, de tjänster som kollegor som är sjukskrivna, lediga eller bortkommna skulle ha kört. Jag är anställd på heltid och skall därför jobba i genomsnitt 160 timmar i månaden. Min genomsnittsarbetstid slås dock ut på 3 månader, dvs 480 timmar på tre månader.  Sedan jag började har jag legat på i genomsnitt 170 timmar i månaden så nu när jag är inne på min tredje månad ligger jag bra till för att få korta tjänster så att arbetsgivaren slipper ge mig allt för mycket övertid!

Tretimmarstjänster finns inte alla dagar, men just nu pågår Partille Cup, en hanbollsturnering för ungdommar, och det blir stundtals ganska trångt ombord när flera lag skall hem samtidigt. Lagen bor på olika skolor runt om i stan och tydligen spelar de de flesta matcherna runt Valhalla och i Scandinavium så linjer som passerar där blir snabbt överfulla. Dessutom ligger ju Liseberg där också, dit många går efter att dagens matcher är slut…

Efter en ganska slapp dag begav jag mig iväg till Vagnhallen Rantorget, där jag skulle börja. Jag är egentligen stationerad på Vagnhallen Majorna, så det är alltid trevligt att få åka till Rantorget som omväxling ibland (speciellt som jag får en 50-lapp extra när jag blir utlånad dit :-).

Framme på RTX, (Rantorget på spårvägiska), fick jag springa upp till LC (mer spårvägiska, ledningscentralen) och fråga vad jag skulle ha för vagn eftersom det inte finns någon förman nere i expeditionen vid den tiden. ”Jag tänkte att du skulle ha den där”  -säger LC, och pekar på M31 322 som just kommer in i hallen i tron att den är färdig för dagen. Innan jag hinner ner för att ta den hoppar en av servicearbetarna (som går igenom vagnarna efter varje dag) in i vagnen och kör in den i verkstan. ”Han kommer nog ut igen snart, ställ dig där nere och vänta” -säger LC. Efter 5 minuter kommer vagnen ut från verkstan och ställer sig på spåret längst bort. Knallar dit och installerar mig.

Kl. 22 ringer jag upp TLI och frågar om de vet vart de vill göra av mig. TLI säger åt mig att jag skall köra upp till Wawrinkysplats och avvakta där. Men innan jag ens hunnit ut ur hallen får jag kontraorder att avvakta vid RTX istället. Jag gör så, och tillsammans med en annan insattsvagn avvaktar vi i 40 minuter innan vi får order att åka upp till Wawrinskysplats och avvakta där istället. Den andra insattsvagnen ligger före mig och sticker iväg från Wawrinskysplats så fort vi kommit upp. Själv stannar jag i slingan och avvaktar.

I slingan, Wawrinskysplats, M31 322

Efter en liten stund dycker det upp en bil med tre tyska spårslipare som börjar slipa rälssen i korsningen framför mig med en  liten slipvagn som de drar fram och tillbaka. De far gnistor åt alla håll och de får hela tiden avbryta och flytta på sig när en vagn eller buss kommer och skall förbi.

Spårslipning vid Wawrinskysplats

Jag sitter och tittar på detta vackra, men något enformiga skådespel, i en timma ungefär, innan tyskarna flyttar sig bort till andra änden av hållplatsen och börjar slipa där istället. Strax efter midnatt ropar TLI upp mig och säger att jag kan åka hem. Jag rullar ner mot Chalmers och funderar på om jag skall ta närmaste vägen genom tunneln eller om jag skall ta vägen via Valand och Avenyn för att kolla in nattlivet. Bestämmer mig för att det är nog är bäst att ta närmaste vägen. Vill inte riskera att bli efterlyst på radion :-)

Jag avslutar detta mycket mödosamma arbetspass 20 minuter i förtid och trampar hem till sängen. På väg hem undrar jag över vad kollegan i den andra insattsvagnen fick göra…

4 Responses to “Insattskörning”

  1. Alex skriver:

    Fick en ordervagn när det var lilla Göteborgsvarvet 3,5h skum visserligen, stod i övre slingan mg och där stod vi i två timmar, sen fick vi åka in hallen :)

  2. Ola S skriver:

    Oj, insattsvagn för Lilla Göteborgsvarvet, det var inte illa. Annars lär man ju åka på det igen till Gothia Cup antar jag…

  3. Alex skriver:

    Och då har jag fortfarande semester! Återkommer 30 juli :)

  4. […] i slingan i ungefär 15 minuter innan det plingade till i radion och jag fick order att köra. (Inte som förra gången med andra ord!) Jag skyltade ”Ej i trafik” tills jag kom ner till Ullevi Södra”, där  hann […]

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.