Feed on
Posts
Comments

Ersättningsspårvagn

Igår körde jag ersättningstrafik för spårvagn, -med en spårvagn!
Inte helt vanligt kanske. Anledningen var att det ”lossnat” två decimeter räls i medväxeln strax före Stigbergstorgets hållplats i riktning mot centrum. Det gör att linje 11 just nu inte kan svänga höger in mot Stigbergstorget från Bangatan. När felet upptäcktes i fredags sattes först två ersättningsbussar in som trafikerade Mariaplan-Ekedal Stigbergstorget medan linje 11 fick köra via Vagnhallen Majorna och Kaptensgatan från Sannaplan i riktning in mot centrum. Från och med trafikdagens start i går lördag kördes istället för bussar två vagnar i cirklar runt runt i Majorna. Det var en av dessa vagnar jag fick köra.

Min dag började med att jag istället för att vakna av väckarklockan 04.20, vaknade helt av mig själv 03.30. Typiskt. Men det var bara att gå upp och fixa kaffe och en macka till frukost, eller vad det nu kan kallas vid den tiden på dygnet. När kaffet hade verkat lyckades jag få på mig uniformen och gick ut till bilen. Jag brukar aldrig ta bilen till jobbet, oavsett vilken tid på dygnet jag börjar eller slutar. Jag brukar gå, cykla eller åka med stadens fina spårvagnar. Men nu stod redan min cykel vid Vagnhallen Majorna där den blivit kvar efter det ovanligt intensiva julregn vi hade i år. Dessutom behövde jag bilen till ett ärende direkt efter mitt lilla skum-pass på ersättnings-11:an. Inte mycket att välja på alltså.

När jag lyckligt anlänt Vagnhallen Majorna (knappt jag hittade dit med bil) och fått den lagligt parkerad knallade jag in till expeditionen där det för dagen satt hela två arbetsledare och delade ut vagnar till kaffestinna spårvagnsförare. (Vagnhallen Majorna har precis fått två nya fina kaffebryggare som går glödheta varje morgon). Efter en blåsning i vår alkomätare fick jag vagn 424 som skulle stå på spår 13. Det gjorde den också men inte i hallen utan på gården framför hallen, vilket jag insåg först efter att jag gått igenom halva hallen i onödan.

Vagnen, som det visade sig att jag hade kört ganska nyss, hade precis samma fel då som nu, -att det inte gick att stänga av FM-radion via tuchskärmen vilket ju är lite dumt om man skall köra en vagn där man med största sannolikhet behöver använda innerhögtalaren minst var 13 minut för att tala om att på grund av två decimeter saknad räls får ni som vill fortsätta mot centrum byta vagn här vid Stigbergstorget. Men det fick gå ändå. Hade jag fått en M31:a och inte en M32:a hade jag ropat ut hållplatserna också, men det lät jag bli nu eftersom knapparna till innerhögtalarna (på tuchskärmen) sitter så dumt placerade att man måste sträcka sig efter dem varje gång man skall använda dem.

Efter den sedvanliga säkerhetskontrollen ropade jag upp TLI och frågade om de hade någon åsikt om hur jag skulle skylta vagnen. ”Lämpligtvis 11 Bergsjön så folk vågar gå på” blev svaret. Tyvärr har inte iTiden på spårvagnarna texten ”Ersätter spårvagn”, (inte ersätter buss heller), något som alla Västtrafiks bussar dock har. Knasigt. Så 11 Bergsjön fick det bli.

Givetvis blev jag utskälld en passagerare för att jag hade ”lurat” henne med vagnens skyltning. Damen, som hade tre stora resväskor med sig, hade tydligen ringt efter taxi när hon fått syn på informationen på realtidsskylten på hållplatsen. Sedan hade jag kommit med min vagn skyltad ”11 Bergsjön” varpå hon hoppat på den och avbeställt taxin. När jag sedan började informera om den trasiga växeln strax före Stigbergstorget blev hon galen (eller snarare ilsken) och stod och knackade på förardörren hela svängen in på Stigbergstorget, så informationen om att både linje 3, 9 och 11 gick från sitt ordinarie hållplatsläge missade hon helt. Först fjärde gången jag sade det insåg hon att det faktiskt gick spårvagnar in mot stan från Stigbergstorget och att hon inte skulle behöva ringa efter en ny taxi. Hon var nog lite stressad.

Efter denna lilla incident gick mina övriga 13 varv runt Majorna som en dans. Totalt gjorde jag 15 varv. Jag höll räkningen genom att göra ett streck på ett papper varje gång jag passerade Vagnhallen Majorna. Eftersom jag så att säga aldrig kom fram någonstans utan bara körde i cirklar var jag tillsagd att ta en rast när jag kände att det behövdes. Antingen genom att köra in på sidospåret utanför Vagnhallen Majorna eller att köra upp till Kungssten. Nu gjorde jag istället så att jag stannade till vid Ekedal en gång och vid Ostindiegatan en gång när jag inte hade något folk i vagnen för att sträcka på benen lite. Ganska gött att kunna parkera så där på linjen och gå en sväng :-)

Mina fyra timmar på ersättningsvagnen gick förvånansvärt fort. Det hann faktiskt inte ens bli tjatigt. Det förvånar mig lite. Hade väntat mig att det skulle bli minst sagt urtråkigt efter så där 4 varv. Men inte. Skulle gärna göra om det igen vilket kanske inte är en omöjlighet om man får tro GP. Det verkar som reparationen av växeln kommer dröja ett tag.

 

Ersättningsvagn 424 parkerad på Ostindiegatanför en liten paus.

Ersättningsvagn 424 parkerad på Ostindiegatan för en liten paus.

Ovanlig syn med vänstersvängande spårvagn på Stigbergstorget.

Ovanlig syn med vänstersvängande spårvagn på Stigbergstorget.

bild 1

En bild på den felande växeln vid Stigbergstorget.

Eftermiddagen ägnade jag sedan åt Ringlinien som var på utfärd med M23 63 och S27 421 för att ta farväl av Bellevue-slingan som snart skall rivas och ersättas av den nybyggda slingan vid Nymånegatan lite längre upp mot Kortedala. Dock kunde inte Ringliniens vagn köra in i den nya slingan som stått klar några månader nu eftersom den nya signalanläggningen inte tagits i bruk ännu. Vi får väl se hur det går med det. Själv är jag aningen skeptisk. Dels eftersom de smällt upp något helt otroligt många signaler (14? stycken) för att reglera trafiken i och omkring vändslingan. Dessutom har man kombinerat en punktsignalsanläggning med en huvudsignalsanläggning vilket jag inte tycker känns helt klockrent heller. En annan sak som gör mig skeptisk till att slingan skall komma igång snart är att vi ju har ytterliggare tre nya signalanläggningar i stan som ännu inte är i bruk trots att de stått ”klara” i över 1 år nu. Slottskogshallen, Angered och Munkebäckstriangeln. Den senare har de monterat bort de aldrig invigda huvudsignalerna ifrån och nu nästan ersatt med kollektivtrafiksignaler och växelkontrollsignaler istället. Fast bara nästan. Det är inte klart det heller. Det finns fortfarande några stolpar som väntar på sina växelkontrollsignaler…

Nya vändslingan vid Nymånegatan.

Nya vändslingan vid Nymånegatan.

bild 5

M23 63 och S27 423 stannar till vid Nymånegatan på väg hem till Gårdahallen.

bild 6

Avslutningsvis en bild från senare på dagen när både M23 63 och S27 423 gick som tåg 7 på Lisebergslinjens sista trafikdag för i år.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.