Feed on
Posts
Comments

Truppförflyttning

Igår hade Ringlinien ett större abonnemang. Vi skulle köra 500 personer från Vågmästareplatsen på Hisingen till Liseberg. 500 personer är en ganska stor församling så vi fick köra totalt tre tåg för att få med alla.
Tåg 1 bestod av M23 15, tåg 3 av M23 63 med S27 423 på släp och tåg 5 av M25 606, 621 och 582. Själv  lyckades jag sno åt mig tåg 5 (det gäller att hinna in i trafikkalendern och anmäla sig först!).

image

Briefing i konferensrummet innan utfärd.

 

När all personal som skulle tjänstgöra under kvällen infunnit sig i hallen hade vi en liten briefing över trafikupplägget i hallens konferensrum. Tåg 1 och 3 skulle köra ut från GX och sedan avvakta på spår 6 på Centralstationen tills dagens sista vagn på linje 13 hade passerat. Sedan skulle de hänga efter den till Wieselgrensplatsens vändslinga och avgå därifrån så fort som möjligt. Jag och tåg 5 skulle lämna hallen före de andra tågen och köra ut till Eketrägatans vändslinga och avvakta där tills jag fick besked över radion att M23:orna lastat klart. Tanken med att vända M23:orna bakom sista ordinarie trafikvagn på Wieselgrensplatsen och vända mig ute vid Eketrägatan var givetvis den att vi skulle vara i vägen för Spårvägens vagnar så lite som möjligt. Vi försöker faktiskt, även om många av mina kollegor verkar tro att vi gör vad vi kan för att vara i vägen ibland ;)

För satt undvika kaos på Vågmästareplatsen skulle dels TLI ha en trafikledare på plats och dels hade vi en uniformerad ”abonnemangskoordinator” där för att tala om för våra kunder vilka vagnar de skulle åka med och när de skulle komma. Denna ”abonnemangskoordinator” kallade jag i faxet till TLI lite skämtsamt för -SSR ”Trafikledare”- vilket jag tydligen inte skulle ha gjort. (Ja, vi faxar till TLI varje gång vi skall köra ut någon av våra vagnar på stan. I faxet meddelar vi vilken rutt vi kommer köra, med vilka vagnar vi kör, vilka radioenheter vi har med oss samt vem som är trafikansvarig). När jag ropade upp TLI från radion för att meddela att vi nu lämnade hallen fick jag efter en liten föreläsning bedyra att jag inte hade någon annan uppfattning än den att TLI står för trafikledandet i den här stan. Det var tydligen känsligt. Nåväl, vi var välkomna ut på spåret i alla fall. Tror jag.

Jag och tåg 5 lämnade alltså hallen före de andra tågen efter att ha kopplat ihop M25:orna på utfartsspåret. Att göra hopkopplingen där är egentligen inte att föredra eftersom man blockerar spåret från Rantorget till trafikspåret, men eftersom GS har parkerat fem ganska risiga M32 på vårt rangerspår vid sidan om Gårdahallen hade vi inte mycket annat att välja på. Kopplandet gick bra och efter att vagnarna hade enats om att det var den längst fram som skulle bestämma erhölls klarsignal med ett glatt pling och jag kunde (efter det lilla samtalet med TLI) rulla ut på stan.

Att köra tre ihopkopplade M25:or är en ganska mäktig upplevelse eftersom tåget blir 45 meter långt. Man får tänka sig för lite så att man inte drar på förtidigt efter skarpa kurvor och vänta med att accelerera vid passage av sektionsavskiljare, motväxlar och andra ställen med hastighetsnedsättning.
Vagnarna gick i alla fall hyfsat bra tillsammans trots att de egentligen är ganska olika i hur de fungerar vid fartpådrag. Angeredsvagnarna 621 och 582 är ju ombyggda för högre hastigheter med extra shuntsteg som kickar in vid 30 km/h så när 606 går ihop med dem fungerar den lite som en bromskloss. Nu är i och för sig vagn 606 en riktigt pigg vagn den också men den brukar inte fara iväg som en raket efter 30 som de andra två utan har en något mer ärevördig accelerationskurva. Nu blev det som att vagn 621 och 582 sköt på vagn 606 vilket resulterade i en lite ”gungig” körning just mellan 30 och 40 någonstans. Att bromsa gick fint när jag väl hade hittat ett bra läge i bromspedalen. M25:or har en väldigt mjuk och fin mekanisk broms som är riktigt trevlig när man vant sig vid den. (Den tar lite längre ner än på M28 och M29).

Efter att ha gått igenom vagnarna och justerat värmen i dem på Eketrägatan var det bara att sitta och vänta på besked att köra från ”abonnemangskoordinatorn” på Vågmästareplatsen via radion. När order att köra kom lät jag en ingående linje 5 mot Vagnhallen Slottsskogen passera först och körde sedan ut på spåret med förhoppningen att Västtrafiks reseplaneringen hade rätt i att det var 4 minuter kvar tills nästa vagn in mot stan skulle komma. (Ingående vagnar är ofta oannonserade, dvs. de kör utan tidtabell, och syns inte i reseplaneraren).

image

Vagnarna i slingan vid Eketrägatan i väntan på att få köra till lastning vid Vågmästareplatsen.

 

Som tur är kom det ingen vagn bakom mig. Att lasta på de ca 200 personerna som stod på Vågmästareplattsen tog inte ens en minut eftersom ”abonnemangskoordinatorn” sett till att de placerat ut sig på lämpliga ställen för att snabbt komma ombord. Därefter var det bara att plinga och köra. Jag ansträngde mig till mitt yttersta att köra mjukt och fint och var nog aldrig uppe i mer än 40 km/h. Det resulterade i att flera kom fram och berömde mig för den mjuka körningen när de gick av. Kul! (Tänk om man lyckades få så mycket beröm när man kör vanlig GS-vagn!)

Efter Liseberg var tanken att vi skulle vända i slingan vid St: Sigfieds Plan där lisebergslinjen brukar vända, men där hade GS ställt upp en krånglande M31 så vi blev tvungna att köra upp till Torp och vända. (Jag var givetvis fullkomligt förkrossad över att behöva köra de fina vagnarna en extra tur. Eller inte ;) ) Väl framme vid GX delades tåget snabbt upp i två delar, och kördes in i hallen där vagnsstädning tog vid efter ett samtal till TLI för att meddela att vi kommit in i hallen igen. Som tur är var det torrt ute så städningen gick snabbt. Bara att borsta lite.

Så kan en tvåtimmarstjänst på Ringlinien se ut!

image

Städning av vagn 606.

 

 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.