Feed on
Posts
Comments

Semesterbilder

Har fortfarande semester och njuter i fulla drag, -även om den med stormsteg är på väg att ta slut…

Jag har i princip hållit mig borta från jobbet hela semestern, knappt ens åkt spårvagn utan gått eller cyklat istället. Då och då har jag vinkat till någon kollega som känt igen mig. (Trevligt att det finns några som kommer ihåg mig :-)

Vid en av mina prommenader, en tidig morgon på väg till Centralstationen och tåget till Lysekil (!), gick jag förbi spårarbetet som jag nämnde i förra inlägget. Under en vecka i slutet av augusti bytte man spåren i Södra Hamngatan mellan Brunnsparken och Centralstationen, en av de mest trafikerade spårsträckorna i stan. Så här såg det ut:

I den här svängen var spåret ganska slitet. Skall bli spänande att köra här första gången efter semestern och "känna" på det nya spåret. Huset till vänster är "Göta Källare", där finns bl.a. vår personalmatsal och våra arbetsledare...

Under semestern har jag även varit i Köln i södra Tyskland (dit jag åkte tåg, tog bara 13 timmar från Göteborg!). Köln är en mycket trevlig stad eftersom de har spårvagnar och mycket god italiensk glass! Hann njuta av bägge två.

Kölnisk spårvagnshållplats. Notera den höga plattformen.

En närmare titt på en av de biljettmaskiner som verkade finnas på alla stadens spårvagnshållplatser. De fungerade utmärkt, -om man hade mynt med sig!

Här kommer en spårvagn också...

...det fanns även reklammålade vagnar...

...i olika färgsättningar.

Kölns vagnar var en ganska trevlig bekantskap. Förutom de något hårda och plastiga stolarna så var de sköna att åka med. De gick hyfsat tyst och med mjuk ryckfri gång. Några sidokasst av den sorten som M32 har problem med fanns inte heller. Inte så konstigt med tanke på att vagnarna var utrustade med riktiga boggier som svänger i kurvorna.

Bara att beklaga att Göteborg inte satsade på att höja plattformskanterna istället för att sänka golvninvån i vagnarna. Då hade vi sluppit skakande och gnisslande vagnar som effektivt som dopade kaniner slipar ner rälsen i kurvorna.

En annan sak som jag blev avundsjuk på var att det fanns vägkorsningar med bommar längs det kölnska spårvägsnätet. Det finns ett antal korsningarhär i Göteborg där det skulle vara mycket bra med bommar. Bl.a. mellan Nya Varvet och Hagen där vagnarna går på egen banvall och kan köra i 60 km/h, förutom vid korsningen ungefär på mitten av sträckan där hastigheten på prov är sänkt till 30 km/h av säkerhetsskäl. Här skulle ett par bommar vara perfekt!

Avslutar med några bussar, också de från Köln:

Mercedes minsann!

...och MAN såklart!

…Och till den som undrar: -Nej, bussarna stannade inte vid spårvagnarnas höga hållplatser. De hade en egen lägre hållplats framför spårvagnarnas.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.