Feed on
Posts
Comments

Gott Nytt År 2012!

Som jag nämnde i mitt ”God Jul inlägg”, så var det sista jag gjorde innan jag gick på julsemester att köra fel. Jag hade kört först ett varv på linje 1, sedan ett varv på linje 7. Därefter skulle jag köra som linje 1 från Opaltorget in till Vagnhallen Majorna. I 95 % av fallen går alla ingående vagnar från Opaltorget den närmaste vägen via Godhemsgatan och Mariaplan till hallen från Opaltorget. Men det finns ett antal ettor som kör via Linnégatan och Första Långgatan till hallen. Mitt omlopp visade sig vara ett sådant. Tyvärr upptäckte jag inte det förrän strax efter Högsbogatan.

Det var bara att ropa upp TLI och erkänna samt passa på att önska dem God Jul där uppe. TLI tackade, önskade tillbaka och skrev in felkörningen i registret. Ibland får man julklappar som man inte har önskat sig :)
Det fina med att jag tog fel väg var i alla fall att jag kom in i hallen 13 minuter tidigare än vad jag skulle gjort om jag kört rätt väg. Dessutom hade jag fem passagerare ombord som också trodde att jag skulle ta den vägen jag tog. Vagnen var nämligen inte skyltad ”Vagnhallen Majorna via Linnégatan” som den borde varit utan bara ”Vagnhallen Majorna”. Lite synd var det väl förstås om eventuella passagerare på sträckan Marklandsgatan – Järntorget som stod och väntade på sin vagn helt förgäves. Fast å andra sidan kom det en annan vagn till Östra Sjukhuset 9 minuter efter mig, så de överlevde nog.

Dagen innan nyårsafton körde jag linje 9 på första passet. Tre vändor till Angered hann jag med. När jag kom körande mot Järntorget efter andra vändningen i Angered får jag se att vagnen på linje 1 framför mig har kört in på mitt spår, och precis samtidigt som jag upptäcker det går TLI ut med ett gruppanrop och talar om att en vagn behöver backa vid Järntorget och ber alla lämna plats för detta. Jag stod dock i höjd med växeln och var väldigt i vägen för backningen. Så jag tryckte in SIT på radion (Stopp I Trafiken) varpå TLI svarade direkt och gav även mig tillåtelse att backa.

Innan jag började backa förklarade jag läget för min fullsatta vagn och begav mig sedan bakåt till rangerkontrollern. Som tur var hade jag en M31:a, de är lättast att backa. Bara att ta med sig környckeln bak, fälla ner luckan och köra. Passagerarna längst bak var väldigt imponerade över bakåtåkandet. ”Coolt” tyckte någon och på väg tillbaks till förarplatsen fick jag höra ett ”Bra jobbat”. Vi kanske skulle köra baklänges oftare :-)

När även 1:an framför backat tillbaka och dessutom lagt om växeln åt rätt håll med växelspettet kunde jag köra fram till min hållplats på Järntorget, nu nio minuter sen. Förseningen höll i sig fram till Kungssten, men som tur var hade jag 13 minuters regelringstid så jag hann till och med springa in i vår lilla ”stuga” en snabbis och ändå avgå i tid.

Skönt att vara i tid igen hann jag tänka innan jag hamnade i kö bakom en klunga vagnar som kört klart för dagen och nu skulle in  till Vagnhallen Majorna. Sju minuter blev jag stående där innan vagnarna framför lyckades ta sig in på hallgården.
Vid inkörning till Vagnhallen Majorna kör vi förare fram till en gul linje strax innan vagnhallens bortre långsida. Där ställer vi vagnarna och så kommer hallpersonalen och tar över dem och kör in dem i tvätt och sandpåfyllningsboden. Här blir det då och då kö. Tre eller till och med fyra vagnar får plats bakom den gula linjen utan att det påverkar trafikspåret ute vid hållplatsen. Men kommer fem tåg nästan samtidigt in till hallen, då kan det bli problem.

Ett tag var förseningen uppe i 9 minuter, men så hade jag bra flyt genom Brunnsparken och vid Centralstationen hade förseningen minskat till 7 minuter igen. Det går en kritisk gräns någonstans vid 10-12 minuters försening på Angeredsbanan. Ligger man senare än så är det oftast bäst att inte köra upp till Angered alls eftersom de vagnar som egentligen skulle ha legat bakom då ohjälpligt kommit före och man blir lika sen tillbaka igen. Då är det lika bra att vända vid Bellevue istället och avgå i rätt tid in mot stan.

Nu körde jag istället upp till Angered med en försening och kontaktade TLI för att be dem kontrollera om jag låg i rätt ordning med de andra vagnarna. Hade jag inte gjort det hade TLI bett vagnen framför att låta mig köra om på vänsterspåret precis innan Angereds centrum, men nu låg jag mirakulöst nog i rätt ordning ändå eftersom både 4:an och 8:an som borde hunnit köra före tydligen också varit sena. Det märktes förövrigt på antalaet passagerare i min vagn att det inte gått någon vagn till Angered på några minuter.

När jag kommit upp till Angered hade jag hela två minuter på mig innan jag skulle köra ner till stan igen, så jag passade på att stoppa ner min vattenflaska i väskan eftersom jag skulle gå av för rast när jag kom tillbaka ner till Centralstationen. När jag vände mig om för att lägga ner flaskan upptäckte jag att det inte fanns något växelspett i vagnen! Jag var tvungen att öppna förardörren, tända belysningen i taket och kollade igenom hela förarhytten (alla två kvadratmetrarna), men nej, inget spett på golvet heller.

Enligt körkortet så hade vagnen varit ute på stan i lite drygt 13 timmar. Ganska fantastiskt att ingen saknat spettet under den tiden. Det tyckte TLI också när jag ropade upp dem för att felanmäla avsaknaden av spett. Dessutom var TLI lättad över att jag upptäckt avsaknaden av spett utan att just då vara i akut behov av att använda ett sådant. TLI lovade i alla fall att se till att ett spett snarast levererades till vagnen. Som tur var hade jag bara tre motväxlar att passera på min färd in till Centralen, men det var faktiskt lite nervigt att veta att om någon av dem krånglade så hade jag fått vänta vid växeln tills någon med ett spett att låna dykt upp. Nu gick det bra i alla fall men kollegan som tog över vagnen blev också lite nervig över att köra utan spett tror jag…

Igår, på nyårsafton alltså, jobbade jag till 00.11 och firade sålunda tolvslaget i vagnen. Just klockan 00.00 befann jag mig mellan Prinsgatan och Järntorget. Så jag önskade alla passagerarna Gott Nytt År och bad dem samtidigt att inte få panik över att vagnen svängde vänster in på Första Långgatan utan att stanna på Järntorget. De fick panik i alla fall. Så jag fick upprepa en gång till att jag skulle stanna på reservhållplatsen efter svängen. Suck. Men det var i alla fall ingen som drog i nödöppnaren.

Det här var första gången jag körde sent på Nyårsafton. När jag körde buss började jag jobba tidigt (jag menar riktigt jävla tidigt) på nyårsdagen vilken måste vara årets lugnaste dag i kollektivtrafiken. Efter att man kört hem de sista nyårsfirarna strax efter 05 ser man inte en människa före kl. 13. Alla sitter hemma och äter pizza :)
Alltså var jag nu lite spänd på hur det skulle vara att jobba vid tolvslaget när alla är i gasen ordentligt. Men det visade sig vara väldigt lugnt och trevligt, i alla fall där jag var.

Värsta passagerarmängden kom faktiskt redan sent under eftermiddagen. Då körde jag linje 1 och det hade varit ganska glest med passagerare hela eftermiddagen. Men plötsligt, strax efter kl. 16 smällde det till. Vid varenda hållplats var det fullt med folk i alla åldrar som skulle in till stan. Sittplatserna var slut redan vid Härlanda. Jag fattade ingenting först. Sedan slog det mig att alla givetvis skulle ner till hamnen och titta på GP:s årliga fyrverkeri kl. 17.00. Mycket riktigt, inne i stan gick det lämmeltåg med folk på varje gata. Alla i riktning mot vattnet.

Ut mot Tynnered var vagnen nästan tom, medan de vagnar jag mötte vart fullkomligt fullknökade. Klockan 17.00 stod jag i slingan vid Opaltorget och såg med andra ord inte särskillt mycket av fyrverkeriet. Men det gjorde nog inte de som var nere i hamnen heller eftersom det var ganska låga moln…
Givetvis kom jag in till stan i lagom tid för att köra hem folk igen. Då var det  v-ä-l-d-i-g-t  fullt. Men sedan vart det lugnt och trevligt hela kvällen som sagt. Visserligen stoppade TLI trafiken till Opaltorget en stund pga. ”ovanligt mycket raketskjutning mot vagnarna”, eller vad det var de sade. Men polisen kom ganska snabbt och då lugnade det ner sig.

Senare fick jag höra av flera kollegor att efter klockan 01 hade folk blivit som galna. Enligt flera kollegor var det den jobbigaste arbetsnatten de varit med om någonsin. Mycket fylla av värsta graden med både slagsmål och utslagna människor. Priset tar nog ändå den passagerare på linje 1 som först lyckades spy ner trappan innanför en av dörrarna för att sedan vid nästa hållplats halka i sin egen spya på väg ut för att fortsätta kräkas…


Så här i nyårstider brukar ju många blicka bakåt, skriva massa nyårskrönikor och minnas vad det egentligen var som hände under det gångna året. Jag tänkte göra tvärt om och sia lite om vad som kan tänkas hända i spårvagnstrafiken under 2012:

  • Det första som händer oss som kör är att våra nya tjänster börjar gälla den 9 januari. Under december kom sökmaterialet till den årliga omplaceringen ut och dagarna innan  jul fick vi veta hur det hade gått. För min del gick det egentligen bra, jag fick mitt fjärdehandsval. Men så här i efterhand undrar jag hur jag tänkte egentligen. Det positiva med min nya grupp är att jag är ledig varannan helg och att jag slutar lite tidigare, sådär runt 22. Nackdelen är att jag börjar lite väl tidigt ibland (12.45!!!) och att jag har många enledigheter. Det har jag inte haft alls det senaste året. Dessutom verkar det vara väldigt mycket linje 4 på min nya grupp. En linje jag visserligen gillar, men kanske inte varje dag. Vi får väl se om jag kommer krypa upp till personalplneringen på knä, kyssa deras fötter och be dem omplacera mig efter några månader på mitt nya schema eller om jag faktiskt kommer trivas…
  • Under sommaren 2012 skall Angeredsbanan stängas under 10 veckor tror jag det var sagt. På den tiden skall man byta massa räls (i Hammarkulletunneln!?), bygga om vändslingan i Angered så att alla tre linjerna får ett eget spår att reglera tid på och, –tror jag, dra om spåren vid Gamlestadstorget inför uppbyggnaden av en kombinerad järnvägs- och spårvägshållplats där. Om planen som jag fick höra talas om för ett år sedan fortfarande gäller, så kommer spårvagnstrafiken tillfälligt dras över en sk. krigsbro över Säveån via Kalles väg under tiden stationen byggs. Med den bieffekten att man kommer kunna svänga vänster från Angeredsbanan mot Bellevue och tvärt om.  Skall bli spännande att se vad som händer runt Gamlestadstorget under året…
  • Efter sommaren bör stans nya lilla vagnhall vara klar för invigning också. Den kommer kallas Vagnhallen Slottskogen och skall ligga i Säröbanans gamla lokstall strax efter Botaniska Trädgården mot Marklandsgatan. Det hela är en nödlösning eftersom den tänkta nya stora vagnhallen på Ringön blivit försenad samtidigt som trängseln i Majorna och  Rantorget blivit allt värre allt eftersom nya M32:or levereras från Italien. Vore kul att få bli placerad i den nya vagnhallen efter sommaren. (Kanske då det är läge att krypa upp till personalplaneringen och kyssa deras fötter!?)
  • Under hösten 2012 är det sagt att den länge omtalade munkebäckstriangeln skall börja byggas så att linje 5 från och med tidtabellsomläggningen i december skall kunna fortsätta från Torp till Östra Sjukhuset. (Utan att backvända vid Härlanda som linjen gjorde i somras!) Hoppas det blir av den här gången, den där triangeln har ju tyvärr blivit uppskjuten förr…
  • En annan sak som bör inträffa någon gång under 2012 är att upphandlingen av M33, nästa spårvagnsmodell, skall ta fart på allvar. Jag vaknade kallsvettig för några dagar sedan efter att ha drömt att Ansaldo Breda vunnit även denna. Hoppas mycket på att M33 blir allt det M32 inte blev men med de goda egenskaper M32 faktiskt har!
  • Slutligen har jag en plan för den här bloggen som går ut på att den skall få några nya sidor. Vi får väl se hur det går med det…

Kort sagt ser det ut som att 2012 blir året då det äntligen börjar hända lite i spårvagnsnätet igen. Hoppas verkligen att allt blir av.

Blivande Vagnhallen Slottskogen. En bit utanför bildens vänsterkant ligger hållplatsen Botaniska trädgården.

Blivande Vagnhallen Slottskogen från andra hållet. Här någonstans skall infartsväxeln till hallen läggas.

 

Nu är det hög tid att avsluta det här inlägget men först måste jag berätta om det ovanliga hittegods en förare hittade bak i vagnen efter att ha kört in den till Vagnhallen Majorna några dagar före nyårsafton:

Hittegods

Bak i vagnen fanns en ensam hund. Ingen husse eller matte inom synhåll. Flera av kollegorna som just slutat för dagen kunde tänka sig att ta hand om hunden tills en ägare kommit fram, men istället fick den till slut bli hämtad av polisen som skulle försöka få tag på ägaren. Man kan ju undra lite över hur illa det är ställt om man lyckas glömma sin hund på vagnen. Hoppas den kommer tillrätta i alla fall.

God Fortsättning på 2012!

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.