Feed on
Posts
Comments

Skeppsbrolänken -Del 1

I början av året kunde man läsa på GP.se att stenpiren hade underminerats och nu riskerade att rasa och att den därför spärrats av. I artikeln nämner man i förbifarten att stenpiren ändå snart skall få en rejäl upprustning i samband med att man drar igång byggandet av den nya spårvägen mellan Järntorget och Lilla torget under hösten. Det där sista med spårvägen var jag tvungen att läsa en gång till. Skall det äntligen bli av? Ja det verkar så! Läs den lilla artikeln från GP här!

Om ingen överklagar detaljplanen innan den 23 februari så verkar det helt klart att man börjar med bygget till hösten för att öppna den nya sträckan för trafik under 2015. Spåret dras från Järntorget över vallgraven till Esperantoplatsen, vidare i Stora Badhusgatan förbi Cloettahuset för att sedan vika av ner mot vattnet och Skeppsbron där en kombinerad spårvagns, buss och färjeterminal kommer byggas. Därefter fortsätter spåret i Södra Hamngatan fram till Lilla Torget där där det ansluter till befintligt spår med möjlighet att köra både rakt fram mot Brunnsparken och svänga höger mot Domkyrkan.

Jag tänkte att jag skulle följa detta bygge med kameran så jag tog mig en promenad för att ta några bilder på hur det ser ut just nu innan man kommit igång. (Tyvärr hade jag bara tillgång till mobilkamera denna gång så bilderna är inte direkt bra, men håll till godo ändå):

När Järntorget byggdes om 1999 startade man också bygget av skeppsbrolänken. Växlar och en bit räls i riktning mot Esperantoplatsen byggdes. Troligtvis kommer man väl att få byta ut de hitills oanvända växlarna lagom till att linjen öppnar...

Spåret skall alltså dras rakt igenom nuvarande parkering förbi biografen Draken, över bron framför Rosenlundsverket...

Ett tag var man inne på att spåret skulle göra en tvär sväng ner mot älven här framför Rosenlundsverket. Men nu skall spåret istället fortsätta rakt fram (tack och lov för det!) på Stora Badhusgatan. Den låga kontorsdelen av Rosenlundsverket skall dessutom rivas (tack igen) för att lämna plats åt bredare trottoar bl.a.

Här vid Esperantoplatsen trodde jag att det skulle bli en hållplats, men så verkar inte vara fallet. Rosenlundsverkets vägg till vänster (den som skall rivas).

 

Samma fotoplats som förra bilden men åt andra hållet. Spåret skall fortsätta i Stora Badhusgatans sträckning men vika av ner mot älven en bit innan det sk. Skeppsbrohuset (den grå kolossen i mitten av bilden).

På den här parkeringen skall en ny liten stadsdel med nya hus och gator byggas upp. Spåren skall följa husen på bilden ungefär fram till bildens vänsterkant och sedan diagonalt korsa parkeringen ner mot älven...

Ganska precis utanför bildens högerkant kommer spåret att ansluta till Skeppsbron (som vägen kallas trots avsaknad av bro här) efter diagonalen från Stora Badhusgatan. Spårvagns- och busshållplatsen "Skeppsbron" kommer att byggas längs med Skeppsbrohusets långsida enligt samma modell som Kungsportsplatsen, dvs. med separata hållplatser för buss och spårvagn.

Dagens hållplats "Sekeppsbron" med stenpiren till höger. (På de gula skyltarna i bildens högerkant står det "Varning Rasrisk"). Ungefär där bilarna står bakom busskuren kommer den nya terminalbyggnaden byggas och bakom den, i vinkeln mellan stenpiren och skeppsbrokajen, bakom terminalbyggnaden, kommer en stor flytbrygga med angöringsplats för fyra färjor läggas. Det kommer alltså vara enkelt att byta mellan färja, spårvagn och buss.

 

Från Skeppsbron fortsätter sedan spåret här på Södra Hamngatan mot Lilla Torget

Lilla Torget, där det inte heller kommer vara någon hållplats. Den skulle hamna för nära både Skeppsbron och Domkyrkan. Framför det vackra huset med Brogyllens konditori i bildens vänstra hörn kommer spåret ansluta till det befintliga nätet.

För den som vill läsa ”allt” som finns om skeppsbrolänken rekommenderar jag den här sidan på kommunens hemsida. Bland PDF-filerna i högerspalten finns en del intressant att läsa. bl.a. kan men hitta denna översiktliga karta över linjesträckningen.

************

Förövrigt är det kul att köra enkelvagn!

Den här lilla vagnen fick jag köra sista passet innan jag gick på filmfestivalsemester. Mjukt och fint gick det. Men jag tycker synd om föraren, och framför allt passagerarna, som fick åka med den här i rusningstrafiken. Det var nog ganska trångt. Mer om enkelvagnar i nästa inlägg tror jag...

 

One Response to “Skeppsbrolänken -Del 1”

  1. […] var allt för den här gången. Tidigare inlägg om Skeppsbron finns här (del 1) och här (del 2). 15 augusti skall spårvagnarna börja rulla på sträckan. Får bli några […]

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.