Feed on
Posts
Comments

Prag

Lite innan min semester började åkte jag och tre kollegor till Prag över en helg. Att vi, fyra spårvagnsförare, åkte till just Prag hade ingenting att göra med att Prag har ett stort spårvagnsnät med 25 linjer och ca 900 vagnar. Mina kollegor är nämligen inte lika nördiga som jag. Inte nördiga alls hävdar de. Men det gick misstänkt lätt att få dem att följa med till Prags fina spårvagnsmuseum. Jag tycker om dem! (Även om de inte vågar släppa sitt nörderi löst!)

Här kommer hur som helst ett stort bildinlägg med bilder från Prag:

Första spårvagnen som hamnade i vägen för min kamera i Prag. Det finns reklammålade vagnar i Prag, men inte irriterande många. Prag är ett ypperligt exempel på att det går utmärkt att kombinera gammal stad med ny spårväg. Bara att köra igenom husen om de står i vägen :-)

Ganska snart fick vi syn på en av Prags splitternya Skoda T15-vagnar och alla blev kära direkt! (Ja, jag blev alltså. Mina kollegor är ju inte så nördiga som jag. Glömde).

Utifrån är vagnen måhända inte den snyggaste jag sett…

…men inuti, ojojoj! Vad vi kunde se av förarplatsen (och man ser ju en hel del genom glasväggen) är den både ergonomiskt utformad med alla reglage inom räckhåll och har en luftfjädrad förarstol som svävar fram. Tror inte ens det går att jämföra med förarplatsen i M32:orna, de kommer från helt olika universum. Suck.

De icke nördiga kollegorna :-) Notera att föraren har en egen dörr in till förarplatsen. Fantastiskt!

Ovan en video på Skoda T15. Notera den helt ryck- och gnisselfria gången i kurvorna. Tack vare att vagnen har riktiga boggier som dessutom sitter i ändarna eller i lederna så är gångegenskaperna i kurvor helt magiska! Har aldrig någonsin åkt i en spårvagn som går så tyst och mjukt som Skoda T15. Vågar nästan inte ens hoppas på att M33 blir en Skoda. Å andra sidan är jag full av tillförsikt. Vad man än beställer för vagn så kan M33 bara inte bli värre än M32. Det går inte.

Medan vi ändå är inne på Skoda T15 så bjuder jag på en bonusfilm som jag hittade på Youtube, där ett gäng norrmän verkar vara på plats i Tjeckien för att provköra. Jag tycker instrumentpanelen ser trevlig ut men fattar inte helt vad alla knappar är till. Lyssna också på den trevliga utsignalen. Gillar den skapt!

 

Skoda T14, en vagn som har stora likheter med M32, med truckar istället för boggier och överhäng. Om jag förstod saken rätt så var denna tänkt att levereras i betydligt fler än de 60 exemplar som finns nu, men istället satsade man på ytterligare en ny vagn T15 eftersom T14 inte var så bra som man hoppades. Hmmm.

En av de klassiska vagnarna i Prag. Mycket trevliga att åka med. Finns även ombyggda versioner med lågt golv i mitten. Och varför har inte våra pedalvagnar takluckor???

En reklammålad Tatra vagn, misstänkt lik de som rullat i Norrköping några år.

Prags fina spårvagnsmuseeum ligger i en gammal vagnhall inte allt för långt bort från slottet.

Inne i museet fanns väldigt många fina vagnar och bussar samt en del arbetsfordon. Men jag fastnade för denna Tatra T2 från 1955. Väldigt vacker, både utanpå och…

…och inne! Som här på förarplatsen. Vitt, ljust och väldigt modernt för att vara 1955. Notera att den körs med pedaler, som våra M25, M28 och M29!

Även i Prag kan man åka museivagn. Den går till och från museet i en slinga genom centrala stan. Både föraren av museivagnen och de som körde de nya vagnarna saktade ner när de såg att jag stod och tog kort på dem, så att vagnarna inte skulle bli suddiga på bilden! I Prag är man minsann stolta över sina spårvagnar!

Även i Prag finns växelkontrollsignaler!

I bussen som vi tog till flygplatsen fanns ett mycket bra och tydligt ”nästa hållplats” -system. Tydliga utrop och översiktkigt med flera hållplatser på skärmen.

Sista bilden är från Nationella Tekniska Museet där jag verkligen rekommenderar ett besök ifall man har böjelser åt det hållet. Förutom den stora hangaren på bilden fanns avdelningar med astronomi, arkitektur, boktryckeri, fotografi mm.

Gillar man spårvagnar är Prag ett trevligt besöksmål. Inte allt för långt bort, med vackra hus, god öl och billigt centralt boende. Passa på att åka dit innan T15 tagit över trafiken helt från de äldre modellerna!

 

One Response to “Prag”

  1. alex87 skriver:

    Nej nej, två av dem är ju verkligen inte alls intresserade av sitt jobb :P

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.