Feed on
Posts
Comments

M28 50 år!

 

Den tredje januari 2016 firade Spårvägssällskapet Ringlinien att vagnstypen M28 rullat i ordinarie trafik på stadens gator i 50 år (!) genom att låna två av de första vagnarna i serien och fara runt med dem i stan.

När det stod klart att Sverige skulle gå över till högertrafik hade Göteborgs Spårvägar ganska precis fått 125 nya M25:or byggda för vänstertrafik levererade från Hägglunds i Örnsköldsvik. För att klara övergången till högertrafik behövde dessa byggas om, men man kunde inte bygga om alla vagnar innan omläggningen eftersom man då inte hade haft något att köra med innan dagen H. Lösningen blev att beställa M28 som från början byggdes som högervagnar. Innan dagen H gick de kopplade baklänges med en M25:a och därmed hamnade dörrarna på rätt sida. Efter dagen H fick istället ännu ej ombyggda M25:or gå baklänges tills de hunnit byggas om. (HÄR finns en bild på vagn 732 som går baklänges i vänstertrafik bakom en M25 på väg upp mot Stigbergstorget).

Hägglunds hade dock inte möjlighet att både bygga om M25.orna till högertrafik och bygga nya vagnar eftersom man höll på att leverera tunnelbanevagnar till Stockholm. Istället fick ASJ ordern att bygga M28 (med teknisk utrustning från ASEA). Hägglunds ville dock inte skicka ritningar på M25 till sina konkurrenter så istället fick GS skicka upp en hel M25-vagn till ASJ/ASEA som fick konstruera M28 efter den. (På den HÄR sidan finns en bild på vagn 701 under leveransen till Göteborg och HÄR finns en fin färgbild på vagn 763 utanför fabriken i Västerås. HÄR finns en bild på vagn 708 utställd på Liseberg 1965).

Trots att M28 utseendemässigt är väldigt lik både M25 och M29 (som Hägglunds byggt) är det en hel del som skiljer dem från sina syskon från Hägglunds eftersom ASEA byggde ett eget el- och uppkopplingssystem. Men trots att vagnsmodellerna är byggda av olika tillverkare är de ändå samkörbara. Dock gick M28 betydligt bättre tillsammans med M25 än M29. Det är först på senare år man börjat köra M28 tillsammans med M29 och man kan nog både som passagerare och förare känna att de inte tänker likadant alla gånger. Det kan bli väldigt hoppigt och skuttigt vid start om broms ibland. Men har man tur får man två vagnar som trivs bra tillsammans och då är det helt fantastiskt att köra blandtåg eftersom M28:an ofta gör tåget lite snabbare än vad ett rent M29-tåg skulle varit.

Det var nog ingen som hade tänkt eller trott att M28:orna fortfarande skulle rulla i trafik 50 år efter att vagn 706 som första vagn togs i trafik i början av september 1965. Men det gör dom. Och de är fortfarande en viktig kugge i Göteborgs kollektivtrafik. Planen var väl egentligen att de skulle tas ur trafik när M32 kommit i trafik. Men det gick ju som det gick med det. Förutom problemen med M32 har också trafiken ökats så mycket att fler vagnar behövs för att klara den dagliga trafiken. I väntan på M33 får M28 alltså rulla vidare. Numera är de dock oftast förpassade till att gå som andra vagn efter en M29:a eftersom M28:ans elsystem inte klarar av att driva t.ex mynt-biljettautomaten som finns i M29:orna. Dessutom är det praktiskt att ha en M29 främst i varje tåg då de har bredare mittdörrar som gör det enklare att lasta ombord barnvagnar.
Åter till 50-årsfirandet

Jag och min SSR/GS-kollega Alex fick det ärofulla uppdraget att köra jubileumståget. Kl 10 på förmiddagen infann vi oss på Vagnhallen Majorna där LC meddelade att våra vagnar stod längst bak på spår 19. Vi fick vagn 701 (den äldsta M28:an) och vagn 706 (den första som togs i trafik), med andra ord passande vagnar till ett jubileumståg.

407

Vagn 701 och 706 på baksidan av Vagnhallen Majorna efter utbackning från spår19.

Efter att ha kopplat ihop vagnarna och backat ut dem från hallen begav vi oss mot Vagnhallen Gårda med Alex bakom pedalerna. Han konstaterade att de gick väldigt bra men att elbromsens första läge inte gick in om man påbörjade broms i hastighet runt 50 km/h med följden att det blev lite ”hoppigt”. Men det gick att leva med.

I väntan på avgång från GX (Vagnhallen Gårda) körde vi in i hallen. Mycket troligt att det var första gången just dessa vagnar var inne i den Vagnhallen sedan Vagnhallen Rantorget byggdes. Ett ögonblick funderade vi på möjligheten att helt enkelt behålla vagnarna där men i brist på bra gömställen så lät vi bli.

410

M28:orna på spår 7 i Vagnhallen Gårda bland de andra museispårvagnarna. (Ups ;-) )

11.30 var vagnarna fulla med folk och vi backade ut från hallen. Som alltid när Ringlinien skall någonstans hade jag först faxat (!) vår färdväg till TLI för att sedan ropa upp dem från radion i vagnen för att testa förbindelsen och tala om att vi nu ämnade köra enligt fax. TLI undrade lite försiktigt om vagnarna numera ingick i den museala samlingen och jag korsade fingrarna och bedyrade att det bara var ett lån och att vi tänkte lämna tillbaka dem sedan (nämnde inget om tidigare planer på att gömma undan dem i Vagnhallen Gårda).

Turen gick först via Redbergsplatsen till Komettorget i Bergsjön där det blev ett litet fotostopp i väntan på att vagnen framför skulle åka iväg.
Just Komettorget är en jobbig hållplats att anlända till med vagnar som inte går i ordinarie trafik. Det är lätt hänt att man är i vägen för trafikvagnarna eftersom avstigningsläget och påstigningsläget ligger precis efter varandra. Enligt tidtabellen skulle 7:an framför avgå samtidigt som 7:an bakom skulle ankomma men vagnen bakom fick ändå stå och vänta 45 sekunder innan vi kunde rulla fram och göra plats för den på hållplatsen. Nåväl, det kunde varit värre…

Fotostopp på Komettorget. (Dock svårt att fota vagnarna utan att få med massa andra fotografer på vagnarna ;-) )

Fotostopp på Komettorget. (Dock svårt att fota vagnarna utan att få med massa andra fotografer på vagnarna ;-) )

Från Komettorget körde vi sedan gamla linje 7, dvs ner till Centralstationen och sedan via Domkyrkan till Kapellplatsen där vi delade tåget. Jag körde främre vagnen till Sahlgrenska medan Alex drog iväg med bakre vagnen till Guldheden. När M28 levererades hade de tillskillnad från M25 automatcentrerande koppel varför just M28 användes på de linjer där man delade tågen.

Efter vändning (och fotografering) på var sitt håll strålade vi samman på Wavrinskys Plats och körde efter varandra ner till Kapellplatsen där vi kopplade ihop vagnarna igen, precis som förr. Därefter avvek vi dock från linje 7 och svängde istället ner mot Valand och körde via Korsvägen och Torp till Östra Sjukhuset.

Vagn 701

Vagn 701 som singelvagn i vändslingan vid Sahlgrenska Sjukhuset…

 

Vagn 706

…och vagn 706 ensam uppe i Guldheden med den vackra butikslängan från 1951 i bakgrunden. (Foto: Alex Oscarsson).

Även vid Östra Sjukhuset blev vi lite i vägen för en 5:a. Tidigare under dagen hade det varit ett längre stopp på Göta Älvbron och alla vagnar som var fast på Hisingen hade fått backvända vid Wieselgrensplatsen. Alltså tänkte jag att det var bäst att köra in på 1:ans spår eftersom eventuella 5:or säkert var sena och ville avgå direkt. Tyvärr stod det en 1:a på avstigningsläget på högerspåret vilket precis gjorde att vårt tåg inte kom igenom hela motväxeln. Så där blev vi stående båda två 2 min innan vagnen framför äntligen rullade fram till påstigningen.

Från Östra Sjukhuset körde vi sedan ”gamla linje 1” via Valand till Järntorget och sedan till Axel Dahlströms Torg där vi vände och satte kurs mot Vagnhallen Majorna för att, faktiskt, lämna tillbaka vagnarna.

Axel

Axel Dahlströms Torg blev sista vändning innan återlämnandet av vagnarna.

Efter åkturen var vi några som fortsatte firandet i Ringliniens vagn 100 som stod framkörd på sidosåret vid hållplatsen utanför vagnhallen. När alla var ombord ringde vi och beställde pizza från Götas (som har vedeldad pizzaugn) 1,5 hållplatser längre fram. 15 minuter senare stannade vi till på reservhållplatsen Älvsborgsplan, 10 meter från pizzerians ytterdörr, och knallade in och hämtade vår beställning. Gänget som satt och åt inne på pizzerian noterade det hela och verkade tycka att det var ganska kul att någon hämtade pizza med spårvagn. (Det tyckte vi också ;-) )

Pizza

Pizzavagnen (vagn 100) parkerad på stickspåret i Kungssten.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.