Feed on
Posts
Comments

Jullovskörning

På allmän begäran, -ett inlägg på bloggen! 

Den 22 december, körde jag vagn närapå 10 timmar! Ett perfekt sätt att fira att man fått jullov efter en ganska intensiv slutspurt med en projektrapportinlämning. 

Klockan 14.21 stod det i min tjänst att jag skulle börja på Göta Källare, men jag var där redan 35 minuter tidigare och ”blåste in mig”, (dvs. jag blåste i vår alkoholmätare), och läste trafikmeddelanden samt trafikorder så att jag hann med en sen lunch ute på Drottningtorget innan jag skulle borda dagens första vagn på linje 11 mot Saltholmen. Vagnen visade sig vara M31 303 så fick en varm, mjuk och go arbetsplats.

Att jobba helgen innan jul brukar vara ganska tufft. Det brukar vara väldigt mycket folk inne i stan som stressar runt för att hinna med de sista julklappsinköpen och därmed också väldigt mycket folk (fullastade med paket) ombord på vagnarna. Men nu var det ganska lugnt. Kanske gör julaftons placering på en måndag att folk hunnit packa ihop och resa iväg från stan!? 

Helt folktomt var det dock inte på vagnen. Vagnen var tre minuter sen när jag tog över den och när jag lämnade Järntorget var förseningen uppe i 6 minuter, mest på grund av att det var förhållandevis mycket resenärer för att vara en lördagseftermiddag. Efter Mariaplan hade de flesta resenärerna sittplats så jag vågade dra på lite mer för att försöka jobba bort lite av förseningen. Linje 11 har en ganska tight tidtabell mot Saltholmen som bygger på att man kan köra förbi hållplatser samt att de stopp man gör skall vara väldigt effektiva. (Långsamma pensionärer, barnvagnar och resenärer som håller upp dörrar åt andra sena resenärer ingår med andra ord inte i linje 11:as tidtabellsupplägg. Rullstolsburna resenärer som behöver använda rampen skall vi inte tala om…). Det kan ju tyckas märkligt att tidtabellen för en spårvagnslinje bygger på att ingen reser med den, men den krassa sanningen är väl att en mer verklighetsanpassad tidtabell kostar pengar eftersom det lär gå åt ett omlopp till. Min lösning på problemet denna dag blev att köra spårvagnsrally. 

I spårvagnsrally tävlar du inte mot någon annan förare utan du tävlar mot tidtabellen. Varje förseningsminut du lyckas köra in ger 10 poäng. Varje minut förseningen ökar ger å andra sidan 10 poäng i  avdrag. iTid:en hjälper till med poängräkningen. Rallyt går strikt efter TRI:s körregler. Annars diskvalificeras man. Det är också 20 poäng avdrag ifall (sittande) resenärer förflyttas i sidled av centrifugalkraften i skarpa kurvor. 

Hur som helst. Jag drog på allt vad vagn, TRI och bana tillät och lyckades faktiskt köra in två minuters försening (trots att jag släppte av resenärerna på hållplatserna). Därmed fick jag merparten av min paus på Saltholmen och kunde i något lugnare tempo bege mig in mot stan igen. 


M31 303 i Saltholmens vändslinga. En av linjenätets två ordinarie hållplatser som ligger i tvär kurva och därmed saknar hållplatsrefug.

Turen upp mot Bergsjön gick helt enligt tidtabell och Komettorget nåddes till och med några sekunder tidigt trots att vagn 303 tog det tämligen lugnt i uppförsbackarna efter Bellevue. Efter en hundraprocentig paus styrde jag och vagnen kosan ner mot stan igen. Strax innan jag kom fram till Centralstationen meddelade TLI att set var stopp för linje 11 vid Fjällgatan mot Saltholmen på grund av klarsignalsfel. 

På Centralstationen lämnade jag över vagnen till en kollega och meddelade honom om stoppet vid Fjällgatan samt att linjen för stunden var omlagd via Vagnhallen Majorna. Sedan knallade jag in på pressbyrån för att hämta en kaffe innan jag tio minuter senare fortsatte mot Saltholmen med omloppet bakom mitt första. 

Stoppet vid Fjällgatan hade löst sig så fick köra ordinarie väg. Nu bestod min arbetsplats av M32 415. För att vara en M32 var det hyfsat bra klimat på förarplatsen. Men den hade massa spännande knarrande ljud och vibrationer för sig. Ganska snart kunde jag skippa hastighetsmätaren och gå helt på hur vagnen kändes och lät. 

15 km/h = knarrande från vänster solskyddsgardin.
25-30 km/h främre delen av vagnen guppade i höjdled.
50 km/h = knarrande ljud från själva förarbordet.
60 km/h = tyst och fint.

M32 415 i vändslingan på Saltholmen.

Varvet gick i alla fall bra och tidtabellen höll utan problem. Så plötsligt hade jag kört ytterligare ett varv och det var dags för middagsrast på Göta Källare. Dagens samtalsämne bland kollegorna var vilka grupper (scheman) de fått dagen innan. Varje år söker vi förare ny schemaplacering efter turordning. De med längst arbetstid får med andra ord välja först. Runt bordet jag satt var det ett flitigt bläddrande i diverse pärmar för att kolla vilka dagar kommande år man lyckats få ordinarie fridagar. Kollegan mitt emot konstaterade nöjt att hon prickat in fridag både påsk, valborg, första maj OCH Göteborgsvarvet!!! Jag som är tjänstledig för studier har inte sökt schema på flera år och saknar nästan denna spända förväntan över vad man skall få… 

Nu var det dags för ett nytt pass. Linje 1 mot Östra Sjukhuset med M32 430. Jämfört med 415 var vagnen mer komfortabel (inga vibrationer runt 30 km/h) och hade en ovanligt mjuk och fin mekbroms. Så två varv på linje 1 och ett varv på linje 7 var ett rent nöje med den vagnen. Bra FM-radio var det också! 

M32 430 i vändslingan vid Opaltorget.

Nu märktes det att det var en ovanlig lördag. Det var väldigt tomt på folk. Först på sista turen mot Östra Sjukhuset runt midnatt hade jag en del resenärer som skulle till Avenyn. Men även runt Valand var det väldigt lugnt. Arbetspasset flöt med andra ord på enligt plan och TLI hördes inte av på hela kvällen.  

Klockan 00.56 gick jag av på Centralstationen för att ta jullov på riktigt några dagar. Utan plugg (hemtentan får vänta till efter nyår) och utan jobb (fast det kanske jag inte lyckas hålla mig från ända till nyår ;-) ). 

God fortsättning till alla bloggläsare! 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.