Feed on
Posts
Comments

En vårbild

Dags att dra igång bloggandet igen. Inte för att jag på något sätt slutat blogga, det var bara ett tag sedan sist. Nåväl, här kommer en bild från i våras, närmare bestämt den 12 maj när Göteborgsvarvet gick av stapeln.

Tre vagnar utanför Vagnhallen Majorna den 12 maj. M25 621, M5 133 och M32 451.

Göteborgsvarvet är en ganska spännande företeelse i spårvagnstrafiken med en massa omläggningar på grund av själva varvet samtidigt som stan invaderas av löpare från hela landet som inte riktigt vet hur de skall komma fram dit de skall (startområdet). Det brukar bli någon form av hyfsat organiserat kaos. I år blev det mer kaos än vanligt eftersom det blev strömlöst på Hisingen mitt under varvet. Eftersom löparna passerar rakt genom Brunnsparken kör flera linjer Centralstationen – Nordstan – Wieselgrensplatsen – Lilla Bommen – Brunnsparken. Med både Brunnsparken och Göta Älvbron utslagna fanns det alltså bara två vägar kvar att välja på för vagnarna som trafikerar i öst-västlig riktning, -Skånegatan eller Torp/Kålltorp genom Chalmerstunneln.

Chalmerstunneln har en signalanläggning som bara tillåter att en vagn åt gången befinner sig i tunneln riktning nedåt. Uppåt finns det två sektioner, så där går det in två vagnar åt gången. Det brukar fungera hyfsat bra utan kö med de tre linjer som normalt trafikerar tunneln. Men redan om fyra linjer går den vägen blir det problem med köbildning vid signalerna. Om ALLA linjer skall gå den vägen blir det riktigt roligt!
Nu var jag ledig den 12 maj, så jag vet inte exakt hur omläggningarna såg ut. Skulle tro att man försökte dela flera linjer i två och vända innan centrum på bägge sidor. Men själv drabbades jag av stoppet på det viset att jag blev isolerad i Majorna utan att kunna ta mig hemåt. Först stod jag och väntade på en vagn vid Marklandsgatan i 25 minuter så där. Det kom ingen. Så jag började gå mot Vagnhallen Majorna där jag visste att 3:an skulle vända. I höjd med Klintens väg hävdade reseplaneraren i min telefon att det skulle komma en vagn om 12 min, så jag stannade och väntade på den. Efter ca 20 min gav jag upp och fortsatte mot Vagnhallen Majorna.

Vid Mariaplan träffade jag en trafikledare som var stationerad där för att hålla koll på trafiken och informera passagerarna om alla omläggningar. Problemet var bara att han inte hade haft någon trafik att hålla reda på över huvudtaget de senaste timmarna eftersom alla vagnar på linje 11 verkade ha kommit bort någonstans mellan Hisingen och Chalmers. Han stödde till fullo mina planer på att ta mig till Vagnhallen Majorna. Om det inte finns några vagnar där heller så är det ju i alla fall nära till Älvsnabbens hållplats vid Klippan.

Utanför vagnhallen stod ovanstående vagnar uppställda och jag hoppade över en avgående 3:a bara för att få åka med vänster M25:an 582 som var kopplad akter mot akter med vagn 621. Kul att åka spårvagn baklänges! Och kul att höra alla förvånade kommentarer från dem som gick ombord!Om man vill se och åka med Göteborgs museivagnar på andra sträckor än Lisebergslinjen så är Göteborgsvarvet en bra dag att ge sig ut, nästan allt som kan rulla rullar. Man får bara vara beredd på att dela vagn med 60 000 löpare…

Ovan ett skakigt videoklipp med vagnarna 621 och 582 från reservhållplatsen på Järntorget där jag gick av för att inte hamna vid Marklandsgatan igen!

 

 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.