Feed on
Posts
Comments

Strul

I onsdags strulade det hela dagen med jämna mellanrum…

Jag tog över M32 422 på Centralstationen som en etta mot Tynnered. Ganska snabbt kunde jag konstatera att det var väldigt varmt inne på förarplats. AC:n var avstängd, men värmen hängde i en bra stund efter att jag dragit igång den. För att försöka få det lite svalare satta jag, för först gången, på även den extra AC:n som finns i M32:orna eftersom vagnens egen inte alltid håller måttet. Nu blev det lite bättre, även om ljudnivån vart tämligen öronbedövande med två fläktagregat igång. Fast det var ändå så dålig mottagning på radion så den hade jag inte kunnat lyssna på ändå.

Efter ett varv med dånande fläktar blev det mer oljud när utsignalknappen, dvs. plingan, hängde sig precis när jag hade startat från Järntorget. I svängen in på Linnégatan dök en taxi upp som inte stannade när han borde. Istället för ett ”pling-pling” som jag hade tänkt mig, blev det ett ”pling-pli-rrrrrrrrrriiiiiiiiiiiinnnnnnnnnggggggggggrrrrrrrrriiiiinnnnngggggg” -som sedan fortsatte i 5 minuter.

Med denna vackra signal ljudande tog jag mig till Prinsgatan där jag stannade och ringde TLI. För att höra vad TLI sade var jag tvungen att höja radion till högsta volym. TLI bad mig att vänta på Prinsgatan tills servicebilen kom och tipsade sedan om att det skulle finnas en säkring i en lucka i taket någonstanns bakom förarhytten. Medan jag försökte hitta denna lucka med säkringar ropade servicebilen upp mig på radion.

Jag avbrött försöket att hitta säkringar och gick för att höra vad servicebilen ville. De undrade om jag kunde ta mig till Marklandsgatan så att de kunde möta mig där istället. Det kunde jag väl. Så jag informerade passagerarna om att vi skulle rulla vidare ändå. Servicebilen tipsade om att jag skulle slå och trycka på körhandtaget (där knappen sitter) och på själva knappen, så brukar det lossna.

Passagerarna som stod och väntade på Olivedalsgatan tittade ganska konstigt på mig, men skyndade sig sedan in i vagnen. Antgligen för att det inte låter riktigt lika mycket på insidan som utsidan. Skall kanske testa att hålla in utsignalknappen nästa gång jag är sen och vill komma iväg från hållplatsen fort!

Strax före Linnéplatsen blev vagnen plötsligt tyst. Mitt bankande på körhandtaget hade tydligen gett resultat. Vid Marklandsgatan stod servicebilen och konstaterade att det ju verkade fungera nu, samt visade mig vart säkringsluckan sitter ifall det skulle hända igen.

Vid Opaltorget hängde sig knappen igen, men bara i 5 sekunder denna gång. Så fort det började ringa kastade jag mig på knappen och brottade ner den. Det gäller att visa vart skåpet skall stå.

Den knäppa knappen! I nästan alla M32:or har de bytt ut denna italienska orginalknapp mot en bättre som inte fastnar. Förhoppningsvis får 422 också ny knapp snart!

Jag rullade vidare och kunde tillslut lämna vagnen vidare och gå på rast.

Efter rasten tog jag över vagn 332 på linje 6 mot Länsmansgården. Det första som hände var att det blev broöppning. Och att jag misstolkade signalerna. Redan halvvägs upp på bron såg jag att det blinkade gult för broöppning för bilarna. Kollektivtrafiksignalen som jag skall gå efter visade ett streck, dvs, mellantinget mellan pil (kör) och S (stopp). Normalt sett visas ju detta streck endast några sekunder, medan signalen håller på att slå om till pil eller S. Nu lyste strecket länge. Så länge att jag började undra om brovakten ville att jag skulle köra över bron innan han öppnade den. Han kanske ville vara snäll?!

Kollektivtrafiksignalen som vi skall gå efter vid broöppning sitter inte framme vid klaffen utan sådär 100 meter innan för att belastningen på bron inte skall bli för stor. Tillslut gjorde jag en ansats att faktiskt köra över eftersom signalen fortsatte att visa streck, inte S. Men så fort jag gjorde det gick förstås signalen över i S, och det började blinka rött borta vid klaffen. Detta gjorde att jag stannade 4 meter för långt fram…

Broöppning

Efter broöppningen kom jag förståss inte ur fläcken. Det hände ingenting, inte ett klick ens, när jag  förde spaken frammåt. Ok, vad göra nu. Jag hade klarsignal och inga felmeddelanden. Konstigt. Ringde TLI och förklarade läget.  TLI undrade om jag möjligtvis stod rakt under sektionsbrytaren. (Kontaktledningen är uppdelad i olika sektioner. Stannar man mitt under en skarv så kan man bli strömlös). Men det gjorde jag inte, den var två meter bakom vagnen. ”Jag skickar hjälp”, -sade TLI.

Att få stop på Götaälvbron är inte det bästa man kan göra. Det går väldigt mycket kollektivtrafik över bron och det blir snabbt köer. Bron är dessutom i så dåligt skick att bussarna måste köra i mittersta filen, i spårområdet, de får absolut inte köra ut i bilkörfälten, så köerna bakom mig blev snabbt långa. Plötsligt bröt sig en 24 metersbuss ut från kön bakom mig och körde om, tätt följd av 4 andra bussar. Jag kände hur bron gungade när de åkte förbi.

Inne i vagnen steg temperaturen snabbt och jag fick flera gånger förklara för passagerarna att jag absolut inte får öppna dörrarna mitt på bron men att hjälp var påväg. (SJ, någon?)

Efter 5 minuter dök en trafikledare upp. Han kom in i vagnen och kollade också att jag hade klarsignal. Det hade jag ju. Sedan lutade han sig över den gamla displayen där felmeddelanden skall synas och där det nu inte syntes något. Men, visade det sig, det stod faktiskt något där, bara att displayerna är så dåliga att texten inte syns i dagsljus, särskillt inte soligt dagsljus. Trafikledaren gjorde ungefär som Spock på Enterprise och då framträdde texten. Testa att trycka på ”Till” sade trafikledaren. Jag tryckte på ”Till” och sedan fungeade vagnen förståss utmärkt. Pinsamt var ordet. Den knappen borde jag ha tänkt på att trycka på själv. Med eller utan felmeddelande i displayen. Tur att jag lär mig av mina misstag i alla fall. (Hoppas jag).

16 minter sen rullade jag iväg nedför bron. Fick spetsvända vid Varmfrontsgatan och gå med 2 minutersförsening åt andra hållet.

Ett lyckat varv senare kommer jag till Linnéplatsen på väg upp mot Sahlgrenska. Där har vi en huvudsignal som dels visar riktning i växeln och dels ser till att inget fordon finns på spåravsnittet framför. (På en del ställen är spårvägen precis som järnvägen uppdelad i spårsektioner som bara får innehålla ett fordon åt gången). Signalen är alltid röd tills man talat om vilket håll man vill åt, är vägen fri så får man en grön pil. Nu var vägen fri, men jag fick ingen grön pil i alla fall. Bara att ringa TLI. Igen.

TLI bad mig vänta. Såg att växeln framför mig lades om flera gånger, så antagligen slöt den inte som den skulle.  Tillslut återkom TLI och frågade mig om jag kunde se hur växeln såg ut. ”Jo, den ser ut att ligga som den skall”, -sade jag. ”Då får linje 6, omlopp 1137 tillstånd att köra mot rött i huvudsigal 515. Kom”. Jag upprepade vad som sagts och svarade med kom. ”Bra, då kör du fram till växeln och kollar den igen så att den ligger rätt innan du kör över, jag hänger kvar i radion. Kom”. -sade TLI. Jag gjorde så och kom till slut förbi både signal och växel. TLI kopplade ner och jag körde vidare. 7 minuter sen. 

När jag tillslut kom upp till Aprilgatan i Kortedala och vände var det bara att köra direkt igen. Nu skulle jag bara in till hallen vid Rantorget med en så kallad oanonserad tur, dvs, den skall köras in så fort som möjligt, vanligtvis när vagnen framför har flyttat på sig. Det hade den redan gjort när jag kom fram.

Vagnen innan hade tagit hand om alla passagerare så jag kunde glida förbi varenda hållplats. Vid Bellevue kom jag ikapp och låg sedan bakom den ner till Gamlestadstorget. Där har vi ännu en sträcka med huvudsignaler så jag fick stå och vänta ett tag på grönt ljus. Vid den andra huvudsignalen var det också rött. Och fortsatte att vara det. Fick ringa TLI ännu en gång. ”Jaha, vi har haft lite problem med signal 118 idag” -sade TLI. Fick ännu en gång rabbla att linje 6, omlopp 1137 osv, innan jag passerade signalen. Det gick bra även denna gång och tillslut fick jag ställa vagnen i hallen och gå hem.

En dag med strul var till ända!

18 Responses to “Strul”

  1. Alex skriver:

    Ett tips ang utsignalen är att ta en nyckel eller liknande och slå på körhandtaget, det brukar funka :)

  2. Ola S skriver:

    Jo, det fick vi. När den står i ”S”. Det var ingen som sade något om att den inte beter sig som andra signaler och visar ”-” en bra stund innan den slår om till ”S”. Men nu vet jag…

  3. peter skriver:

    jag vill åka med dej

  4. Ola S skriver:

    Tja, vi får väl se om vi kan avtala en tid efter min semester då…

  5. peter skriver:

    hej när körd du på onsdag torsdag fredag

  6. Ola S skriver:

    Onsdag, torsdag kör jag inte alls. Fredag kör jag linje 4 mellan 14.55 och 19.37

  7. peter skriver:

    jag slutar i skolan 14.10

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.