Feed on
Posts
Comments

Gamla trotjänare!

I torsdags höll jag på att hoppa upp i taket på sektionens expedition när min mobils absolut värsta kärnkraftsolyckealarm plötsligt gick igång. Någonstans halvvägs upp kom jag på att jag bett telefonen att påminna mig att gå in på ”förarportalen” som sidan där vi förare kollar våra tjänster heter. Nu när jag jobbar fackligt på halvtid är jag dagkommenderad de dagar jag kör vagn. Alltså får jag veta hur min tjänst ser ut först dagen innan kl 14. Nu var klockan 14 och jag loggade med spänning in på portalen för att se vad jag fått för tjänst. -Ingen alls visade det sig!
Med tanke på att jag skrivit i portalens önskemålsfällt att de kunde sätta mig där jag bäst behövdes utan några som helst krav på tider så var det ju lite konstigt. Särskilt som det varit ont om folk hela veckan på grund av spårarbetet mellan Svingeln och Olskrokstorget där de äntligen byter rälsen under gamla järnvägsbron som vart dålig sedan jag började köra 2010.

Eftersom jag helst inte ville sitta på sektionen ännu en dag så försökte jag ringa planeringen och kolla om de verkligen inte hade någon liten tjänst åt mig någonstans. Tyvärr svarade de inte vilket i sig var ett tecken på att det nog fanns öppna tjänster. Så istället testade jag att ringa arbetsledarna på Göta Källare. Nu gick det lite bättre. Han som svarade lovade att återkomma efter några timmar. (Lät som att det var väldig mycket att göra där inne).
Efter 20 min hade jag fått en trevlig liten tjänst som började 06.03 på SLX (Vagnhallen Slottskogen). Jag skulle hämta ut ett tåg på linje 1, köra dryga fyra timmar och sedan ha rast på Göta Källare följt av ett reservpass fram till 15.03. Perfekt!

Något yrvaken infann jag mig på SLX kl 05.45 dagen efter och kunde genast konstatera att samtliga fem närvarande kollegor inklusive expeditionsreserven hade sina termosmuggar med sig. Min var kvar hemma på hallbordet där jag ställt den för att komma ihåg den. Typiskt.
Nåväl, jag fick kaffe i alla fall (efter att ha lagt tre kronor i den lilla plastburken vid sidan om bryggarn) men fick dricks upp det inne i hallen. Ingen idé att ta med det ut och dricka kallt kaffe.
Efter att ha blåst i alkotestmaskinen, samlat ihop tidtabeller och körkort, läst ikapp mig på anslagstavlan med trafikmeddelanden samt fått veta vilken vagn jag skulle ha av reserven var det dags att gå ut till vagnen som förresten var M31 342. (Kollegorna tittade avundsjukt på mig för att jag fick en av de få M31:orna. De flesta omloppen som går ut från SLX är pedalvagnar. Själv var jag avundsjuk på kollegorna som fick pedaler. Jag brukar ju gilla dem bäst).

Vagn 342 stod på spår 3 precis framför hallporten så närmare kunde det nästan inte bli. Kollegan som hade vagnen bredvid mig på spår 4 lade in Metrotidningar i min vagn medan jag gjorde min säkerhetskontroll så jag slapp knalla bort till lådan där de ligger. Skönt.
Vagnen var i bra skick förutom att linjenummerskylten på vänster sida bara visade vitt. Men det fick gå ändå. Linje 1 är ju ändå vit. (Och jag misstänkte att hallpersonalen inte skulle uppskatta att jag målade dit en 1:a med tuschpenna på utsidan av skyltfönstret :-)

Vagnen gick bra förutom att den tog ett skutt varje gång jag startade den från stillastående. Dessutom var mekaniska bromsen något hård vid stopp. Två vanliga fel på de tjeckiska M31:orna. Dock gick vagnen fullständigt klockrent förutom detta och hade inga tendenser till hugg i motorbromsen som är ett annat klassiskt tjeck-vagnsfel. Positivt. Det blir nog fullfjädrade vagnar av dem också tillslut. De är i alla fall alltid roliga att köra eftersom de är mycket piggare än de ”gamla” M31:orna.

Just nu går linje 1 omvägen via Skånegatan och Torp till Östra Sjukhuset på grund av tidigare nämnda arbete mellan Svingeln och Olskrokstorget. Därför satt jag och var lite rädd för att jag skulle glömma arbetet och hamna inne på Rantorget istället. Men det gick bra. Informerade passagerarna om läget vid Centralen och eftersom de hunnit vänja sig vid det här laget var det ingen som hade några frågor om vart ersättningsbussen gick eller närmaste vägen till Borås.
Vid Scandinavium informerade jag om att nästa hållplats var Liseberg eftersom det saknas hållplatsrefug om man gör vänstersväng vid Korsvägen. Tre pers gick av.

Uppe vid Östra Sjukhuset blev jag omkörd av en annan etta medan jag stod och väntade på att ettan framför mig skulle avgå. Den omkörande vagnen visade sig innehålla en instruktör och en inre trafikledare (radion) som var ute på trafikdagar. Trafikledarna är ute och kör några dagar om året bara tillräckligt för att behålla kompetensen som förare. De ser alltid väldigt glada ut när de kör. Jag förstår dem. Jag får stora abstinensbesvär efter bara en vecka bakom skrivbordet på sektionen så jag kan bara föreställa mig hur det måste vara för dem :-)

Efter närapå två varv på linje 1 gick jag av för rast. Slog till på rostbiff och potatisgratäng uppe i personalmatsalen. Gott. Efter en stund kom en av kollegorna som varit på SLX samtidigt som mig på morgonen in och viftade lite med sin termosmugg framför mig. Jag försäkrade henne att jag som nu skulle vara reserv resten av dagen skulle ha hur mycket färskbryggt kaffe som helst inom räckhåll och minsann inte skulle behöva någon jäkla termos. Tre minuter senare kom en arbetsledare och gav mig en lapp med ett uppdrag och jag fick snällt gå ner till Drottningtorget utan kaffe. Äsch.

Trumpenheten över det missade kaffet gick snabbt över när jag såg vilka vagnar jag skulle ha på min 11:a. Vagn 748 och  705. Två riktiga M28:or! Wohoo! Var helt överlycklig hela passet. Så glad att jag körde fel vid Järntorget på andra varvet. Kom på mig precis när jag börjat svänga in till ettans hållplatsläge. Gjorde en mjuk tvärbroms och kastade mig på radion för att få tag på TLI och säga åt dem att jag behövde backa tillbaka mot Hagakyrkan samtidigt som jag med ena handen vinkade åt den otroligt skadeglada kollegan i mötande 1:a som själv brukar ta 7:an genom Chalmerstunneln då och då. Trevligt att förgylla en kollegas arbetspass:-)
Ett SIT-anrop senare hade TLI gett mig klartecken att backa och jag hade förklarat för passagerarna att jag skulle backa samt snällt bett dem att stanna kvar i vagnen medan jag gjorde detta. Otroligt nog lydde alla.
Efter att ha ställt om körhandtaget på första vagnen gick jag in i släpets förarplats och ställde in backläge. Därefter fick jag vandra skämspromenaden genom vagnen bak till rangerkontrollern. Efter en vagnslängds backande undrade en av passagerarna om jag skulle få löneavdrag nu. Eftersom jag var lite i farten så att säga kom jag inte på förrän det var försent att jag borde svarat att jag tvärt om får risktillägg för att backa eftersom jag måste vistas oskyddad bland arga passagerare. Nästa gång om det blir någon…
Väl tillbaka på förarplatsen meddelade jag att jag nu åter var på väg framåt och nu på rätt spår. TLI gick direkt ut och meddelade att backningen var avslutad. Efter att ha lyckats lägga växeln vid Stigbergstorget åt rätt håll på första försöket gick resten av turen bra.

Vagnarna var underbara att köra. Kul med två M28:or som tänker likadant. Inga jobbiga ryck som ofta uppstår när man kopplar en M29 med en M28.
Något jag gillar med M28:orna är att de stannar mycket mjukare än M29:orna. Och att de har knuffdörrar vilket sparar oerhört mycket tid vid hållplatserna. Trelägesströmställaren till dörrmanövreringen är också mycket bättre än knapparna som M29:orna och M31:orna har fått istället. Kort sagt var det en mycket glad och nöjd spårvagnsförare som avslutade sitt pass på Järntorget strax före kl 15. Bra dag på jobbet!

Förövrigt beslöt styrelsen för Göteborgs Spårvägar i veckan att för andra gången göra om upphandlingen av M33 vilket gör att första vagn nu kan komma i trafik tidigast 2018. Med andra ord kommer jag nog få köra M28 fler gånger de närmaste åren. De kommer nog finnas kvar i trafik till 2020. Minst. Äldsta M28:an lär förövrigt fylla 50 nästa år. Hoppas det firas med tårta!
Läs mer om M33-upphandlingen här och här!

20140405-213043.jpg

M28 748 och 705 på linje 11:s avstigningshållplats på Komettorget i Bergsjön.

 

 

20140405-213158.jpg

Insidan av vagn 748.

 

20140405-213141.jpg

En gammal dekal som fanns kvar i vagn 748 (men inte i vagn 705).

 

20140405-213112.jpg

Förarplatsen på vagn 748.

 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.