Feed on
Posts
Comments

Bland gastar och clowner

Igår körde jag ett ovanligt roligt nattpass. Tiden bara rann iväg av någon anledning och det hade ingenting med övergången till normaltid att göra.

Dagen började dock inte så roligt. När jag skulle hoppa på min trogna gamla cykel för att trampa bort till Vagnhallen Majorna så gick växelvajern av. Som tur var vart jag ute i god tid och kunde plocka fram reservcykeln. Väl framme vid MX var det bara att hoppa på en vagn in mot Järntorget där jag skulle ta hand om en 6:a mot Varmfrontsgatan.

M31 314 fick jag och den visade sig vara pigg och kry, så tidtabellen höll bra. På väg in mot stan från Hisingen dök den ena utklädda passageraren efter den andra upp på hållplatserna. De är ju Halloween-helg! Dock var det inte så många häxor och monster som det ju ”skall vara” på Halloween, utan mer blandat maskeradtema. De hemskaste dräkterna var helt klart två killar som klätt ut sig till Mc Donalds clownen. Hu! Extra skrämmande med två på en gång!

På tal om skrämmande så lyckades jag skrämma upp TLI. Min 6:a hade blivit en 5:a och jag hade varit och vänt vid Torp. Vid Kungsportsplatsen ställde jag mig upp på förarplatsen för att ta på mig jackan som hängde på galgen bakom förarstolen eftersom jag skulle gå av för rast i Brunnsparken. När jag satt mig igen så inser jag att varningslamporna på förarbordet blinkar och att det står på displayen att vagnen saknar linjespänning. I backspegeln ser jag att vagnen i princip är helt nedsläckt, bara lamporna vid dörrarna lyser. ”Nej, inte ett strömavbrott nu!”, -tänker jag och ser min rast försvinna i fjärran.

Det var bara att ropa upp TLI med den speciella knappen för ”strömlöst” som jag faktiskt aldrig behövt använda förut. TLI svarade på en gång och jag rabblar all formalia och talar om att vagnen saknar linjespänning. TLI drar efter andan och ber mig sedan gå ut och kolla hur bygeln ser ut. Det hade jag ju kunnat göra innan jag ropade upp dem. Bygeln visar sig vara nedfälld. Så jag går in i vagnen och trycker på knappen ”UPP” som sitter bredvid knappen ”NER” bakom förarstolen precis bredvid galgen. Hmm. Strax därpå är strömmen tillbaka vilket jag berättar för TLI. ”Vad skönt, då kan vi slappna av här uppe då”, -säger TLI som antagligen har förberett sig på att både leda om vagnar via Skånegatan och Domkyrkan och skicka servicebil och trafikledare till mig. Inte roligt att ha en havererad, spänningslös spårvagn mitt i Centrum en lördagskväll, så jag förstår att de blev nästa lika lättade som jag när jag insåg att jag nog skulle få rast ändå. TLI menade också på att bygeln kan fälla ner sig själv ibland, men jag misstänker att det nog var jag som kom åt ”NER”-knappen när jag tog på mig jackan. Det är trångt i hytten på en M31:a!

Efter en dryg timmes rast på Göta Källare där diskussionen kollegorna emellan halkade in på temat hala spår (måste göra något åt min dåliga humor, finns det några kurser man kan gå?) och den ena nära döden upplevelsen efter den andra avhandlades så var det dags att ge sig ut på spåren igen. Nu på linje 10 mot Guldheden. Att kollegorna snackade om halka just denna natt var inte så konstigt. Senaste veckan har det varit väldigt halt på grund av alla höstlöv som ligger i spåren. Löv i kombination med lätt fuktighet blir särdeles halt. Då gäller det att ”känna” sig fram med vagnen. Använda sand-knappen i god tid för att vara säker på att få grepp när man skall stanna. Det äckligaste som kan hända när man börjar bromsa är att det blir helt tyst och man riktigt känner hur vagnen ”flyter” ovanpå rälsen. Då gäller det att snabbt få hjulen att rulla igen, samt se till att få grepp med sand och skenbroms. Det är en utmaning att köra i halka och jag gillar utmaningar!

Linje 10 passerar en del särskilt halkiga partier som Vasagatan, Aschebergsgatan och Guldhedsgatan ner från Wavrinskys plats ner mot Chalmers. På den senare sträckan är det just nu en hastighetsbegränsning på max 15 km/h på grund av halkan i kombination med brant nedförsbacke och skymd sikt. Nu hade jag dock ”tur” med vädret eftersom den ena häftiga regnskuren avlöste den andra så löven på spåren spolades bort och greppet blev riktigt bra.

Efter ett varv på lilla linje 10 blev det dags för linje 3. På väg in mot stan igen blev det dags för klockan att slå 02 för andra gången denna natt. Just då stod jag stilla på Kaptensgatan och som genom ett trollslag hävdade iTiden plötsligt att jag var 60 minuter före tidtabellen, trots att rätt tider enligt ”normaltid” fanns med på skärmen. iTiden hävdade alltså att klockan 02.00, att jag skulle vara på Stigbergstorget 02.02 och att jag hade 60 minuter på mig att åka dit. Knas.

Jag struntade i iTiden och fortsatte som om inget hänt till Centralen dit jag planenligt kom 58 min före tidtabell. Precis när jag rundade Hotell Eggers kastade en kille utklädd till stjärngosse (komplett med vitt linne och strut på huvudet) något mot vagnen som krossades mot plåten strax ovanför vänster sidofönster. Jag bromsade till, men kunde inte göra annat än att lite argt se hur han skrattade och gick iväg mot Centralstationen. Jag rullar de sista metrarna till hållplatsstolpen och ser då hur hela tre väktare och två ordningsvakter kommer springande. Fyra av dem springer förbi vagnen mot stationen och den femte kommer fram till mig och frågar: ”Det var han med struten va?”. De hade sett alltihop och fick tag på killen, vilket förstås gladde mig en aning.

Den här gången hann jag se fyra sekunder innan det hände att det skulle hända och var beredd, men det är alltid otrevligt när någon kaster saker mot vagnen. Det kan smälla till rejält och man kan bli riktigt rädd. Och om en person som just då har kontroll över 40 ton spårvagn blir rädd och hoppar till kan i värsta fall något gå riktigt galet. T.ex att jag nödbromsar så att någon i vagnen ramlar och slår sig både gul och blå. Eller att jag missar något väsentligt framför vagnen och kanske kör på någon. Det är därför det är välldigt allvarligt att slänga saker mot ett fordon i rörelse! Bara riktiga dumstrutar som gör sådant!

 

 

One Response to “Bland gastar och clowner”

  1. alex87 skriver:

    Intressant dag! Det var ju 314 som gjorde ett fint avtryck på Veolias 24metersbuss 4115, vagnen var ute efter några dagar igen, bussen har jag då inte sett sen dess..

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.