Feed on
Posts
Comments

Skeppsbrolänken -Del 2

Det här inlägget hade jag tänkt skriva för minst ett år sedan, lite mer egentligen, men av olika anledningar är det först nu det blir av. Å andra sidan är det först nu som det verkligen har börjat hända saker med vår nya spårvägssträcka mellan Järntorget och Lilla Torget via Skeppsbron i och med att det börjat dyka upp spår. Första inlägget med bilder från denna sträcka hittas här, det inlägget är från februari 2012, så jämför man bilderna har det hänt en del.

I första inlägget från 2012 gick jag från Järntorget till Lilla Torget. Nu har jag gått tillbaka från Lilla Torget till Järntorget (känns som att komma hem!)

I inlägget har jag då och då länkat till bl.a. wikipedia med mer information om gator och byggnader. Läs gärna om ni vill förkovra er i göteborgiana!

IMG_1146

Västra Hamngatan mot Södra Hamngatan

Här i kurvan mellan Västra Hamngatan och Södra Hamngatan lades ny räls så sent som sommaren 2013. Ursprungsplanen var väl att det skulle lagts in växlar redan då men av olika anledningar blev det inte så. Bl.a. visade det sig att marken och kanalmurarna behövde förstärkas i en större omfattning än man hade trott.
Skeppsbrolänken skall i alla fall anslutas här i kurvan. På de flesta kartor jag sett skall det bli ett triangelspår här, alltså med möjlighet att köra både Domkyrkan-Skeppsbron och Brunnsparken-Skeppsbron, men jag har också sett kartor där endast spåret Brunnsparken-Skeppsbron finns med. Hoppas man inte snålar in på triangelspåret, alla möjligheter till omläggningar och vändmöjligheter vid förseningar behövs. Smart också att kunna köra förstärkningslinjer som inte behöver ge sig in i trängseln vid Brunnsparken utan kan vika av innan. Vi får se hur det blir.

 

IMG_1151

Södra Hamngatan med ryggen mot Lilla Torget.

Här i korsningen Södra Hamngatan Västra Hamngatan skall det i alla fall garanterat gå räls rakt fram mot Brunnsparken om mindre än ett år.

Lilla

Lilla Torget

Just nu står Jonas Alströmer och tittar ner på spillrorna av Lilla Torget, men förhoppningsvis är det finare än på väldigt länge här snart. Någon hållplats skall det dock inte bli här (även om jag kan tycka det vore smart att lägga en reservhållplats här).

IMG_1157

Södra Hamngatan med ryggen mot Residenset

Utanför Residenset på Södra Hamngatan ligger nu för första gången i husets 363-åriga historia spårvagnsspår. (Jag hoppas jag har rätt nu, sist det gick spårvagn ner mot hamnen gick rälsen på Norra Hamngatan tror jag, rätta mig om jag har fel!)
Som förare kan jag egentligen ingenting om spårvagnsräls och olika tekniker för att lägga räls. Jag kan dock med egna ögon se att det finns många olika sorters räls och ännu fler sätt att lägga den på plats. Den här metoden är ny för mig. -Först lägger dom ut rälsen och sedan gjuter de en betongplatta under den. Undrar om man måste byta hela plattan när det någon gång i framtiden är dags att byta räls?

 

På Södra Hamngatan utanför

Södra Hamngatan från Stora Badhusgatan

Som spårvagnsförare blir man alltid lite extra lycklig när man ser en såhär fin rakspårssträcka! Kontaktledningsstolparna är också på plats längs med kanalen.

IMG_1160

Mot Stenpiren med ryggen mot Södra Hamngatan i korsningen med Stora Badhusgatan

På bilden syns skeppsbrolänkens första 10 meter räls som legat där ett drygt halvår. (Men redan är asfalten runt spåret så sliten att den behöver repareras!) Dessa första 10 metrarna räls var länge det enda synliga tecknet på att det faktiskt är spårväg man bygger på platsen.  De senaste veckorna har denna bit dock svetsats ihop med rälsen på föregående bild. Att korsningen fick sin räls så tidigt berodde på att man behövde leda om biltrafiken den vägen så den behövde vara klar långt innan resten av rälsen på Södra Hamngatan.

IMG_1162

Stora Badhusgatan med ryggen mot Lilla Badhusgatan

På grund av tidsbrist, oladdat batteri, stora avspärrningar, dålig zoom och minskande dagsljus beslöt jag mig för att inte försöka ta någon bild på Stenpiren och platsen för den nya spårvagns- och färjeterminalen den här gången utan vek istället in på Stora Badhusgatan mot Järntorget. På bilden ser man betongfundamenten till kurvan från Lilla Badhusgatan in på Stora Badhusgatan. Just här är det asfalt i rännorna där rälsen sedan skall ligga så att biltrafiken skall kunna passera över under byggtiden.

IMG_1165

Stora Badhusgatan mot Järntorget

Längre in på Stora Badhusgatan har man inte kommit riktigt lika långt med rälsen, men precis här skall den gå. Precis under de gula rören såg det ut som att det skulle sprängas bort lite berg, annars verkar mycket av jobbet med att flytta ledningar och rör vara klart.

IMG_1168

Stora Badhusgatan med ryggen mot Järntorget strax innan korsningen med Verkstadsgatan

Snäppet närmare Järntorget var man i full gång med att gjuta fundamenten till spårvagnsspåren.

IMG_1169

Stora Badhusgatan strax innan korsningen med Verkstadsgatan riktning mot Järntorget.

I andra riktningen såg det ut så här. Betongplattan är klar fram till grävskopan. På andra sidan grävskopan (se nedan) är man i slutskedet av arbetet med att flytta fjärvärmeledningar och annat. Snart är det betong här också.

IMG_1172

Esperantoplatsen med ryggen mot Järntorgsgatan.

Fjärrvärmeverket har fått en ny fasad på hörnet mot Vallgraven som ligger lite bättre i fas med spårsträckningen.

 

IMG_1173

Järntorgsbron (?) mot Järntorget.

På bron (som jag just döpt till Järntorgsbron) mellan Esperantoplatsen och Järntorgsgatan ser det fortfarande ut som det gjorde 2012. Men snart är grusrefugen i mitten, som brukar användas som motorcyckelparkering, borta och ersatt av spårvagnsspår.

 

IMG_1176

Järntorgsgatan mellan biografen Draken och Myrorna

På parkeringen mellan Draken och Myrorna har grundarbetet kommit igång på allvar samtidigt som Järntorgsgatan fortfarande är öppen för biltrafik i båda riktningar. Precis som skylten lovar kommer snart Brunnsparken ligga mycket närmare Järntorget än förut. Bara en hållplats mellan istället för tre!

 

IMG_1180

Järntorget

Sista bilden för den här gången är från Järntorget där spåren nu legat klara och väntat på att bli anslutna i 15 år. Snart skall växlarna som hunnit bli utslitna sedan dess trots att de aldrig använts bytas och sedan kommer det inte dröja länge innan spårvagnarna börjar skramla fram över spårkryssen mot Skeppsbron.

One Response to “Skeppsbrolänken -Del 2”

  1. […] längs vår nya spårvägssträcka mellan Lilla Torget och Järntorget. Det har hänt en del sedan sist. På Södra hamngatan har gatan runt spåret asfalterats och är nästan klar och på Skeppsbron […]

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.