Feed on
Posts
Comments

Man kan ju tycka att det borde vara ganska enkelt att köra till Angered, typ bara att följa spåret och lunka på i fullfart tills man är framme. Men den här arbetsdagen misslyckades jag med att ta mig dit två gånger av tre.

Försök Ett:
Min arbetsdag började i Vagnhallen Majorna varifrån jag promenerade ner till hållplatsen för att vänta på min 9:a mot Angered. Vädret var av det blåsiga, regniga, kalla slaget så när vagn 310 strax anlände nästan kastade jag mig in i den torra varma förarplatsen. (Jo, kollegan hann ta sig ut först).
Så fort jag svängt runt hörnet mot Jaegerdorfsplatsen insåg jag att vindrutan var av den nya sorten med värmetrådar istället för plastfilm för att ta bort imma. Rutorna med trådar skall bort efter att  många förare klagat på dem då de orsakar allt ifrån yrsel och klåda till märkliga ljusreflexer. Själv har jag inte haft allt för stora problem med dessa rutor, framförallt inte i dagsljus, men när jag nu tittade upp mot Chapmans torg var det som om allt var suddigt. Kunde inte ens läsa vägskyltarna.
Alltså ropade jag upp TLI och frågade om det fanns någon chans att få ett vagnbyte till vad som helst med en ”riktig” vindruta. TLI lovade att undersöka saken och återkomma. I väntan på återkommandet stängde jag av värmen i rutan och då blev det i alla fall lite bättre.

Precis innan jag kom fram till Brunnsparken meddelade TLI att det var stopp på Angeredsbanan i höjd med Hjälbo på grund av sjukdomsfall ombord. Man inväntade ambulans och tills dess den kommit fick vagnar mot Angered åka mot Nymånegatan och Kortedala istället. Såklart lades trafiken tillbaka mot Angered 20 sekunder efter att jag hade passerat växeln som skiljer Bergsjön från Angered. Men det var bara att hänvisa passagerarna till nästa vagn och åka upp till Nymånegatan och vända där istället.

M31 310 i slingan vid Nymånegatan.

M31 310 i slingan vid Nymånegatan.

Precis innan jag skulle köra iväg med min vagn, som nu skyltat om till linje 4 mot Mölndal, ropade TLI upp mig och meddelade att en ny vagn stod och väntade på mig vid Blå Boden (dvs. utfarten från Vagnhallen Rantorget där det någon gång för 10-20 år sedan stod en blå bod) och att jag därför skulle köra 8:ans väg via Redbergsplatsen och byta vagn. Så då gjorde jag det.
Eftersom nästan ingen vågade gå på en linje 4 skyltad Mölndal längs 6:an och 8:ans linjesträckning gick vagnbytet riktigt smidigt och jag lyckades med att avgå bara 6 min sent från Centralstationen med min nya vagn M31 303.
Vid Korsvägen hade jag dessutom sådan tur att jag kom före 2:an och därmed lyckades jag kapa förseningen ytterligare någon minut innan vändning i Mölndal. Och alltså är vi framme vid:

Försök 2:
Den här gången lyckades jag faktiskt ta mig till Angered utan några som helst problem eller förvecklingar. Och därmed kan man ju misstänka hur det går med försök 3. I Angered blev jag och vagn 303 i alla fall en 8 mot Frölunda och även turen ner dit gick smärtfritt. Inne i slingan i frölundatunneln passade jag på att gå in i personalrummet en stund och…

Försök 3:
…när jag kom tillbaka till vagnen hörde jag slutet på ett anrop från TLI. Det löd ungefär så här:
”…förstår att detta var mycket information på en gång och återkommer så snart som möjligt till er i Angered och Bergsjön. Klart slut.”
”Det lät ju mindre bra”, -tänkte jag och började köra mot Angered med en stark misstanke om att jag nog skulle hamna någon annanstans.

M31 303, "Fölet" i Frölundatunneln.

M31 303, ”Fölet” i Frölundatunneln.

Så snart som möjligt” visade sig vara ett ganska bra tag senare. Nästa anrop från TLI gällde ett annat stopp vid Ullevi Södra som visserligen också berörde mig, men det var strax undanröjt igen. Runt Sahlgrenska fick jag till slut veta vart det ”stora stoppet” var. Det visade sig vara någon form av strömförsörjningsproblem runt Gamlestadstorget men nu skulle i alla fall trafiken mellan Gamlestadstorget och snabbspåret vara igång igen medan linje 6 och 8 (dvs. jag då) inte kunde trafikera via Ejdergatan, så de var omlagda via Polhemsplatsen och snabbspåret.
Strax efter det anropet gick TLI ut och frågade vilken vagn som stod framför en av huvudsignalerna vid Gamlestadstorget varpå det inte dröjde länge innan det kom kontraorder. Eller i alla fall en halv kontraorder. Det var visst fortfarande strömlöst för all trafik runt Gamlestadstorget, TLI drog nu en snabb repetition av omläggningen som hade gällt tidigare, dvs. den jag inte hörde mer än sista meningen av i Frölunda. I all hast råkade de hoppa över linje 8 i riktning Angered men tolkade det som att jag precis som linje 4 skulle åka till Virginsgatan (Kålltorp / Torp).

Vid Ullevi Norra stod en ganska stor klunga resenärer som hoppfullt tittade upp när en linje 8 rullade in så jag fick informera i ytterhögtalarna om att vagnen tills annat budskap gavs skulle gå till Kålltorp, inte Angered. Samma sak utspelade sig på resterande hållplatser upp till Redbergsplatsen dit de flesta valde att åka med. På väg mot Kålltorp försökte jag få tag på TLI apropå att jag snart skulle bli avlöst på Centralstationen. Innan TLI svarade på mitt anrop hade jag kommit fram till motväxeln in till 3:ans slinga i Kålltorp. Nu var frågan om jag skulle in i slingan och vända eller om jag skulle fortsätta rakt fram. Efter en liten snabbräkning kom jag fram till att om jag körde rakt fram borde jag vara på Centralen ganska precis i tid för min avlösning, så rakt fram fick det bli. När TLI och jag väl fick kontakt ett par hållplatser senare tyckte de som tur var att det var ett bra beslut att köra den vägen. (annars hade det blivit jobbigt!)

Efter Liseberg tog jag höger in på Skånegatan och blev strax uppropad av en av arbetsledarna på Göta Källare (som över radion fortfarande brukar kallas för stationsmästare) som lite nervöst undrade vart jag var någonstans. Jag meddelade att jag just rullade in på Scandinavium riktning Centralstationen dit jag räknade med att anlända i tid till min avlösning 5 minuter senare. ”Men vad bra!” -tyckte arbetsledaren, då fixar vi det någon som tar hand om vagnen. Klart slut.

Hade det inte varit för att trafiken via Gamlestadstorget och snabbspåret just släppts på igen hade jag faktiskt kommit fram till min avlösning helt enligt tidtabellen. Men nu fick jag rött i sista signalen innan Centralstationen och fick vänta på en hel karavan med vagnar som kom från snabbspåret innan jag fick komma fram. Så jag blev 3 minuter sen. Nesligt men å andra sidan var nog de vagnarna rejält mycket senare än vad jag var.

Uppe i matsalen på Göta Källare fick jag sedan höra lite mer om vad som hade orsakat allt strul runt Gamlestadstorget. Antagligen hade någon vagn med dålig strömavtagare skadat kontaktledningen under E20 upp mot Ejdergatan. När sedan nästa vagn kom hade föraren i den vagnen märkt att kontaktledningen såg ”konstig” ut och tvärnitat vilket räddade större delen av ledningen från att ramla ner. Hade kollegan inte stannat så snabbt hade stoppet troligtvis blivit flera timmar längre. Dock hade strömmatningen krånglat när trafiken på snabbspåret skulle kopplas in igen varför det blev lite rörigt.

Efter rast hade jag i alla fall en lugn kväll på linje 3 med fina pedalvagnar och jag nådde båda linjens ändhållplatser två gånger om ;-)

M29 834 utsatt för äkta göteborgsväder i slingan vid Slottskogsvallen.

M29 834 utsatt för äkta göteborgsväder i slingan vid Slottskogsvallen.

One Response to “Konsten att köra till Angered”

  1. niclas.lindgren skriver:

    Hejsan, spännande i spåren ibland!

    Jag bara undrar lite varför man inte manuellskyltar vagnen mot rätt destination(eller kortvända) när man vet att man inte går rätt, eller kanske tom till en linje som passar när man inte kan åka rätt? Borde vara lite lättare för resenärerna att dölja med då kanske även om det blir lite snurrigt såklart ändå.

    Mvh
    Niclas

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.